2020-03-08, 10:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Bra letat!

Undrar vilket datum brandlarmet utlöstes, grannarna som hört larmet verkar lite osäkra om det är den 15-16-17:e (i de förhör jag läst). Är det någon i tråden som hittat bestämt datum?

Förmodligen dagtid iaf eftersom det var grannar ute med hundar och konstaterat att JG var där (som känt igen hans hund Bella) som jag uppfattat det.

Någon har frågat JG varför han vad där och fått som svar att han ville hämta sina saker för att inte bli inblandad (vet inte om det är samma tillfälle som brandlarmet). JG har varit där vid flertalet tillfällen.

Om det var den 15:e, innan SD åker/cyklar till sitt 2:a förhör den dagen (vid 17-tiden till sen natt om jag kommer ihåg rätt) hade han försökt elda något? Svårt att förstå hur de kunde släppa SD isf. Dessutom verkar hans hus vara avspärrat under tiden han satt i förhör 20.06-22.51.

Vore väldigt intressant om någon lyckas hitta vilket datum brandlarmet gick.
Spännande med det där brandlarmet, det tas tydligen upp i flera förhör. Man misstänker kanske att brandlarmet kan ha utlösts av att SD (eller JG?) eldade upp alla bevis i pelletspannan, och det som eldades upp kan ju i så fall ha varit de blodiga kläder som skall ha funnits i huset:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus

Det kan också ha rört sig om det mordvapen man med facit i hand tyckte sig kunna ha anat under SD:s jacka:
"Jag reagerar på att han har sina båda händer i sin vindjackas fickor, jag tycker först att det ser ut som att han döljer något innanför jackan och tänker att han kanske har ett basebollträ under jackan som han döljer för oss och håller i med sin hand via fickan."
Aktbil.145, s.14
Redskapen som SD eventuellt kunde ha stulit på gymmet i Gustavsvik och/eller armeringsjärnet han kanske stal från sin arbetsplats var nog svårare att elda upp. De här sakerna kan i stället ha gjutits in i trappan som M hjälpte JG med:
"På fråga om han noterade inget om att någon t.ex stal något från gymmet eller någon liknande händelse eller så, nåt som han lagt på minnet, som stack ut från det vanliga?"
Aktbil.151, s.221
"Var det möjligt för Je*ry att trycka ner något föremål i betongen eller lägga i något i någon av hinkarna utan att Ma*co märkt det?"
Aktbil.151, s.88
Senast redigerad av Draifos 2020-03-08 kl. 10:50.
Citera
2020-03-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han ville ju inte avslöja det och därför han panikraderade mitt under förhör. Även han vet att förhör och information som framkommer där blir offentliga i FUP sedan. Han ville dölja sitt skamliga beteende privat. Det här är tyvärr ganska vanligt mänskligt tänk. Det händer ibland i utredningar att oskyldiga människor gör sig av med material som de tror är oviktigt (och oftast är det det) för att deras förehavanden inte ska bli publikt. JG ansåg väl inte att det skulle hjälpa mordutredningen på något sätt om polisen fick se hans porrkonversationer.

Du får lita på mig eller googla eller fråga annan beteendevetare så får du samma svar att människor agerar på detta sätt att de vill dölja skamligt beteende från att bli publikt. Speciellt ju högre upp i samhällsstegen man kommer desto mer har man att förlora (i anseende och social status, kanske bli av med jobbet, hustrun lämnar).

Så som jag ser det finns två alternativ. Antingen ville han dölja eget skamligt beteende exakt som han sa eller han ville dölja något graverande mot SD.
Jag tror på det första alternativet för att jag tror inte SD är så dum att han avslöjar något graverande för JG eller någon annan.

En del av er ser tyvärr bara ett alternativ och det är att JG döljer något för att hjälpa SD och det är synd anser jag att ni inte tänker efter mer än så.
Att vidmakthålla lögnen för bedrägligt beteende.. jo jag vet ett antal kvinnor med sådant beteende.
Jag tror dig.
Citera
2020-03-08, 10:28
Medlem
Citat:
Han ville ju inte avslöja det och därför han panikraderade mitt under förhör. Även han vet att förhör och information som framkommer där blir offentliga i FUP sedan. Han ville dölja sitt skamliga beteende privat. Det här är tyvärr ganska vanligt mänskligt tänk. Det händer ibland i utredningar att oskyldiga människor gör sig av med material som de tror är oviktigt (och oftast är det det) för att deras förehavanden inte ska bli publikt. JG ansåg väl inte att det skulle hjälpa mordutredningen på något sätt om polisen fick se hans porrkonversationer.

Du får lita på mig eller googla eller fråga annan beteendevetare så får du samma svar att människor agerar på detta sätt att de vill dölja skamligt beteende från att bli publikt. Speciellt ju högre upp i samhällsstegen man kommer desto mer har man att förlora (i anseende och social status, kanske bli av med jobbet, hustrun lämnar).

Så som jag ser det finns två alternativ. Antingen ville han dölja eget skamligt beteende exakt som han sa eller han ville dölja något graverande mot SD. Jag tror på det första alternativet för att jag tror inte SD är så dum att han avslöjar något graverande för JG eller någon annan.

