2020-03-07, 21:38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag har också undrat över det. I Italien, Frankrike och Spanien tickar dödsfallen in.
Kan det vara något genetiskt?

I Italien begick man misstaget att låta smittande drälla in på akutmottagningar hur som helst i början vilket lett till att äldre skröpliga människor smittades och dog.

Vad gäller Frankrike och Spanien är antalet döda fortfarande så få att skillnaden mot Tysklands noll döda antagligen kan vara slumpens verk.

Vem vet om dödligheten kan ha en viss genetisk koppling? Själv tror jag att överförskrivning av antibiotika i Sydeuropa som orsakat en ökning av mängden resistenta bakterier i sjukhusmiljön kan vara en bov i dramat. Coronasmittade med redan ansträngt immunförsvar bör vara mer utsatta. Ren spekulation.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Tveksamt om det hjälper.
Tegnell verkar ha ett stort ego har jag fått intrycket av. Att han skulle ändra sin stil skulle han nog se som kapitulation till alla "mobbare". Han kommer nog köra sin stil ända in i kaklet, är jag orolig för.

Jo, så är det nog tyvärr. På bekostnad av hela det svenska folket. Nu får vi bara hoppas på att det inte får stor spridning här i Sverige. Troligtvis har vi det redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skulle tro att det är kört om du blir sjuk i slutet av vecka 11 och 12. Sedan är det ju så att du kan få en hjärtinfarkt och då verkar det inte heller finnas många akutplatser kvar för ett sådant sjukdomstillstånd. Sjukhusen ansvarar ju för väldigt mycket vård och COVID-19 kan knäcka systemet om det tar många intensivvårdsplatser.
Sedan måste väl NKS eller Sofiahemmet hålla platser öppna för Kungafamiljen och andra så kallade viktiga personer som den politiska makteliten!

Alla som får viruset kommer inte behöva sjukhusvård.
Citera
2020-03-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Finns gott om RIKTIGA experter, främst i utlandet, som kritiserar hur lätt vi tar på detta.

Är faktiskt ledsen över hur det svenska samhället, och myndigheterna, blivit så tafatta.

Hoppas sverige slipper utsättas för någon riktig kris, vi klarar det inte.

Och svenskar har en enorm övertro och beroendeställning till myndigheter, saknar egen beslutsförmåga.

Som vuxna jättebebisar, som minsann måste få se sin melodifestival på plats.

Har ju varit mkt fokus på Mello nu och det med all rätt. Samtidigt blir def tufft för all arenaidrott snart. Hur ska det bli med hockeyslutspelet t.ex? Där får myndigheterna och Löfven en het nöt på bordet. Först då kommer nog en del se mer av helheten.
Citera
2020-03-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kina drygt 80 000 fall. Drygt 55 000 tillfrisknade.
Om det stämmer så är hela baletten extremt överdramatiserad.... speciellt här i Sverige då det är EXTREMT färre smittade.... verkar som om de allra flesta blir friska.

Förutsatt att dessa siffror stämmer!
Citera
2020-03-07, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Mälardalen lär väl bli som Lombardiet.

Jag börjar bunkra lite lätt nu.

Onödigt att ha mer mat än vanligt. Transportkedjan fungerar än. Blir du sjuk lär mat inte vara något du tänker på, dryck däremot och vatten finns i kran
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Jag är verkligen ingen domedagsprofet eller tror att detta viruset kommer slå ut vår värld. MEN det här viruset har visat sig vara dödligare både än den vanliga influensan och svininfluensan med en death rate just nu på 3%, räkna ut själv om 50-70% av världens befolkningen blir smittade av detta viruset som en expert sa att de verkligen kan hända, räkna ut då själv hur många som kommer dö av detta. Sluta tona ner de och vakna upp förihelvete. Tegnell saklig? allt han har sakt har varit massa skitsnack enbart eller haft motsatt effekt.

Ja, death raten nu är ca 3% men det betyder ingenting vilket jag har förklarat otaliga gånger i den här tråden.

Italien testar t.ex. bara människor i riskgrupper och som visar symptom, naturligt att dödligheten ser värre ut då. Samma med USA som är totalt handlingsförlamade.

Titta på Sydkorea istället, där man testar väldigt många och har en dödlighet på ca 0.6%
Eller läs rapporten från Dr. Bruce Aylward där han pratar om Guangdong och hur dom testade 320.000 personer och en bråkdel var smittade, där har man också en dödlighet på ca 0.6% Eller Zhejiang som har EXTREMT låg dödlighet på typ 0.08%

50-70% är om viruset tillåts spridas fritt och under ett par år. Det finns dessutom hopp om behandling i form av flera olika mediciner som visat sig effektiva men som fortfarande testas, det kan få ner dödligheten ytterligare och göra sjukdomsbilden mildare.

Håll hårt i foliehatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Läs gärna denna innan Ni postar svar! Den är och för sig lite lång, men Flashback-användare verkar vara läskunniga!
https://detgodasamhallet.com/2020/03/06/thomas-hedner-covid-19-mycket-annu-oklart-om-sars-cov-2-virus-men-konkreta-behandlingsmojligheter-fo r-svara-komplikationer-pa-individniva-finns-redan/

2.a och sista gången jag floodar Forumet med detta...!

Bra aspekter.
Citera
2020-03-07, 21:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
.
Man måste förstå vad dödlighet är. Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.

Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:

https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars

Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:

“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.

Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars

1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.

(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)

Jag har försökt förklara detta i flera dygn. Men alarmismen är skrämmande hög och folk går igång på att viruset ska vara så jävligt som möjligt. När WHO gick ut och sa att man överdrivit dödligheten i början så trodde många här inne att dom ljög för att lugna folket. På den nivån är det... Faktaresistant alarmism råder.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
.
Man måste förstå vad dödlighet är. Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.

Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:

https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars

Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:

“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.

Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars

1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.

(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)

När skall du ge dig med dina 1% påhitt, om någon jävla idiot tror på dig så kan de sluta med att de besöker äldre människor eller bryter sin karantän. det finns fakta, så sluta vara så jävla faktaresistent och gå på vad vi vet.

Italien CFR per dag: 31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94% , 26.33%, 27.36% , 28.69% (7 mars)

Det är varför italien stänger ned en region. Inte dina jävla fantasier.
Citera
Medlem
Men provtagningarna kommer väl inte ikapp antal smittade? En familj fick tydligen vänta i nästan en vecka på test. Visst kan man tro 1000 smittade på måndag, och det kanske stämmer, problemet är väl att man inte kommer att hinna testa alla? Eller att man vägrar testa för att man inte varit i riskzonerna.

Och vad är problemet? Hinner de inte, är det för dyrt eller vad?
Citera
Avslutad
Egypten är en joker.

Citat:
Egypt has dismissed as “rumours” claims that it is covering up an outbreak of the new coronavirus in the populous country.

Over the past days, claims have gone viral on social media that there has been a spike in the number of infections in Egypt, a country of 100 million people, and that authorities have covered up the alleged outbreak.

France has also reported that two of its nationals, who were recently in Egypt, tested positive for the virus, named Covid-19.

https://www.google.se/amp/s/gulfnews.com/amp/world/mena/egypt-claims-about-coronavirus-outbreak-rumours-1.70116949

Tätbefolkat och nära Europa o Mellanöstern.
Senast redigerad av lone star 2020-03-07 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in