Citat:
Ursprungligen postat av
Adjektivet
Jag har själv försökt förklara för folk här att det inte är "luftburet" persé, men att "partioklarna" såklart flyger i tex. saliv, snor eller vad man nu kan kalla det. Men att andas på någon.... jag vet inte ens om det är möjligt? Vilka smittor finns ens som är luftburna? Jag börjar tänka gaser osv...
Gällande hygienen jag har en egen toalett som bara jag använder mer eller mindre. Så det var ingen stor sak. Jag är noga med att tvätta händerna med vanlig pumptvål och sådär, jag lagar mat, men jag dukar inte, jag måste kunna ta i barnen och jag är noga som fan med att inte peta i fejset osv osv. Heller ingen närkontakt direkt så att säga. Jag vill påstå att det är ganska vanligt, tänk dig som när någon har halsfluss eller magsjuka, man är liksom extra noga med det mesta dock.
Vet inte vilken blodgrupp jag har, borde man veta sådant? Aldrig reflerkterat över förutom när man var liten o vissa hade sådana där militärbrickor.
Jag har "L" varianten, men på universitetssjukhuset har de sagt att det egentligen inte spelar någon roll alls, rent generellt ser de samma symtom och utfall oavsett vilket.
Jag frågade även om någon varit riktigt dålig, de sa att de inte kan tala om andra patienter men att ingen hittils i sverige krävt någon form av livsuppehållande leller intensivvård.
Jag har inte hunnit tala med min polare som jobbar på labb dock på ett tag (han jag spelar spel med ibland), förutom att han skickade en skrattgråtande emoji och skrev "såklart" när jag sade att jag nu testat positivt.....
Om jag återigen skall reflektera lite själv, så är det jobbigaste nu att karantänperioden kommer kännas oändligt lång. Vi kan ju dock såklart gå ut lite på tomten så vi sitter inte inne o häckar, hade blivit sjukt jobbigt om man bott i en lägenhet utan ens balkong kan jag tänka mig.
Tack för svar.
Det är viktigt att du vet vilken blodgrupp som du tillhör om du t.ex råkar ut för olycka och måste få blodtransfusion typ att du slinter med motorsågen/kapmaskinen eller en bilolycka etc.
Själv anser jag att Covid-19 bör behandlas på samma sätt som VKU-smitta (vinterkräksjukan), går man efter hur man skyddar sig mot VKU bör man kunna skydda sig från Covid-19 också, även om nu VKU virus är helt annorlunda och jävligt smittsamt.
Men vi har fortfarande mysteriet i hur din familj klarade sig jämfört med Örebrofamiljen där alla testade positivt, tror din lyx med separat toa är svaret och det bör ha handlat om kontaktsmitta hos dom i Örebro.
En sak stör mig lite, man trycker upp bomulstussar i näsan vid prover, ger ju ingen tillförlitlighet på hur illa det ev är längst ner i lungorna, och man tar inga blodprov heller vad jag vet, har du fått någon input om detta, en del påstår ju att provtagningen inte är 100% ?