2020-03-08, 13:09
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den finns i fupen. Ja du. Alla har försökt nå LW. Alla utom SD - det är väldigt talande och en stor miss av honom om han nu vill ge intryck av att vara ovetande om mordet.

Har uppenbarligen inte kommit så långt. Det finns typ 13 000 sidor kvar att läsa ännu. Därför är det ju fantastiskt att tråddeltagare delar ur denna FUP och helst då utan att frilansa genom att till exempel kopiera in allt som till exempel är kränkningar mot offret, men underlåta att nämna de andra 97% som visar på motsatsen, som vissa gör. Eller genom att göra egna (fullständigt färgade) sammanställningar, som kan uppfattas som en sanning, men inte är det.

Hellre dela med sig till tråden och sen i de fall man kan även tala om aktbilaga och sida, om man nu har det kvar. Och självklart inte skriva ut hela namn och dylikt om det inte av någon anledning är helt nödvändigt. Gärna spekulera, men varför kränka i onödan? Och varför kränka andra som skriver i tråden?

Ingen kan lägga detta pussel av information, utan att se vem den skyldiga/de skyldiga är. Ingen. (Enligt mig, ska jag tillägga!)

Polisen och åklagaren har gjort ett fantastiskt jobb (ja, jag VET om de misstag som gjordes första veckan, eftersom jag följt fallet slaviskt från dag ett, men efter det så!). Detta är sådant som jag GÄRNA lägger mina skattpengar på! Jag är djupt imponerad!

Och jag tror dessutom att FB delvis har varit till lite hjälp. Så tänk vilken hjälp vi kunde vara till om vi samarbetade i tråden istället för att bråka? Oavsett vad vår personliga infallsvinkel är.

Man kan till exempel skriva EN gång: "Det var oetiskt av LW att som pastor och kristen, att ha ett förhållande med en man som hon var vän med och dessutom har vigt."

DET tror jag alla har förstår och tycker. Den som fattade det mest av alla var helt klart LW. Men att rabbla det i tusen olika former, dagligen och ibland flera gånger i timmen? Är det verkligen kreativt, produktivt och intressant?
Citera
2020-03-08, 13:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja visst är det en märklig omständighet.

Med tanke på den ÖVERVÄLDIGANDE kontakt i form av sms, mess, telegram etc etc de två haft -ÄNDA FRAM TILLS DEN DAG LENA FÖRSVANN.

Slumpen har sina begränsningar

En bild säger mer än 1000 ord

https://forumbilder.com/i/ro6E
Citat:
Skärmdump från 154/77
Bra beskrivande bild där, tydligare kan det inte bli. Alla utom SD försökte alltså ringa till LW när hon hade försvunnit, vilket visar att de inte bör ha känt till att hon redan var död.

På något annat ställe i fupen framgår också att SD vid ett par tillfällen under natten/morgonen efter försvinnandet utan framgång försökte få kontakt med LW via den pågående chatten, vilket även det naturligtvis kan tyckas lite suspekt.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-08 kl. 13:51.
Citera
2020-03-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det ger hen olika svar på.
Här är några exempel:
Vilka är vi om du inte räknar in dig själv?
Rosamund är nog den som ljuger mest av alla i tråden och jag skulle gissa att hen är mytoman så man ska inte tro på det hen skriver.

Linguistiskt skulle jag inte med säkerhet tolka ditt andra citat som du gör. Du kan lika gärna byta ut vi mot USA/FBI och vice versa. Eftersom Rosamund är från USA, så är det inte ovanligt att man ingår i och identifierar sig som en del av USA/FBI. Därav uttrycker man vi i denna kontext utifrån att man är amerikansk medborgare.

Så talar och skriver jag hela tiden angående jag, vi, Sverige, svenskar.
Citera
2020-03-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Linguistiskt skulle jag inte med säkerhet tolka ditt andra citat som du gör. Du kan lika gärna byta ut vi mot USA/FBI och vice versa. Eftersom Rosamund är från USA, så är det inte ovanligt att man ingår i och identifierar sig som en del av USA/FBI. Därav uttrycker man vi i denna kontext utifrån att man är amerikansk medborgare.

Skriver du "vi på SÄPO" om du inte jobbar där?
Citera
2020-03-08, 13:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

OT: Tack. Exakt så är det vilket jag redan förklarat för dem tidigare men det är meningslöst. Bäst att inte svara och sjunka till de postarnas låga nivå.

