2020-03-10, 11:55
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Vilka virus känner du till som stannar i kroppen och som av sig självt aktiveras igen och gör bäraren smittsam för andra igen? Komiskt hur du även uttalar dig om karantän, vad är ni för människor egentligen?
Herpesvirus
Citera
2020-03-10, 11:55
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det som hände i Italien var extremt och det var inte "först några enstaka milda fall" utan det blev verkligen en explosion under några dagar. Det började med Patient 1 som var kritiskt sjuk och när man sedan började leta efter fall så hittade man extremt många, extremt fort. Italien levde i en falsk trygghet när man stängde för flygplan från Kina, folk gick runt småförkylda utan vetskap att dom hade Corona och smittade ner folk på sjukhus, ålderdomshem, pubar osv osv.
Lite som i Sverige då när vi inte har riktig koll på hur utbrett det är i befolkningen?
Italien har haft smittan länge ute i befolkningen. Men hittade den först när man började testa bredare utanför den snäva ramen av inkommande resenärer från vissa områden.
Verkar ha skett liknande i USA.

Viktigt att testa så brett man kan för att inte tappa kontroll.
Annars så flyter till slut coronasjuka upp med influensasymptom i den vanliga vården och så smittar de ner ovetande sjukvårdspersonal vilket drabbar en sektor som nu är hårt ansträngd.
Citera
2020-03-10, 11:56
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är verkligen inte någon domedagsprofet, men jag tycker det känns jävligt läskigt att man i stort sett bara testar folk som varit i Italien. Bara igår hittade man ju en i Kungälv och en på st Göran, som inte varit det.
Dom har ingen känd koppling till Italien eller någon som rest därifrån.
Före helgen har vi ju inte testat någon som inte har den kopplingen. Vi får väl se vad som händer när vi börjar testa lite bredare. Hoppas verkligen att vi inte är ett italiencase
Dem har inte tillräckligt med tester tyvärr
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant, vore ju ett ödets ironi om svårt sjuka i Covid-19 kunde botas med ett nikotinplåster eller tuggummi.

Ska bli intressant att titta på efterspelet till epidemin, när vi får detaljer på de insjuknade och avlidna, där borde rökning vara en faktor som studeras.
Jag väntar på uttalandet från FHM:
-Ta det lugnt, ta en cigg!

Men i ett PK-istiskt samhälle blir det i stället:
-Ät 6-8 brödskivor per dag!
+barn smittas ej & smittar ej
+under inkubationstid smittar man ej
+coronavirus är ej smittsamt
+coronavirus sprids ej hit (& dit å mittemellan!)
etc. etc..
Man blir trött på dessa nötter...
Citera
Medlem
Den uppmärksamme har noterat att Sverige numera har fler smittade än tidigt drabbade Singpore och Hong Kong. Båda dess är betydligt större än Stockholm och införde drastiska åtgärder redan vid 20-30 smittade fall. Israel, som är klart mindre drabbat än Sverige, släpper nu ingen jävel över bron som inte suttit i karantän och Tjeckien stänger skolorna nu med endast 38 smittade fall. När Stockholm hade över 100 smittade fall samlade man tiotusentals schlagerfjollor i Friends Arena och kindpussades som om det inte fanns nån morgondag.

Med detta sagt: det måste anses som ett smärre mirakel om inte Sverige snart kommer vara värst drabbat av coronavirus i hela världen. Då förväntar jag mig att Tegnell kommer nämnas i samma andetag som flera av världens mest beryktade massmördare.
Citera
2020-03-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hade man verkligen extrema karantäner i hela Kina?

Hur ser det ut i Thailand och Japan förresten, domedagen på gång, extrema karantäner?

Mina kontakter i Kina säger att man får bara handla varannana dag även i områden där inte covid-19 finns i samhället. Att restauranger är stängda. Att man bara får gå till jobbet varannan dag. Detta är alltså där ingen smitta finns.

Man har fortfarande sektionerat upp Peking i tårtbitar som man behöver tillstånd för att åka mellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag handlar alltid precis när affärerna öppnat, runt 10-11, då det är nästan tomt. Mina arbetstider tillåter det. Nu har jag två anledningar: 1. Minska risken för att få corona. 2. Slippa alla jobbiga, trötta och stressade människor med gallskrikande ungar.
Klokt🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Fy fan vilken jävla incel 😂

Ja för virusets spridning har ju mycket med sex att göra?
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag har själv försökt förklara för folk här att det inte är "luftburet" persé, men att "partioklarna" såklart flyger i tex. saliv, snor eller vad man nu kan kalla det. Men att andas på någon.... jag vet inte ens om det är möjligt? Vilka smittor finns ens som är luftburna? Jag börjar tänka gaser osv...