En del av er ser tyvärr bara ett alternativ och det är att JG döljer något för att hjälpa SD och det är synd anser jag att ni inte tänker efter mer än så.

Men vad fasen, läser du inte vad jag skriver? Att folk vill radera saker de skäms för är väl givet! Jag ifrågasätter VAR han raderade information, vilket var i Telegram.

Och jag ifrågasätter dessutom ditt resonemang om att de skulle sitta och prata om porrsurfande och liknande i en sådan app, den typen av beteende tar du alls inte upp.

Nej, detta agerande är i högsta grad suspekt, vad du än säger. Valet av Telegram för kommunikation med LW är väl betydligt mer givet. Skälen torde vara desamma när det gäller utväxling av meddelanden mellan SD och JG. Dvs något betydligt hemligare än snaskigt beteende på nätet.
Citera
2020-03-08, 10:31
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Men vad fasen, läser du inte vad jag skriver? Att folk vill radera saker de skäms för är väl givet! Jag ifrågasätter VAR han raderade information, vilket var i Telegram.

Och jag ifrågasätter dessutom ditt resonemang om att de skulle sitta och prata om porrsurfande och liknande i en sådan app, den typen av beteende tar du alls inte upp.

Nej, detta agerande är i högsta grad suspekt, vad du än säger. Valet av Telegram för kommunikation med LW är väl betydligt mer givet. Skälen torde vara desamma när det gäller utväxling av meddelanden mellan SD och JG. Dvs något betydligt hemligare än snaskigt beteende på nätet.
Detta är självklart för alla utom kanske extremt godtrogna närstående JG.
Citera
2020-03-08, 10:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu

Vad för hemligt tror du att JG och SD pratade om på Telegram då? Jag har svårt att tro att SD vågade dela något som har med mordet att göra med JG. Han är visserligen hjälpsam och lojal men inte den mest intelligenta och sluga personen. JG skulle krackelera snabbt under press och utfrågning av polis och det vet nog SD om. Skulle han litat på en sådan människa?
Citera
2020-03-08, 10:36
Medlem
Aktbilaga 166 sid 19

Ang hur LW:s mobil rör sig 14/5

Enl Google Maps 23.23 - 23.38

Vad jag förstår har LW:s telefon inte rört sig direkt från bostaden till MP.

Kanske min teori ang att MGM tagit telefonen och rört sig från LW:s hem och LW springer efter kan stämma?

Sidan 66 och framåt Kompletterande förhör ang brand (5/6-18)

Tina funderat på branden som var i pelletspannan i Stefans hus. Hon känner flera personer med liknade panna och har aldrig hört talas om att det skulle börja brinna i den. Vad som gör det än mer konstigt är att Stefan är en person som har väldigt bra koll på saker.
Citera
2020-03-08, 10:42
Medlem
Citat:
Vad för hemligt tror du att JG och SD pratade om på Telegram då? Jag har svårt att tro att SD vågade dela något som har med mordet att göra med JG. Han är visserligen hjälpsam och lojal men inte den mest intelligenta och sluga personen. JG skulle krackelera snabbt under press och utfrågning av polis och det vet nog SD om. Skulle han litat på en sådan människa?

Nu snackar du vettigt. Här håller jag med. Enligt min tankegång måste de ha pratat om sådant som JG först efter mordet kunde ha en annan innebörd än vad han först trodde.

Och HADE förhörsledarna fått dessa konversationer att utgå från när de ställde sina frågor håller jag också med dig - då hade de lyckats knäcka JG. Men nu försvann allt detta, och JG lämnades ensam kvar med sitt tvivel.

Man kan ju alltid hoppas att JG är öppen och ärlig i sitt vittnesmål, men det är tveksamt. Han verkar vara en lojal människa, trots att han svek LW å det grövsta (enligt min åsikt). Han kan ju själv ha dragit den slutsatsen (att han svek henne) och därför inte tänker göra om misstaget med SD. Alltid svårt att veta hur människor resonerar. Han tycks agera känslomässigt men diskutera faktamässigt.
Citera
2020-03-08, 10:43
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Kan vara saker som först uppfattats som vardagliga för JG men som har med uppstädandet av mordet att göra. När JG sen förstår att SD kan ligga pyrt till och därmed han själv, försöker han städa bort det.
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Ganska exakt så tänker jag. Och så försöker JG rättfärdiga det med att "det ändå bara skulle misstolkas och leda polisen fel". Vilket han våndas över, och ängsligt försöker ventilera med SD om och om igen.

Vi ska också komma ihåg att alla kontakter mellan SD och JG efter mordet sker med vetskapen om att polisen kan få tag i uppgifterna. Iaf SD är fullt medveten om detta. Att han avlyssnas och övervakas under sin tid som "officiellt misstänkt" är han helt på det klara med. Det mesta som sägs mellan dessa två sker därför sannolikt på andra sätt än via telefon/mess.
Ja men precis. Att folk fortfarande gör välvilliga tolkningar av någonting personerna inblandade i detta gör, övergår mitt förstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är många som påstår att Rosamund har påstått sig vara psykolog och arbeta för FBI:
är det en trådsanning eller stämmer detta?
Är väl bl.a dessa inlägg som det pratas om
Citat:
NU har jag läst dina famösa inlägg vad som hänt LW.. Jag skrattar innerligt. Du tror inte vi har viktigare saker att göra på FBI än att skydda människor som hamnat i klistret i SVERIGE?

