2020-03-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, inga hjältar eller hjältinnor att sympatisera med antar jag. Synd, för ett brott är ändå ett brott, som någon bör belysa, inte endast ställas till svars för, oavsett de inblandades vandel. Hyckleri menar jag.

Lena beskyllde ofta Stefan för hyckleri, att han sa en sak, och gjorde något annat. Och Stefan ansåg Lena vara en hycklande pastor som låg med en gift man.Det hotade han avslöja för både hennes barn och deras omgivning. Vänskap, som förvandlas till fiendskap och sedan inbördes hållhakar.

Jenny F och Lena skrev en del om socialt anseende, och hur viktigt det var för Lena. 150/170 och framåt. Ibland tycks det finnas alltför många olika möjliga motiv bakom ett brott. Som i detta fall.
Ja, det går att förstå medias ovilja att ta sig an rapportering från denna rättegång.
Här har vi en mördad trebarnsmamma som fungerat som pastor, men under en följd av år inte betett sig riktigt passande, socialt sett.
Givetvis hade media på plats tvingats berätta om att offret, LW, inte levde ett helt otadligt liv. Det finns i detta brott ingredienser som måste betecknas som minst sagt häpnadsväckande för allmänheten, inte minst för att Örebro är ett av "Bibel-områdena" och gemene man (och kvinna) har bilden av hög kyrksamhet här.

Det stör mig att orsaken till medias ointresse kan ligga i att man vid rapportering i så fall skulle behöva klargöra delar av LW:s liv och att man därför hellre vänder i farstun och backar ur helt. Det är fegt, det är väldigt fegt.

Det kommer medföra att, oavsett utgången av den pågående förhandlingen, inga kvinnor bereds möjlighet att kunna lära sig nånting av LW:s förfärliga, förtida och helt onödiga död.

LW:s öde kommer därigenom att reduceras till att bli till ännu ett anonymt "ärende" där hon kommer att bli till ännu ett nummer i serien av kvinnliga offer för relationsvåld.
Citera
2020-03-07, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
När det handlar om medhjälp till mord så krävs det ju en hel del bevis, lika som för Hanna och det verkar ju som att Hiding fokuserar på SD.

När det kommer till JG så litar jag inte på honom för fem öre vilket jag skrivit ett flertalet gånger i denna tråd.

Jag tror definitivt att han varit behjälplig, det finns för många frågetecken kring den karln. På vilket sätt vet jag inte men han dyker ju upp till höger och vänster överallt, som sagt, många frågetecken blir det.

Är ej ute efter bråk men tycker att du resonerar aningens märkligt. Självklart krävs det bevisning för att dömas till medhjälp till mord. Och du tror att han är skyldig till det. Fast inget konkret talar för det.
Förutom en massa frågetecken.
Och för att han dyker upp i utredningen lite här o där. Och för att du flera ggr tagit upp detta.

Han är ju en person som genom sin bekantskap med SD oundvikligen har blivit indragen i fallet.
Tror du på allvar att han har varit med och planerat mordet på LW?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kanske inte medhjälp till mord utan snarare hjälp med att dölja brott.
Hiding har nog inte avslutat sitt jobb med det här fallet när SD förhoppningsvis blir dömd.
Det finns inget som säger att alla ska utredas samtidigt.
Det kommer troligen fram saker i rättegången (lögner till exempel) som gör att nya utredningar startar mot HD och JG om de fortsätter att ljuga.
Vi verkar vara många som ser fram emot förhören av dessa två.

Ja helt klart blir det intressant att ta del av kommande förhör.
Men ser det som klart osannolikt att det skall startas nya utredningar mot JG/HD efter att SD-processen är avgjord.
Om det under fu framkommit grejer som tyder på brottsligt agerande av JG så borde han nog ha delgivits misstanke om det, och HD skall ju som bekant vara helt av- och friskriven från brott.
Citera
2020-03-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Kanske är som många i tråden är inne på, han är arrogant. Bryr mig inte, ni kan inte bevisa något, typ.

Så kan det vara. Det får honom att se dum ut på flera sätt i så fall.
Jo men han är ju oskyldig och tror på det själv.Jag är inte säker på att kan för den skull är arrogant i tonen.. Han kan väl driva sofistikerat också?Det är inte hans sak att bevisa sin egen skuld heller.
Citera
2020-03-07, 19:55
Medlem
Citat:
Kanske är som många i tråden är inne på, han är arrogant. Bryr mig inte, ni kan inte bevisa något, typ.

Ja visst.vad är det för fel att spela dum?
Citera
2020-03-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Ja visst.vad är det för fel att spela dum?
Nej, du gör det ju hela tiden....

JG kommer tala sanning. Han har fått sig en tankeställare, även de andra kommer inse stundens allvar. Ingen vill att förövaren skall komma undan.
Citera
2020-03-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det kommer medföra att, oavsett utgången av den pågående förhandlingen, inga kvinnor bereds möjlighet att kunna lära sig nånting av LW:s förfärliga, förtida och helt onödiga död.