Samma skribenter hävdar sedan att det är OT att diskutera Lenas agerande och motivet till mordet. Vilket är absurt att man inte ska kunna skriva om varför Lena inte lyckades förmå lämna SD.
MGM, BO och deras liv och leverne innan mordet är av högsta relevans i denna tråd men det ska tystas ner. Att mobba andra skribenter är dock tydligen topic. Dubbelmoralen har inga gränser i denna tråd.
Senast redigerad av Rosamund 2020-03-08 kl. 13:38.
Citera
2020-03-08, 13:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Visst är det så. Vi borde leva varje dag med rent mjöl i påsen. Sanningen är så avgörande. Säger man bara sanningen och inget döljer behöver man aldrig vara rädd för någonting. Lena och Stefans relation byggde mycket på osanning och rädsla.

Sedan kan iallafall jag förstå Jerry att hela denna saken slår ner som en bomb i hans liv, har man då några små-skelett i garderoben, som inte rör fallet, kan det bli känsligt.

Angående forumets regler absolut, samtidigt har det varit påfrestande och svårt för både Hanna och Jerry att acceptera all uthängning. Jag förstår från ett mänskligt perspektiv.

Håller med om allt du skriver! Detta är en komplex och svår situation för alla inblandade. De är många oskyldiga som drabbas i ett sådant här fall.

Men att slingra och ljuga, om man är eller anser sig oskyldig, kan bara göra en sak: Förlänga polisen - och vår - misstänksamhet och intresse. Vi får hålla tummarna för att HD, JG med fler (om de är oskyldiga eller anser sig att vara det), nu äntligen tänkt igenom detta och håller sig till sanningen.

Genom att försöka "outa" och kanske hota folk i tråden och det verkliga livet (JG) eller genom att försöka få tråden stängd (HD), så kommer man inte vidare. Så också att kränka offret och andra. Man drar bara på sig mer uppmärksamhet och misstanke.

Hur vi än vrider på detta, så har alla desperata försök åt detta hållet knappast hjälpt SD, utan snarare tvärtom. Polisen och åklagaren tackar och bugar sannolikt (och vi som tror SD är skyldig, tackar också!). Men det blir många onödiga offer på vägen.

Är man oskyldig eller anser att någon annan är det, så är det bara sanningen som kan hjälpa.
Citera
2020-03-08, 13:35
Medlem
Nu går de åtalade noggrant igenom punkt för punkt vad åklagaren antas trycka på.
Det vill säga:
De åtalade kommer inte vara oförbredda på frågorna.Det är deras advokater som visar på svagheter och styrkor i åtalspunkterna.
Citera
2020-03-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skriver du "vi på SÄPO" om du inte jobbar där?

Absolut om jag var en svensk medborgare som bodde, arbetade och levde i USA. Inget märkvärdigt, helt naturligt, då jag inte uppehåller mig i mitt uppväxtland Sverige. Då talar jag som utomstående utifrån en annan kontakt, bakgrund och medborgarskap.

Det är inte bara jag som talar så på främmande mark.
Citera
2020-03-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den finns i fupen. Ja du. Alla har försökt nå LW. Alla utom SD - det är väldigt talande och en stor miss av honom om han nu vill ge intryck av att vara ovetande om mordet.

Jag skulle gärna se en sån bild med statistik över LW och SDs kommunikation de sista veckorna innan mordet.

Finns det någon annan kommunikation från SD efter mordet, tex messenger, sms. Förutom meddelandet tidigt på morgonen den 15onde?
Citera
2020-03-08, 13:40
Medlem
Vill tillägga att det inte är Jerry Grays fel att Stefan sitter i klistret i denna fars. Det har han fixat alldeles själv.
Det är bara så att Jerry är dum nog att följa med och tror på Stefan när han "klipper och klistrar".

Att Jerry Gray har homosexuella tendenser är någorlunda naturligt trots allt.
Kärlek väljer inte kön.. ganska simpelt. Stefan och Jerry utforskade bara.. fullt normalt vid den åldern.

Jerry Gray som är vid 60strecket forskar och röker hasch talar sitt tydliga språk, inget som behöver översättas.
Citera
2020-03-08, 13:42
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Skärmdump från 154/77

Tack! Har precis avslutat en aktbilaga. Hoppar lite fram och tillbaka efter vad jag läser i tråden, men försöker läsa hela aktbilagor när jag kan, så det blir perfekt att börja med den nu.
Citera
2020-03-08, 13:42
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Motiv:Hans plikt som mycket god vän att hjälpa densamma i en krissituation.
Han är även vän med LW , men i hans värld är inte SD skyldig till brott.

Antar att JG är som de flesta amerikaner; väldigt gudstrofast och i hans värld existerar nog inte saker som otrohet och att ligga med gifta människor om man inte själv är gift med denne såklart...
Så för honom blir logiken att LW gjorde fel utifrån den lära som JG haft sen barnsben...sen hur han kommer sams med hur SD betedde sig i denna härva är det bara JG själv som kommit fram till .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in