2020-03-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Men de två medlålders männen diskuterar ju Flashback på Telegram, Jerry agerar detektiv här för att avslöja gemensamma geo-bekanta till honom och Stefan som skriver ut personlig kännedom och avslöjanden om dem. Bland annat har en av dem hängt ut Jerry som homosexuell på detta forum, och det verkar inte Jerry uppskattat när man läser förhöret.

Därför känner Stefan också till att hans geovänner hänger ut hans micropenis här på forumet. Jerry har 2 eller 3 olika konton här och brukar bland annat hänvisa till saker som skrivits i NA. Jerrys familj, och exfru har också hängts ut med namn och adress. Folk skriver på flashback om när han åker till universitetet och Davidssons grannar skriver här när han är på ingång i Davidssons hus, eller hans bil och hunden Bella syns i Nya Hjärsta.

Jerrys kunder, eller om det var samarbetspartners i hans privata firma brukar också kommentera vad de skriver om Jerry och hans familj, på FB och det tycker han är mindre kul. Han går i samtalsterapi och hans kollegor märker att han är deppig.

Den enda bög jag läst om i fupen, är Lenas vän Fredrik som bor i Stockholm, Lena skulle till honom och fira nyår. Tror Lena skev det i chatten med Jenny.
Citera
2020-03-08, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Den enda bög jag läst om i fupen, är Lenas vän Fredrik som bor i Stockholm, Lena skulle till honom och fira nyår. Tror Lena skev det i chatten med Jenny.

Homo-prästen i S-holm heter Stef*n.
Citera
2020-03-08, 12:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är många som påstår att Rosamund har påstått sig vara psykolog och arbeta för FBI:
är det en trådsanning eller stämmer detta?
Det ger hen olika svar på.
Här är några exempel:
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
NU har jag läst dina famösa inlägg vad som hänt LW.. Jag skrattar innerligt. Du tror inte vi har viktigare saker att göra på FBI än att skydda människor som hamnat i klistret i SVERIGE?
Vilka är vi om du inte räknar in dig själv?
Citat:
Jag anser att man kan vara öppen för samtliga alternativ. Det kan stämma som JG säger att han försökte dölja eget skamligt beteende. Det kan också vara att han vill hjälpa SD. Eller kanske både och?

OT: Jag har inget med FBI att göra. Trådsanning.
Rosamund är nog den som ljuger mest av alla i tråden och jag skulle gissa att hen är mytoman så man ska inte tro på det hen skriver.
Citera
2020-03-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Denna bild har jag inte sett innan. Finns den i FUP, eller har du gjort den? Den säger det mesta! Tack!
Den finns i fupen. Ja du. Alla har försökt nå LW. Alla utom SD - det är väldigt talande och en stor miss av honom om han nu vill ge intryck av att vara ovetande om mordet.
Citera
2020-03-08, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Jag var inte där just i fredags men när jag varit där så har SD tittat mot åhörarna, även mött min blick mer än en gång.

De är 1-2 reportrar från NA (en kvinna, Christina, och en mörkhårig man som varvar, förutom Stefan H) Stefan H har även varit där själv, som enda representant för NA. Man får inte prata inne i rättsalen utan endast i kaffepauser. Det är väldigt strikt att man ej heller få ta upp sin mobil under förhandlingarna, detta leder till tillsägelse av domaren.

NA sitter i rättsalen och knappar frenestiskt på sina datorer (läser och svarar på läsarfrågor) samtidigt som de följer rättegången så de kan omöjligt hinna med att se och höra precis alla gester som SD gör eller inte gör.

Om de är helt objektiva är ju såklart väldigt svårt att säga.
Ett eller annat fel/missuppfattning slinker säkert in. De är ju i alla fall det enda media som varit med på plats och rapporterat, alltid något!

Ang anhöriga så är Lenas mamma målsägande så NA kanske inte "räknar" henne som anhörig?

Ja, en tidning har också som uppgift att inte bara vara så objektiv och saklig, utan också så rätt som möjligt.

Under rättegången kan det avhandlas ganska komplicerade och detaljrika delar, som kan vara svårt att redogöra för utan att missa viktiga detaljer. Det brukar då istället redogöras för som en övergripande beskrivning av vad som avhandlas; tex nu får vi lyssna till inspelade samtal mellan x och y.

Sådana krav har vi ju inte på "vår egen" reporter som inte har kravet på vare sig objektivitet eller att rapportera vilka avgörande punkter som har avhandlats.

