Citat:
Det är samma som hände med Lena ju. Hon kunde inte heller ta sig ur relationen trots att hon insåg vilken djävul SD var. Han dödshotade hennes och hennes son, behandlade henne som en "bajstrasa" (Lenas ord) och hon upplevde även sig fysiskt våldförd. Varför lämnade inte hon relationen med SD? Visste inte hon precis vad hon gjorde likt JG? Borde inte Lena slutat stoppa huvudet i sanden också?
Nej att Lena inte gjorde allt det är helt förståeligt för dig men inte att JG agerar likadant. Varför inte? Om du verkligen tror att SD är en psykopat så borde du tro att alla i hans närhet är manipulerade och hjärntvättade och marionetter i hans våld. Lena, JG, HD m fl.
Nej att Lena inte gjorde allt det är helt förståeligt för dig men inte att JG agerar likadant. Varför inte? Om du verkligen tror att SD är en psykopat så borde du tro att alla i hans närhet är manipulerade och hjärntvättade och marionetter i hans våld. Lena, JG, HD m fl.
Alla är vi olika, och alla reagerar olika i greppet på en psykopat. Jag tror att den charmiga sidan av SD gör att inte alla som inte är väldigt nära märker av hans psykopatiska drag. Andra är liksom SD fanatiska sportmänniskor där det pratas mycket om sporter och aktiviteter styr.
En tanke jag har är att SD ser tydligt sin chans att trycka på rätt knappar på människor som JG, som är extra känslig, HD som har någon slags dåligt mående och LW som har sin övergivenhetsproblematik mm.
Jag tror att alla tappar sin kompass. När man läser förhören märker man hur många versioner SD ger till sina vänner, hur slipad han är. Det finns vissa människor som ser "igenom" SD ganska direkt, märker att han ljuger och har psykopatiska drag. Det är inte så lätt, men vissa verkar ha lättare att känna att det är något fel. Något som inte stämmer.
Jag tycker förstås att det är förkastligt att inte medverka fullt ut i en mordutredning. Jag föreställer mig att de flesta människor som inte är kriminella inte ljuger medvetet i förhör hos polisen även om det är en anhörig. Självklart finns det undantag, te x kan en förälder kanske undanhålla information för att det ligger en så nära om hjärtat.
Men här har vi en person som har blivit så insnärjd i ett destruktivt förhållande att det slutade med döden, två personer som verkar nedbrutna och förvirrade. De två som är närmast SD. Hur stor är sannolikheten att det ska finnas tre personer som till synes är relativt normala fungerande människor och som cirkulerar i samma lilla krets ska ha tappat sin moraliska kompass så totalt?
Jag har haft fel i massor av mina antaganden i den här historien, men några saker har jag stuckit fast vid och som jag ännu tror på.
Det är att jag tror att SD har en hög faktor av psykopatiska drag och han har gjort dessa personer förvirrade av alla lögner och alla manipulationer. De har älskat SD, men han har använt dom i sina egna ärenden. Trots att både L*ena och J*erry verkar se hans sämre sidor, så luras de in i hans spel.
Något som är ett tydligt tecken på att något är allvarligt fel i relationen mellan SD och dessa två; HD och JG är att ingen av dom (vågar) fråga honom om han är den skyldige. I förhör verkar det som de har glidit runt frågan på ett mycket underligt sätt, trots att JG uppfattar det underliga svaret:
Jag vet om jag har med mordet att göra"
Ni andra får gå i ovetskap.
Den enda som vet är jag.
Jag tror att JG och HD innerst inne vet. Men sanningen är så plågsam att de inte orkar bära den. Det blir som en hemlig önskan att om jag bara blundar så finns det inte.
Människans hjärna är förunderlig och det finns starka förvar som kan gripa in när det hemska händer. Jag har sett det själv hända.