LW var knappast kronprinsessan Viktoria. Henne hade vi kanske tagit in för skydd. Knappast en pastor från Örebro. Eventuellt skyddad identitet av henne får ni lösa själva. Så inkompetenta är inte Sverige, eller?
Citat:
Det här är något annat ni glömt att att läsa och skriva på FB är mitt arbete f.n.

Jag var tydlig när jag började här att mitt syfte är forskning. Enligt lag var jag tvungen att informera er om att ni ingår i ett forsknings- och experimentsobjekt och därför gjorde jag det i början!

On Topic:
Jag tänker inte läsa alla inlägg från början igen för att hitta relevanta inlägg åt er. Jag vet vad jag minns. Det är ni som har glömt att Lena hade affärer med JH, ML och SD.

Efter eller i samband med affäreren med JH var troligtvis när hon fick lämna församlingen efter "kontreverser".

Om ni valt att glömma vissa uppgifter för att det inte passar er så är det inte mitt fel. Ni får korrigera ert eget misstag.
Antingen läser ni om tråden eller så väljer ni att leva i ovisshet och hoppar på stackare som faktiskt vet.
Citat:
Omplåstring efter geocaching har nämnts tycker jag mig minnas. Minns dock inte av vem.

Hen har väl sommarledigt. Vissa av oss har ju FB bara som arbete.

Ps. Rosamund, lycka till att få detta inlägg borttaget som trams och off topic 😘 Ds.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-08 kl. 11:36.
Citera
2020-03-08, 10:45
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:

Nu är ju inte jag psykolog och FBI:are som du, men jag tror att det är betydligt troligare att det som raderades hade med SD/Lenas död att göra än att det rörde diskussioner om sköna porrklipp. Det är liksom inte Snapchat mellan två 15-åriga hormonbomber.
Citera
2020-03-08, 10:47
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nu är ju inte jag psykolog och FBI:are som du, men jag tror att det är betydligt troligare att det som raderades hade med SD/Lenas död att göra än att det rörde diskussioner om sköna porrklipp. Det är liksom inte Snapchat mellan två 15-åriga hormonbomber.
Å andra sidan är ju deras mentala kapacitet MAX vid en 15-årings..
Citera
2020-03-08, 10:51
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000
Kan vara saker som först uppfattats som vardagliga för JG men som har med uppstädandet av mordet att göra. När JG sen förstår att SD kan ligga pyrt till och därmed han själv, försöker han städa bort det.

Ganska exakt så tänker jag. Och så försöker JG rättfärdiga det med att "det ändå bara skulle misstolkas och leda polisen fel". Vilket han våndas över, och ängsligt försöker ventilera med SD om och om igen.

Vi ska också komma ihåg att alla kontakter mellan SD och JG efter mordet sker med vetskapen om att polisen kan få tag i uppgifterna. Iaf SD är fullt medveten om detta. Att han avlyssnas och övervakas under sin tid som "officiellt misstänkt" är han helt på det klara med. Det mesta som sägs mellan dessa två sker därför sannolikt på andra sätt än via telefon/mess.
Citera
2020-03-08, 10:51
Medlem
Cocinellas avatar
Läser lite i FUP och det slår mig hur Lena sökte efter fysisk kontakt men verkar inte vara ute primärt efter sex. Aktbilaga 150 sid. 430

Citat:
Karin tillfrågas om vad Jocke berättat för henne om hans relation med Lena?
Karin förklarar att dom hade en halvt om halvt relation om Karin förstod rätt, så att dom var
tillsammans men hon ville inte att det skulle vara en offentligt erkänd relation enligt honom,
hon ville inte att han skulle hålla om eller krama henne när folk såg, barnen skulle inte få veta
om att dom hade ihop det, men barnen förstod det ändå och hon gjorde klart för honom att
hon inte ville ha en relation, dels för att han inte var troende men han var helt nere i henne så
han hade svårt att släppa henne ur tankarna samtidigt som hon inte ville ha en relation men
hon var en väldigt fysisk person, hon ville ha kontakt, hon tog gärna i en, drog handen efter
armen när man pratade, men inte i sexuell bemärkelse. Det Jocke berättat efter att dom gjort
slut så var dom på någon cachingresa till Uppsala och bokat ett rum med separata sängar men
sen kröp Lena ner i hans säng och ville prata. Han trodde hon ville ha mer, men det ville inte
hon. Hon förstod inte ha sådan närhet när man inte ville mer, det kändes inte okej för honom,
då han hade sådana känslor för henne, det blev väldigt svårt för Jocke när han fick sådana
signaler kroppsmässigt men när hon sa annat. Det finns säkert fler sådana personer i hennes
närhet. Det är bara Jockes version av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in