Citat:
Ja, det går att förstå medias ovilja att ta sig an rapportering från denna rättegång.Ja, inga hjältar eller hjältinnor att sympatisera med antar jag. Synd, för ett brott är ändå ett brott, som någon bör belysa, inte endast ställas till svars för, oavsett de inblandades vandel. Hyckleri menar jag.
Lena beskyllde ofta Stefan för hyckleri, att han sa en sak, och gjorde något annat. Och Stefan ansåg Lena vara en hycklande pastor som låg med en gift man.Det hotade han avslöja för både hennes barn och deras omgivning. Vänskap, som förvandlas till fiendskap och sedan inbördes hållhakar.
Jenny F och Lena skrev en del om socialt anseende, och hur viktigt det var för Lena. 150/170 och framåt. Ibland tycks det finnas alltför många olika möjliga motiv bakom ett brott. Som i detta fall.
Lena beskyllde ofta Stefan för hyckleri, att han sa en sak, och gjorde något annat. Och Stefan ansåg Lena vara en hycklande pastor som låg med en gift man.Det hotade han avslöja för både hennes barn och deras omgivning. Vänskap, som förvandlas till fiendskap och sedan inbördes hållhakar.
Jenny F och Lena skrev en del om socialt anseende, och hur viktigt det var för Lena. 150/170 och framåt. Ibland tycks det finnas alltför många olika möjliga motiv bakom ett brott. Som i detta fall.
Här har vi en mördad trebarnsmamma som fungerat som pastor, men under en följd av år inte betett sig riktigt passande, socialt sett.
Givetvis hade media på plats tvingats berätta om att offret, LW, inte levde ett helt otadligt liv. Det finns i detta brott ingredienser som måste betecknas som minst sagt häpnadsväckande för allmänheten, inte minst för att Örebro är ett av "Bibel-områdena" och gemene man (och kvinna) har bilden av hög kyrksamhet här.
Det stör mig att orsaken till medias ointresse kan ligga i att man vid rapportering i så fall skulle behöva klargöra delar av LW:s liv och att man därför hellre vänder i farstun och backar ur helt. Det är fegt, det är väldigt fegt.
Det kommer medföra att, oavsett utgången av den pågående förhandlingen, inga kvinnor bereds möjlighet att kunna lära sig nånting av LW:s förfärliga, förtida och helt onödiga död.
LW:s öde kommer därigenom att reduceras till att bli till ännu ett anonymt "ärende" där hon kommer att bli till ännu ett nummer i serien av kvinnliga offer för relationsvåld.