Gällande hygienen jag har en egen toalett som bara jag använder mer eller mindre. Så det var ingen stor sak. Jag är noga med att tvätta händerna med vanlig pumptvål och sådär, jag lagar mat, men jag dukar inte, jag måste kunna ta i barnen och jag är noga som fan med att inte peta i fejset osv osv. Heller ingen närkontakt direkt så att säga. Jag vill påstå att det är ganska vanligt, tänk dig som när någon har halsfluss eller magsjuka, man är liksom extra noga med det mesta dock.

Vet inte vilken blodgrupp jag har, borde man veta sådant? Aldrig reflerkterat över förutom när man var liten o vissa hade sådana där militärbrickor.

Jag har "L" varianten, men på universitetssjukhuset har de sagt att det egentligen inte spelar någon roll alls, rent generellt ser de samma symtom och utfall oavsett vilket.

Jag frågade även om någon varit riktigt dålig, de sa att de inte kan tala om andra patienter men att ingen hittils i sverige krävt någon form av livsuppehållande leller intensivvård.

Jag har inte hunnit tala med min polare som jobbar på labb dock på ett tag (han jag spelar spel med ibland), förutom att han skickade en skrattgråtande emoji och skrev "såklart" när jag sade att jag nu testat positivt.....

Om jag återigen skall reflektera lite själv, så är det jobbigaste nu att karantänperioden kommer kännas oändligt lång. Vi kan ju dock såklart gå ut lite på tomten så vi sitter inte inne o häckar, hade blivit sjukt jobbigt om man bott i en lägenhet utan ens balkong kan jag tänka mig.

Tack för svar.
Det är viktigt att du vet vilken blodgrupp som du tillhör om du t.ex råkar ut för olycka och måste få blodtransfusion typ att du slinter med motorsågen/kapmaskinen eller en bilolycka etc.

Själv anser jag att Covid-19 bör behandlas på samma sätt som VKU-smitta (vinterkräksjukan), går man efter hur man skyddar sig mot VKU bör man kunna skydda sig från Covid-19 också, även om nu VKU virus är helt annorlunda och jävligt smittsamt.

Men vi har fortfarande mysteriet i hur din familj klarade sig jämfört med Örebrofamiljen där alla testade positivt, tror din lyx med separat toa är svaret och det bör ha handlat om kontaktsmitta hos dom i Örebro.

En sak stör mig lite, man trycker upp bomulstussar i näsan vid prover, ger ju ingen tillförlitlighet på hur illa det ev är längst ner i lungorna, och man tar inga blodprov heller vad jag vet, har du fått någon input om detta, en del påstår ju att provtagningen inte är 100% ?
Senast redigerad av vinland 2020-03-10 kl. 12:00.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Har du hört talas om herpes?

Herpes blommar upp när immunförsvaret är försvagat, till exempel vid stress, sömnbrist med mera.

Således är det, som sagt, en god idé att sluta panika och sov ordentligt, då ökar chansen sannolikt för att hålla Covid-19 borta, hjälper troligen mer än munskydd och hjälm.
Citera
2020-03-10, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Vad har du för medicinskt kunnande för att göra ett sådant utlåtande

Vilka virus känner du till som stannar i kroppen och som av sig självt aktiveras igen och gör bäraren smittsam för andra igen? Komiskt hur du även uttalar dig om karantän, vad är ni för människor egentligen?
Att viruset ligger i latensfas och sedan bryter ut igen är bara domedagsprofeternas perversa önskan... Det finns inget som tyder på det.

Men vill ändå påpeka att både herpes och vattkoppor (två vanliga virus) kan ligga latenta för att sedan bryta ut igen. Vattkoppor i form av bältros.
Citera
2020-03-10, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Saker som man borde göra nu

1. Ta bort karensdagen
2. Ta bort biltullarna för att minska kollektivtrafiken
3. Bidrag för hemleverans av livsmedel och läkemedel
Ja helt klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera