2020-03-07, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
I en annan tråd så hyllades breda (globala) indexfonder som frälsare. Med dem blir man rik. De är dessutom så breda att man sitter riktigt säkert.

Jag tror aldrig på någon så jag kollade runt lite. Googlade på "billigaste globalfond" och upp kommer avanza global. Kan väl vara ett bra exempel. Vad har de investerat i, som är både säkert och långsiktigt och brett. Här är deras innehav i storleksordning.
Citat:
https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html
Apple (3,2%)
Microsoft Corp (2,8%)
Amazon.com (1,9%)
Facebook A (1,0%)
Alphabet C (1,0%)
Alphabet A (1,0%)
Fonden startade 2018. Så från 2018 har den alltså köpt på sig massor av Apple MS Amazon, till de extremt uppdrivna priser som dessa aktier har. "Köp billig Global indexfond" verkar snarare vara "köp USA-tech som har sitt högsta värde nånsin och betala i USD som har sitt högsta värde mot SEK på 10 år".

Den som inte ser denna bubbla komma och spricka måste vara blind. Men som någon klok sa, det föds en blind varje sekund.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-07 kl. 15:58.
Citera
2020-03-07, 15:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Har du haft indexfonder sedan 1999? Då måste jag gratulera. Vilka då, fanns de ens? Första gången jag hörde om dem måste varit efter 2005.
Det var inte vad du skrev. Skärp dig.
Citera
2020-03-07, 15:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det var inte vad du skrev. Skärp dig.
Så du har inte ägt indexfonder i 20 år? Det är ju självklart, de fanns inte ens då. Det har gått upp på börserna oavbrutet sedan 2008. När köpte du din första indexfond? När tror du de flesta köpte sin första indexfond? Efter 2008?

Som jag skrev. De flesta indexfond-köpare har aldrig upplevt en nedgång. Senaste månaden är första dagen i verkligheten.

Jag påstår att det tom är så illa att det är indexfondernas tillväxt som skapat dagens bubbla. Om man aldrig sett en nergång, som de flesta indexfondägare, så vet man inte ens att de finns. När man vet det så slutar man sätta in i indexfonder. Då börjar blodbadet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-07 kl. 15:54.
Citera
2020-03-07, 17:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Så du har inte ägt indexfonder i 20 år? Det är ju självklart, de fanns inte ens då. Det har gått upp på börserna oavbrutet sedan 2008. När köpte du din första indexfond? När tror du de flesta köpte sin första indexfond? Efter 2008?

Som jag skrev. De flesta indexfond-köpare har aldrig upplevt en nedgång. Senaste månaden är första dagen i verkligheten.
"De flesta" som äger indexfonder har givetvis varit med om nedgångar eftersom "de flesta" som äger indexfonder idag inte föddes i förrgår.

Allvarligt, du är matematiker.
Citat:
Jag påstår att det tom är så illa att det är indexfondernas tillväxt som skapat dagens bubbla. Om man aldrig sett en nergång, som de flesta indexfondägare, så vet man inte ens att de finns. När man vet det så slutar man sätta in i indexfonder. Då börjar blodbadet.
Jaja, jag har varit med så länge att jag hört alla gnälliga argument till varför saker kommer att gå åt helvete.
Citera
2020-03-08, 16:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
"De flesta" som äger indexfonder har givetvis varit med om nedgångar eftersom "de flesta" som äger indexfonder idag inte föddes i förrgår.

Allvarligt, du är matematiker.