NA lyssnar sedan igenom sina upptagningar och skriver en lite mer fyllig artikel om rättegångsdagen.

Jag tror att ingen som är åhörare kan uppfatta exakt allt. Man har olika perspektiv beroende på vem man är och vilka uppgifter man har på plats.

Jag tycker att det är väldigt roligt att höra den mer subjektiva rapporteringen vi får från "vår egen" reporter. På det viset blir det en mer fyllig bild tillsammans med NAs rapportering.
Citera
2020-03-08, 12:48
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det ger hen olika svar på.
Här är några exempel:
Vilka är vi om du inte räknar in dig själv?
Rosamund är nog den som ljuger mest av alla i tråden och jag skulle gissa att hen är mytoman så man ska inte tro på det hen skriver.

Jag har sparat kanske 5 skärmdumpar från denna tråd. Denna får hedersplats i min mapp om LW-fallet! Tack, hoppsann!

Inte nog med att detta är ett svårt komplicerat fall att följa och ta in. Utan man måste hela tiden hantera en massa trams och dylikt med.

Oavsett vem vi tror är mördare och så vidare, tänk vilken intressant tråd det skulle vara om folk lät bli att ljuga, bråka med andra i tråden samt rabbla samma sak om och om igen eller kasta kränkningar och könsord mot offret och dess familj! Det hade varit mycket bättre om alla hade använt sina olika åsikter och infallsvinklar till att ha ett kreativt och intressant samtal om fallet.
Citera
2020-03-08, 12:50
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Konstigt om man inte skulle räkna Lenas mamma till anhöriga (dom är 6 anhöriga/målsägande)

Tycker fortfarande att deras rapportering är alldeles för knapphändig.

Om det beror på att de har fullt upp att lyssna och skriva, och svara på läsarkommentarer., att de inte iakttar det som händer i salen. Ibland är det ju mer än 10 min mellan kommentarerna. Är det då alldeles tyst i rättsalen?

Om man ska döma av hur sävlig Stefan H är på de videos som finns på NA så är det bara att konstatera att han inte är nån höjdare på livereferat. Passar bättre som eftertänksam krönikör. Likadant med CE. Duktig krönikör men klarar inte att liverapportera.

Som sagt dom är ju 2 stycken... och ändå lyckas dom inte rapportera lika mycket som en 1/2 livereporter från AB/Ex.

Nej, inte tyst i rättssalen men ibland tar det såklart tid att gå igenom ett material (kan vara sms/chattkonversationer, förklaringar till mobilpositioner, uppspelning av samtal, förhör osv osv).
Efterom NA inte rapporterar om alltför intima detaljer så blir det ibland långa tider mellan uppdateringarna.

Men visst - kan hålla med dig om att mediarapporteringen kunde göras ännu bättre på vissa punkter!
Citera
2020-03-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja visst är det en märklig omständighet.

Med tanke på den ÖVERVÄLDIGANDE kontakt i form av sms, mess, telegram etc etc de två haft -ÄNDA FRAM TILLS DEN DAG LENA FÖRSVANN.

Slumpen har sina begränsningar

En bild säger mer än 1000 ord

https://forumbilder.com/i/ro6E
Är det så konstigt att SD inte ringer?Så mycket bråk och elände LW ställde till med.
Tyckte han inte det var skönt att det var tyst i telefonen äntligen?
Han ville ju inte ha nån vidare kontakt med henne så som hon betedde sig.
LW säger ju själv till sin väninna att hon stalkar SD.
I och med det är det mest logiska att SD inte kontaktar henne.
Hon säger ju själv att hon är hans stalker.Varför är det då konstigt att han inte ringer upp henne?
SD vill inte ha kontakt med henne alls.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2020-03-08 kl. 13:33.
Citera
2020-03-08, 12:54
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Är det så konstigt att SD inte ringer?Så mycket bråk och elände LW ställde till med.
Tyckte han inte det var skönt att det var tyst i telefonen äntligen?
Han ville ju inte ha nån vidare kontakt med henne så som hon betedde sig.
Det är jättekonstigt och därav även ett av de mest klassiska tecknen på att det är mördaren eller någon som åtminstone vet vad som hänt.
Citat:
Har uppenbarligen inte kommit så långt. Det finns typ 13 000 sidor kvar att läsa ännu. Därför är det ju fantastiskt att tråddeltagare delar ur denna FUP och helst då utan att frilansa genom att till exempel kopiera in allt som till exempel är kränkningar mot offret, men underlåta att nämna de andra 97% som visar på motsatsen, som vissa gör. Eller genom att göra egna (fullständigt färgade) sammanställningar, som kan uppfattas som en sanning, men inte är det.

