2020-03-08, 17:11
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idpentz
Om något så blir man mörkrädd av att läsa den här tråden.

Maken till större samling alarmister och panikspridare har jag aldrig sett.
Vi är snart 3 månader in sen utbrottet och antalet tillfrisknade växer starkt för varje dag medan dödstalen kryper sakta framåt.
Den domedag som många här förutspådde för 2 månader sen finns endast i deras fantasi.

Sitt ner i båten.

Väldigt få här som framförde, påstod eller försökte förutspå det för två månader sedan om ens någon. Jag med flera skribenter här har däremot varnat för den nedtoning som skett av våra s.k. experter i statliga myndigheter.

Dem har bevisligen kommit med information som varit felbedömningar. Senast stolpskottet Tegnell som uttalade sig om att smittan inte skulle sprida sig från Kina, där han nu backar från det.

https://www.fplus.se/tegnell-medger-miss-i-virus-bedomning-trodde-att-kina-skulle-fa-stopp-pa-det/a/4q8Er9

Skaffa dig en rimlig egen uppfattning istället och lyssna och läs dem som verkar ha en insatt och balanserad inställning.

Kanske är detta något mellan vad de de värsta alarmisterna och de som säger att det är en ny alldeles vanlig influensa säger.

Ju mer kunskap du får, desto bättre kan du själv agera och bedöma situationen.

Ta det lugnt, men ha respekt för att detta kan vara något mycket allvarligt.
Senast redigerad av Remulus 2020-03-08 kl. 17:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du är inne i förnekelsestadiet, eller kanske ilska-stadiet. Jag förstår dig. Men det är dags att överge det stadiet nu.

Italien karantänar 12 städer med 50 000 invånar.
https://www.insider.com/italy-quarantines-cities-over-coronavirus-2020-2

Och du ljuger om dödlighetsratio. DEN ÄR 0,05% FÖR SÄSONGSINFLUENSA MEN 3,6-4,0% FÖR COVID-19.

Dags att vakna upp och lukta morgonkaffet och komma in i matchen igen

Större delen av norra Italien är i karantän, 16 miljoner pers.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-51787238
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Folk undrar när skiten kommer träffa fläkten. Det kan jag berätta. När invandrare i Sverige som inte förstår vad det är för konstig sjukdom de fått (och som absolut inte läser på internet t ex twitter) kurerar sig själva hemma för att till slut hamna i svåra sviter som kräver akut specislistvård. När de börjar dö, oavsett ålder.
Då kommer det inte bli roligt. Det kommer inte heller vara lätt för smittspårning eftersom deras hem kommer vara rena smitthärdarna.

Detta behöver ju inte bara gälla invandrare förstås. Vi har även en mindre population tiggare varav de allra flesta är analfabeter.

DÅ kommer skiten träffa fläkten.

Räcker de börjar gå till vårdcentralen o hosta! En sådan räcker för att slå ut en hel vårdcentral!
Citera
Medlem
Idpentzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vad yrar du om?
Unga och friska kan också dö av detta virus. Sprid inte desinformation!

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Läs inte tråden då om du är så känslig och drabbas av panik.

Vill du tvinga oss att vi ska skriva optimistiska saker för att du ska bli glad och på gott humör? Det är ditt ansvar att ta hand om skydda din kropp och ditt psyke.

Jag sprida desinformation? Igår tog en användare upp att ett svenskt barn hade dött av sjukdomen, helt utan källor såklart. Genast blev det SM i ryggdunkning i tråden och alla hakade på och teoretiserade om vem/var/hur/när.

Detta prat om ett svenkt dödsfall visade sig vara rent skitsnack givetvis. Påpekade man detta blev man ignorerad eller påhoppad av er galningar som anser sig ha ensamrätt på tråden.

När jag blir mörkrädd menar jag snarare att jag blir rädd för folks dumhet i tråden istället för själva viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Då kan man bara hoppas att Corona tar en liten turne och är på spridning när du är äldre också så du får uppleva det

Jag är under 30 men har ändå samvete och empati nog att bry mig om äldre människor.

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Idiot.

Lombardy har utlyst lockdown och den ansvarige går ut med att sjukhussystemet är nära kollaps.
Kina svetsade igen dörrar och agerade resolut med lockdown.
FED sänkte styrräntan vid enbart cirka sextio smittade fall.
Flertalet länder har reserestriktioner, och förbjudit event med publik.