Vad finns det att lära sig? Ha inte affärer med någon av personerna i ett par du vigt? Fortsätt inte destruktiva relationer under många år? Vill inte vara sarkastisk här, men slutsatsera är väl rätt triviala och självförklarande i det här fallet? Det är inte information som saknas, det är istället välkänt svårt att i praktiken t.ex. lämna dåliga relationer. Allt jag läst tyder på att LW, som inte var en på minsta sätt ointelligent person, själv visste detta. Hade LW agerat annorlunda om hon fått läsa tråden? Jag tvivlar. Inte för att jag har låga tankar om henne alls, utan för att jag tror att vi människor i fall som dessa är svagare än de krafter vi konfronteras med.
Citera
2020-03-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, du gör det ju hela tiden....

JG kommer tala sanning. Han har fått sig en tankeställare, även de andra kommer inse stundens allvar. Ingen vill att förövaren skall komma undan.

Vad jag tror det är att han har handlat i god tro.
Han trodde SD om gott och det är ju inte straffbart.
Han har inte gjort några medvetna felaktiga handlingar som kan ligga till last för honom.
Gick han inte in i SD s hus trots avspärrningarna och smög ?Kan ha fattat fel..Det är ju förbjudet i ett avspärrat hus men han måste ha gjort det i god tro.
Citera
2020-03-07, 20:08
Medlem
Citat:

Jag kan inte veta hur han tänker,men det jag tror han driver runt med dem.
Citera
2020-03-07, 20:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Ja, förhöret är från juli 18

Vad tror du skulle vara orsaken till att SD känner sig pressad?
Att han ljuger är ju uppenbart, det har framkommit i FU:en.

Jag tycker att han är knepig att förstå.
Ibland tycker jag att han fiskar efter att man ska tycka lite synd om honom som är misstänkt (han är ju oskyldig naturligtvis!). Att han vill skriva en på näsan att han har det jobbigt, han hinner ju aldrig sörja (för att han är oskyldigt misstänkt).

Säkert kan det också vara ansträngande att hålla ihop en historia så full av lögner. Det blir mycket att hålla rätt på. Särskilt om det gått en tid mellan förhören.

Eftersom han ljuger så mycket kan man inte ens veta om han dricker varje dag, men visst. Det kan nog vara ansträngande att vara misstänkt oavsett man är skyldig eller inte. Även för honom. Men generellt sett, tror jag att han känner mindre av det än snittet skulle göra.

Tror han att han ska komma undan? Förmodligen.
Och det gör att det inte känns lika betungande.
Då kan man vara på event, geocacha och prata om gofika, varma kramar, hur roligt allt är och le in i kameran.

Frågan är om han inte upplever det som att L*ena har varit hans största bekymmer; och nu är Lena borta. Han är nu befriad från allt det hat och all denna ångest det har skapat. Nu kan han koncentrera sig på att foga ihop sig med HD.

Kanske är han rädd att hans dröm om att vara den som utåt sett perfekta, smarta, rolige, hjälpsamma familjefadern riskerar att krossas. Men innerst inne tror han nog att han ska klara av även det här?

Han har ju alltid klarat av allt hittills?

Jag vet inte.
Vem förstår en man som säger att hans dröm är att bli hjälte? Att rädda ett flygplan där piloterna dör (?), och som springer unt med ficklampa i sina hemmakvarter?
Citera
2020-03-07, 20:17
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är ej ute efter bråk men tycker att du resonerar aningens märkligt. Självklart krävs det bevisning för att dömas till medhjälp till mord. Och du tror att han är skyldig till det. Fast inget konkret talar för det.
Förutom en massa frågetecken.
Och för att han dyker upp i utredningen lite här o där. Och för att du flera ggr tagit upp detta.

Han är ju en person som genom sin bekantskap med SD oundvikligen har blivit indragen i fallet.
Tror du på allvar att han har varit med och planerat mordet på LW?

Ja helt klart blir det intressant att ta del av kommande förhör.
Men ser det som klart osannolikt att det skall startas nya utredningar mot JG/HD efter att SD-processen är avgjord.
Om det under fu framkommit grejer som tyder på brottsligt agerande av JG så borde han nog ha delgivits misstanke om det, och HD skall ju som bekant vara helt av- och friskriven från brott.

Nä jag tror inte han varit med och planerat mordet, tror inte heller att han varit med vid mordet.

Det kan ha varit så lite som att han gjort nåt SD bett honom om för att klara sig undan, det kan vara mer. Tror inte heller att JG skulle göra nåt om han visste innan men jag tror han vet mer än vad som hittills framgått och ev att han insett efter att han faktiskt hjälpt SD.

Allt är inte svart eller vitt, det finns gråskalor och jag tycker det finns frågetecken runt honom och hans beteende.

Du får bråka hur mycket du vill.
Citera
2020-03-07, 20:17
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ja,det ska bli intressant att följa.
Jag tycker att allt detta är så ledsamt och helt onödigt.Tycker synd om allihop faktiskt.
Även SD?
Citera
2020-03-07, 20:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad jag tror det är att han har handlat i god tro.
Han trodde SD om gott och det är ju inte straffbart.
Han har inte gjort några medvetna felaktiga handlingar som kan ligga till last för honom.
Gick han inte in i SD s hus trots avspärrningarna och smög ?Kan ha fattat fel..Det är ju förbjudet i ett avspärrat hus men han måste ha gjort det i god tro.

Men varför gick han då runt med ficklampa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in