Hellre dela med sig till tråden och sen i de fall man kan även tala om aktbilaga och sida, om man nu har det kvar. Och självklart inte skriva ut hela namn och dylikt om det inte av någon anledning är helt nödvändigt. Gärna spekulera, men varför kränka i onödan? Och varför kränka andra som skriver i tråden?

Ingen kan lägga detta pussel av information, utan att se vem den skyldiga/de skyldiga är. Ingen. (Enligt mig, ska jag tillägga!)

Polisen och åklagaren har gjort ett fantastiskt jobb (ja, jag VET om de misstag som gjordes första veckan, eftersom jag följt fallet slaviskt från dag ett, men efter det så!). Detta är sådant som jag GÄRNA lägger mina skattpengar på! Jag är djupt imponerad!

Och jag tror dessutom att FB delvis har varit till lite hjälp. Så tänk vilken hjälp vi kunde vara till om vi samarbetade i tråden istället för att bråka? Oavsett vad vår personliga infallsvinkel är.

Man kan till exempel skriva EN gång: "Det var oetiskt av LW att som pastor och kristen, att ha ett förhållande med en man som hon var vän med och dessutom har vigt."

DET tror jag alla har förstår och tycker. Den som fattade det mest av alla var helt klart LW. Men att rabbla det i tusen olika former, dagligen och ibland flera gånger i timmen? Är det verkligen kreativt, produktivt och intressant?
Det är det där som ju gör det så himla tydligt vilka vidriga människor det handlar om och vad de har för agenda. Djupt tragiska och störda.
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Skriver du "vi på SÄPO" om du inte jobbar där?
Gör inte du det? 😮
Citat:
OT: Tack. Exakt så är det vilket jag redan förklarat en eller två gånger tidigare men är meningslöst i denna tråd. Bäst att inte svara och sjunka till en de postarnas låga nivå.

Samma skribenter hävdar sedan att det är OT att diskutera Lenas agerande och motivet till mordet. Vilket är absurt att man inte ska kunna skriva om varför Lena inte lyckades förmå lämna SD. MGM, BO och deras liv och leverne innan mordet är av högsta relevans i denna tråd men det ska tystas ner. Att mobba andra skribenter är dock tydligen topic. Dubbelmoralen har inga gränser i denna tråd.
Så du hävdar fortfarande att du är psykolog som bedriver forskning?
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-08 kl. 13:34.
Citera
2020-03-08, 12:54
Medlem
Citat:
På Flashback är det och ska vara, högt till tak. Folk ska inte bli begränsade i sina spekulationer. Personligen tycker jag folk ibland kan göra det på ett bättre sätt, utan rena kränkningar och med haranger av könsord.

Men något som absolut inte är tillåtet dock, det är att försöka kartlägga, eller faktiskt kartlägga människors riktiga identitet och därmed "outa" dem.

Man kan sannolikt undvika mycket problem både på FB och hos Polisen, om man bara håller sig till sanningen.

En lärdom man kan dra av detta fall och denna tråd tycker jag är:

Att man ska hålla sig till sanningen när man pratar med myndigheter.

Man ska leva varje dag som om det skulle kunna bli en husrannsakan eller ett förhör vilken sekund som helst.

För man vet inte om ens bästa vän/man/fru/kollega/barn, blir en mördare eller dylikt helt plötsligt.

Visst är det så. Vi borde leva varje dag med rent mjöl i påsen. Sanningen är så avgörande. Säger man bara sanningen och inget döljer behöver man aldrig vara rädd för någonting. Lena och Stefans relation byggde mycket på osanning och rädsla.

Sedan kan iallafall jag förstå Jerry att hela denna saken slår ner som en bomb i hans liv, har man då några små-skelett i garderoben, som inte rör fallet, kan det bli känsligt.

Angående forumets regler absolut, samtidigt har det varit påfrestande och svårt för både Hanna och Jerry att acceptera all uthängning. Jag förstår från ett mänskligt perspektiv.
Citera
2020-03-08, 12:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Denna bild har jag inte sett innan. Finns den i FUP, eller har du gjort den? Den säger det mesta! Tack!

Skärmdump från 154/77
Citera
2020-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Homo-prästen i S-holm heter Stef*n.

Haha...börjar kännas bekant. Stefan, inte Fredrik. Fredrik ingick i deras geogrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in