Om du vill agera som en struts med huvudet i sanden så visst gör det. Men helst inte bland folk och smutsa inte ner denna tråd med dina idiotiska uttalanden som inte tillför någon information.

Håller man inte med corona-pöbeln är man inte bara idiot! Man ska helst vara gammal, bli smittad och dö också.

Jag bryr mig om riskgrupperna och tycker Sverige agerat dåligt men att sprida den paniken ni förespråkar är 100% onödigt.
Citera
2020-03-08, 17:12
Medlem
Citat:
Folk undrar när skiten kommer träffa fläkten. Det kan jag berätta. När invandrare i Sverige som inte förstår vad det är för konstig sjukdom de fått (och som absolut inte läser på internet t ex twitter) kurerar sig själva hemma för att till slut hamna i svåra sviter som kräver akut specislistvård. När de börjar dö, oavsett ålder.
Då kommer det inte bli roligt. Det kommer inte heller vara lätt för smittspårning eftersom deras hem kommer vara rena smitthärdarna.

Detta behöver ju inte bara gälla invandrare förstås. Vi har även en mindre population tiggare varav de allra flesta är analfabeter.

DÅ kommer skiten träffa fläkten.

Corona är en nyhet över hela världen...invandrarna behöver inte hänga på twitter för att få information, det räcker om de ser sina hemländers tv-kanaler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
https://youtu.be/u2n-emvOb98
väldigt intressant video som kom nyss om corona viruset,ta en kik på den folk.
Tack, intressant, borde sändas på tv.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idpentz
Jag sprida desinformation? Igår tog en användare upp att ett svenskt barn hade dött av sjukdomen, helt utan källor såklart. Genast blev det SM i ryggdunkning i tråden och alla hakade på och teoretiserade om vem/var/hur/när.

Detta prat om ett svenkt dödsfall visade sig vara rent skitsnack givetvis. Påpekade man detta blev man ignorerad eller påhoppad av er galningar som anser sig ha ensamrätt på tråden.

När jag blir mörkrädd menar jag snarare att jag blir rädd för folks dumhet i tråden istället för själva viruset.

Håller man inte med corona-pöbeln är man inte bara idiot! Man ska helst vara gammal, bli smittad och dö också.

Jag bryr mig om riskgrupperna och tycker Sverige agerat dåligt men att sprida den paniken ni förespråkar är 100% onödigt.

Du skrev precis ordagrant att du inte tillhör riskgruppen och därför är du inte orolig.
Citera
2020-03-08, 17:13
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
En idiot förstår bara vad risk är för något efter att skadan har skett.
Detta verkar tyvärr ligga i linje med Sveriges agerande.
Passar väl i så fall bättre på Italien än Sverige tycker jag.
Citera
Bannlyst
Tyskland vägrar att lata lastbilar med masker som köpts av Schweiz passera gränsen.

Schweizz har helt legitimt köpt maskerna, Jag fattar inte Tyskarnas inställning, maskerna hjälper ju inte säger deras myndigheter !!!!

Varför far inte lastbilen köra ölver gränsen da??

Källa

https://nzzas.nzz.ch/schweiz/offener-streit-mit-deutschland-um-masken-ld.1545115?reduced=true
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känns som om det - än så länge - inte ökar i någon högre grad, peppar, peppar.
Trodde att det vid det här laget skulle handla om tusentals men det är blott ett par hundra.
Så länge det är en linjär ökning finns ingen anledning till panik.

Regeringens åtgärder kan vara avgörande och de är dock lite illavarslande.
Det är lite det som är grejen. Jag tror inte att man börjat testa för "allmän smittspridning " ännu, och därför har eventuella individer som är smittade på hemmaplan inte kommit längre än till 1177. Det kan alltså finnas ett stort mörkertal. Men nu är jag kanske lite domedagsaktig av mig...
I det värsta scenariot så kommer andra länder att sätta Sverige i karantän.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Corona är en nyhet över hela världen...invandrarna behöver inte hänga på twitter för att få information, det räcker om de ser sina hemländers tv-kanaler.

Afghanistan har väl inte så mycket Corona? Tycker det är säkrast för Afghaner att åka hem...
Citera
2020-03-08, 17:14
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Vittnesmål från Bergamo, översättning i första kommentaren.

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/ffa2tf/testimony_of_a_surgeon_working_in_bergamo_in_the/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Tung läsning. Riktigt mörkt. Låt oss inte hamna där. Vi måste agera proaktivt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in