Jaja, jag har varit med så länge att jag hört alla gnälliga argument till varför saker kommer att gå åt helvete.
...och jag har hört alla gnälliga argument om hur börsen aldrig kan gå ner. Välkommen till mardrömmen säger jag till dem.
Citera
2020-03-08, 16:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
...och jag har hört alla gnälliga argument om hur börsen aldrig kan gå ner. Välkommen till mardrömmen säger jag till dem.
Vem bryr sig om dem?
Citera
2020-03-08, 16:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vem bryr sig om dem?
Det finns massor med omedvetna och oerfarna, tänkbara börs-spekulanter som går på positivitets-snack om och om igen. Även i den här tråden. Vare sig det gäller guld, diamanter, bitcoin, eller USA-börsen. Jag bryr mig om dem, de borde inte satsa sina pengar i bitcoin och förlora allt.
Citera
2020-03-08, 16:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det finns massor med omedvetna och oerfarna, tänkbara börs-spekulanter som går på positivitets-snack om och om igen. Även i den här tråden. Vare sig det gäller guld, diamanter, bitcoin, eller USA-börsen. Jag bryr mig om dem, de borde inte satsa sina pengar i bitcoin och förlora allt.
Alltså, du ligger med 60 miljoner i bear...
Citera
2020-03-08, 16:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Alltså, du ligger med 60 miljoner i bear...
Korrigering: 40mkr i bear i januari, 35% sålt nu efter dippen, kommer att sälja 35% till om nästa vecka dippar i Stockholm annars ligger jag kvar till i sommar.

Jag investerar alltså exakt som jag skriver. Så vad "..." betyder förstår jag inte. Förutsätter att du gör likadant som du skriver. Sitter du fulladdad med indexfonder? Alltid bra att veta om du bara skriver trams eller om du verkligen tror på vad du skriver så mycket att du satsar dina egna pengar. Annars är dina kommentarer värdelösa. Snacka är lätt.
Citera
2020-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Korrigering: 40mkr i bear i januari, 35% sålt nu efter dippen, kommer att sälja 35% till om nästa vecka dippar i Stockholm annars ligger jag kvar till i sommar.

Jag investerar alltså exakt som jag skriver. Så vad "..." betyder förstår jag inte. Förutsätter att du gör likadant som du skriver. Sitter du fulladdad med indexfonder? Alltid bra att veta om du bara skriver trams eller om du verkligen tror på vad du skriver så mycket att du satsar dina egna pengar. Annars är dina kommentarer värdelösa. Snacka är lätt.

Titta på tidigare branta krascher likt denna. De fortsätter inte ner. Vi ligger på botten just nu. Är du smart så säljer du här.
Citera
2020-03-08, 17:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Titta på tidigare branta krascher likt denna. De fortsätter inte ner. Vi ligger på botten just nu. Är du smart så säljer du här.
Om du läst igår i tråden så ser du "the scariest chart", ett diagram som visar att att dagens USA-värden är högre än IT-bubblan år 2000 som gav den största kraschen på 30 år.

Om du läser tidningarna så ser du att New York, där börserna ligger, utlyser undantagstillstånd idag.

Jag är matematiker. Jag ser sannolikheten 100% att utbrottet i Italien, där 16 miljoner människor nu inte får röra sig utanför sin stad, kommer att repeteras i andra regioner i Europa och USA, sannolikt även i Stockholm.

Men jag kan ha fel. Och börsen styrs ändå inte av fakta sedan 3-4 år. Därav min tråd.

Förutsätter att du själv gör som du skriver, dvs köper på dig massor med aktier imorgon. Annars vet jag att ditt råd är värdelöst. Du tror inte ens själv på det.
Citera
2020-03-08, 17:54
Medlem
Citat:
Om du läst igår i tråden så ser du "the scariest chart", ett diagram som visar att att dagens USA-värden är högre än IT-bubblan år 2000 som gav den största kraschen på 30 år.

Om du läser tidningarna så ser du att New York, där börserna ligger, utlyser undantagstillstånd idag.

Jag är matematiker. Jag ser sannolikheten 100% att utbrottet i Italien, där 16 miljoner människor nu inte får röra sig utanför sin stad, kommer att repeteras i andra regioner i Europa och USA, sannolikt även i Stockholm.

Men jag kan ha fel. Och börsen styrs ändå inte av fakta sedan 3-4 år. Därav min tråd.

Förutsätter att du själv gör som du skriver, dvs köper på dig massor med aktier imorgon. Annars vet jag att ditt råd är värdelöst. Du tror inte ens själv på det.

Du förstår att du hade tur att Corona inträffade just nu?

Du hade legat extremt mycket back med dina tiotals miljoner i BEAR.

Du gör bäst i att sälja så fort du bara kan.

Detta är över inom några månader och börsen kommer att påbörja sin resa mot nya rekord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in