Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
80-90% smittorisk menade personens säkert, mortality rate är väl på 3,6% för Europa. Experter har sagt att 60-80% av befolkningen kommer smittas. Men sen ligger det kvar latent i kroppen och kan blomma ut igen. Så jag förstår inte hur de kan säga 60-80, säg hellre 95%.
Folk, förstår ni att vi är mitt inne i spanska sjukan del 2? Är ni medvetna om att det här kommer aldrig försvinna, det kommer alltid finnas, vi kommer känna mång, grannar, arbetskamrater, familjemedlemmar, vänner som går bort i det här?
Begriper ni vilken eldstorm detta är?
Strunta i Estonia med +1000 döda. Skit i 9/11 med +3000 döda. Tsunamin? Hah, bara 5000 döda. Det är Coronavirus om snart. Ingen nation kommer klara sig ifrån det eller ha resurser att ta hand om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
TierraDelFuego
Källa?
WHO har angivit ca 3%. i Italien ligger CFR för närvarande på ca 4 %.
I Sydkorea är den lägre.
Det finns två varianter av Covid-19. En aggressivare L-typ och en mildare S-typ.
Skulle kunna vara en aggressivare strain av viruset som härjar i Italien än i Sydkorea.
Eller så är det bara för man testar folk med milda symptom eller inga symptom där. Vi vet ännu inte hur stor mörkertalet är som inte upptäcks med provtagningar.
Kanske ligger dödligheten på 1-2 % snarare än 3-4 %. Dödligare än säsongsinfluensa är den ju. Främst äldre och sjuka dör ja. Höga dödstal bland de äldre. Skydda era gamla och sjuka anhöriga!
Men det finns också flera exempel på yngre, till synes friska som avlidit av coronaviruset.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrFlygmyra
Baserat på vad?
Enligt
https://www.coronatracker.com/ har 61.906 fall avslutats, antingen genom friskförklaring eller död. 3.555 patienter har dött. Det ger 3555/61906, alltså
5,7 %.
Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Din siffra stämmer inte utan man talar om 1-2 % upp till 5 %. Allt handlar om möjligheten till sjukhusvård samt hygieniska möjligheter.
Sverige kanske hamnar på 1 % i dödsantal om vårdsystemet fungerar. Vi är väl cirka en 5-7 dagar från att få vårt första dödsfall i Sverige av COVID-19.
.
Man måste förstå vad dödlighet är.
Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet
kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.
Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:
https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars
Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:
“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.
Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars
1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.
(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)