Citat:
Ursprungligen postat av
sommarljum
Jag var inte där just i fredags men när jag varit där så har SD tittat mot åhörarna, även mött min blick mer än en gång.
De är 1-2 reportrar från NA (en kvinna, Christina, och en mörkhårig man som varvar, förutom Stefan H) Stefan H har även varit där själv, som enda representant för NA. Man får inte prata inne i rättsalen utan endast i kaffepauser. Det är väldigt strikt att man ej heller få ta upp sin mobil under förhandlingarna, detta leder till tillsägelse av domaren.
NA sitter i rättsalen och knappar frenestiskt på sina datorer (läser och svarar på läsarfrågor) samtidigt som de följer rättegången så de kan omöjligt hinna med att se och höra precis alla gester som SD gör eller inte gör.
Om de är helt objektiva är ju såklart väldigt svårt att säga.
Ett eller annat fel/missuppfattning slinker säkert in. De är ju i alla fall det enda media som varit med på plats och rapporterat, alltid något!
Ang anhöriga så är Lenas mamma målsägande så NA kanske inte "räknar" henne som anhörig?
Ja, en tidning har också som uppgift att inte bara vara så objektiv och saklig, utan också så rätt som möjligt.
Under rättegången kan det avhandlas ganska komplicerade och detaljrika delar, som kan vara svårt att redogöra för utan att missa viktiga detaljer. Det brukar då istället redogöras för som en övergripande beskrivning av vad som avhandlas; tex nu får vi lyssna till inspelade samtal mellan x och y.
Sådana krav har vi ju inte på "vår egen" reporter som inte har kravet på vare sig objektivitet eller att rapportera vilka avgörande punkter som har avhandlats.
NA lyssnar sedan igenom sina upptagningar och skriver en lite mer fyllig artikel om rättegångsdagen.
Jag tror att ingen som är åhörare kan uppfatta exakt allt. Man har olika perspektiv beroende på vem man är och vilka uppgifter man har på plats.
Jag tycker att det är väldigt roligt att höra den mer subjektiva rapporteringen vi får från "vår egen" reporter. På det viset blir det en mer fyllig bild tillsammans med NAs rapportering.