2020-03-07, 21:33
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Kan någon komma med lite solsken här i tråden? jag är ute efter något sånt här:

OBS! ENBART EXEMPEL DET HÄR:

Sverige: 200 smittade, 15 friskförklarade

Italien: 5000 smittade, 3345 friskförklarade

Tyskland: 1000 smittade, 324 friskförklarade

osv...…….. med så många länder det bara går!

Nå? sitter någon på sådan info?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kina drygt 80 000 fall. Drygt 55 000 tillfrisknade.
Citera
2020-03-07, 21:34
Medlem
volvo 240s avatar
Chansen är ju rätt stor att det kommer bli rätt många fler fall efter melodifestivalen. Totalt vansinne att köra den med publik.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur många av dom smittade i Sverige tror du ens behöver ligga på sjukhus? Intressant att höra.

Precis, det är ju nästan det som är så obehagligt med det här viruset, att de allra flesta bara får lite hosta och har ett vårdbehov i form av en ask halstabletter på sin höjd.

Sen har vi de udda fallen, mest äldre o multisjuka, men inte enbart, där viruset plötsligt kan bli dödligt. Lömskt!
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Tegnell borde få se detta. Efter alla uttalanden han har gjort.

Tveksamt om det hjälper.
Tegnell verkar ha ett stort ego har jag fått intrycket av. Att han skulle ändra sin stil skulle han nog se som kapitulation till alla "mobbare". Han kommer nog köra sin stil ända in i kaklet, är jag orolig för.
Citera
Medlem
Dr.Wöhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Island har 50 smittade på 350.000 invånare.

Fair enough! Men topp 5 lär vi nog kvala in på.
Citera
2020-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
.
Man måste förstå vad dödlighet är. Max 1% av de smittade kommer dö. Missförstånden (alarmismen?) handlar om att alla smittade inte blir diagnosticerade. Man kan inte bara dividera döda med antalet kända smittade. Det kryllar av människor som får relativt lätta symptom och ligger hemma med feber och hostar tills de kryar på sig. Dessa hamnar aldrig i den statistiken över de som diagnosticerats som smittade av coronan.

Läs först denna mycket pedagogiska övergripande text först:

https://www.bbc.com/news/health-51674743, 4e mars

Och som stöd till mitt specifika påståendet att max 1% av de smittade kommer dö finns t ex detta:

“I am reasonably confident 1% is the upper rate of mortality,” he said. When the director general of the World Health Organization spoke of 3.4%, he was dividing the number of reported deaths by the number of reported cases. “That isn’t the mortality rate,” said Whitty.

Professor Chris Whitty är Englands Chief Medical Officer och ovanstående sa han inför parlamentets Health Committee i onsdags.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/05/coronavirus-minister-hints-u-turn-decision-stop-daily-uk-updates, 5e mars

1% är fortfarande en mycket hög dödlighet (ca 10 ggr högre än vanlig säsongsinfluensa), men den är absolut inte 3.4%. Och troligare är den alltså mindre än 1%.

(Puh, jag tror det är tredje gången jag i tråden försökt förklara detta på ett pedagogiskt och vederhäftigt sätt.)

Jag har förklarat samma sak minst 10 gånger. Men det hjälper inte de faktaresistenta härinne.
Citera
2020-03-07, 21:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Är inte alla dessa maskiner upptagna redan? trodde vi hade passerat den gränsen?

Nu är det typ kört vid vårdsökandet om man insjuknar i viruset?

Skulle tro att det är kört om du blir sjuk i slutet av vecka 11 och 12. Sedan är det ju så att du kan få en hjärtinfarkt och då verkar det inte heller finnas många akutplatser kvar för ett sådant sjukdomstillstånd. Sjukhusen ansvarar ju för väldigt mycket vård och COVID-19 kan knäcka systemet om det tar många intensivvårdsplatser.
Sedan måste väl NKS eller Sofiahemmet hålla platser öppna för Kungafamiljen och andra så kallade viktiga personer som den politiska makteliten!
Citera
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att smittspridningen inte kommer att upphöra tvärt. Det är ett virus och det smittar. Det enda intressanta är hur hårt det slår. Tyskland, som anges ovan, börjar närma sig 1000 smittade utan något dödsfall. Det indikerar åtminstone att det inte är ett »dödsvirus« i den meningen som vissa i tråden vill ha det till.

De har fått de flesta fallen under veckan som gått, tar i medeltal 14 dagar innan dödsfallen kommer. Så det säger egentligen inget om dödligheten på viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Chansen är ju rätt stor att det kommer bli rätt många fler fall efter melodifestivalen. Totalt vansinne att köra den med publik.
Mälardalen lär väl bli som Lombardiet.

Jag börjar bunkra lite lätt nu.
Citera
2020-03-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du yrar om aerosoler, vilket inte är samma sak som luftburen smitta.

Nu var det någon som snackade om coronavirus i ventilationsgallret i Singapore, men utan att länka.

Jag skulle i alla fall säga att kryssningsresenärerna smittade varandra via allmänna utrymmen på skeppet innan de sattes i karantän, inte via ventilationssystemet.

Som sagt var, LÄS vad jag skriver och tyd inte in egna saker vad du TROR jag skriver.

Har jag skrivit att aerosol är det samma som luftburen?

Enda jag har skrivit om aerosol och luftburen i samma inlägg, var ett annat där FHM förklarade hur de ser på det.

Detta inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-03-07, 21:38
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tyskland kanske har bättre sjukvård? Snabbare på att testa och bättre på intensivvård?

Det var någon som nämnde igår att Tyskland var det EU-land som lade mest pengar på sjukvård.

I så fall ligger vi pyrt till så jag hoppas på gener.
Citera
2020-03-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Nu stängs världens kanske rikaste region ner fullständigt pga Corona.

Norra Italien.

Lombardiet är inte hela norra Italien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in