Låt mig börja med att konstatera att FHM har ett svårt uppdrag. De ska balansera flera olika krav:
- Låg smittspridning
- Ingen panik
- Låg påverkan på hur samhället fungerar
Detta i ett sådant läge att det inte finns rena fakta att stödja sig på utan enbart sannolikheter.
De har avstått från vissa åtgärder, vilka troligen inte skulle ge så mycket effekt då barn inte verkar sprida smittan (stänga skolor) men infört flygrestriktioner mot Italien/Iran (kanske sent, beakta dock att Italien gjorde det tidigt mot Iran...hjälpte inte). Allt har ju en samhällsekonomisk kostnad.
Jag tycker de gjort hyggliga bedömningar, men självfallet finns det utrymme för förbättring och att hosta i handen var inte så proffsigt.
Hur jag resonerar:
Det finns saker som pekar på att dödligheten inte alls är 2-3% utan 0,6% eller lägre. Det krymper worst case scenariot ofantligt.
För det är den mortalitet som Sydkorea rapporterat. De genomför en massiv provtagning, mer än 5 gånger fler tester per capita än Italien. Det gör att deras siffra på antalet smittade troligen är närmare sanningen. Båda länderna har modern sjukvård vilket alltså inte borde påverka nämnvärt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/
Det senare ger vid handen att det borde vara minst 166 smittade per avliden...det gör att t ex USA med för närvarande 14 döda invaggas i en falsk säkerhet med sina 338 rapporterade fall. Det är snarare över 2300 st.
I Sveriges fall verkar vi ligga på ungefär samma nivå som Sydkorea då vi har strax under 166 smittade och ännu ingen avliden. Det senare borde dock ändras vilken dag som helst.