2020-03-07, 08:59
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Den här tråden gör sig nog bättre i Korruption..

Medicin och hälsa --> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet
/Moderator
Citera
2020-03-07, 10:43
Medlem
MeanMachine69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Ja, det är ett signum inom Sveriges myndigheter. Man har i årtionden använt sig av politiska tillsättningar, där kompetens har helt prioriterats bort till förmån för uppvisad politisk lojalitet. Då blir det så här efter ett halvt århundrade, med chefer som Kapten Klänning, generaldirektörer som Dan Eliasson och ministrar som Morgan Johansson. Inkompetenta och inte minst totalt skrupelfria.

Tyvärr är det så här det ser ut Sverige där myndigheternas främsta uppgift är att kontrollera och hålla medborgarna i shack, se bra på hur Folkhälsomyndigheten agerar. Frågan är vad denna totala inkompetens kostar landets invånare och skattebetalare. Om vi betänker att Sveriges myndigheter varje år kostar cirka 1 000 miljarder kronor (!) lär det bli fruktansvärt mycket pengar. Är det inte hög tid att vi avskedar dessa idioter och sparar in halva statsbudgeten och överlämnar pengarna till behövande personer i detta land, inte minst till våra fattiga pensionärer som knappt har råd att gå till en tandläkare?
Citera
2020-03-07, 11:29
Medlem
Jag kan förstå att man vill lugna folk och inte bidra till panik, men sättet man gör det på är att dra flagranta lögner och sprida desinformation. Man utstrålar total inkompetens. Det kommer inte leda till att folk blir lugna utan snarare att man tappar förtroende för FHM och myndigheter i allmänhet.

Denna Tegnell verkar vara en dunderidiot för övrigt. Han kommer få det jobbigt när detta lagt sig, då många kommer beskylla honom för smittspridningen och dödsfallen som med 95% säkerhet är på väg. Och det förmodligen med rätta.
Citera
2020-03-07, 14:36
Medlem
Frontlinjens avatar
Låt mig börja med att konstatera att FHM har ett svårt uppdrag. De ska balansera flera olika krav:
- Låg smittspridning
- Ingen panik
- Låg påverkan på hur samhället fungerar

Detta i ett sådant läge att det inte finns rena fakta att stödja sig på utan enbart sannolikheter.

De har avstått från vissa åtgärder, vilka troligen inte skulle ge så mycket effekt då barn inte verkar sprida smittan (stänga skolor) men infört flygrestriktioner mot Italien/Iran (kanske sent, beakta dock att Italien gjorde det tidigt mot Iran...hjälpte inte). Allt har ju en samhällsekonomisk kostnad.

Jag tycker de gjort hyggliga bedömningar, men självfallet finns det utrymme för förbättring och att hosta i handen var inte så proffsigt.

Hur jag resonerar:
Det finns saker som pekar på att dödligheten inte alls är 2-3% utan 0,6% eller lägre. Det krymper worst case scenariot ofantligt.

För det är den mortalitet som Sydkorea rapporterat. De genomför en massiv provtagning, mer än 5 gånger fler tester per capita än Italien. Det gör att deras siffra på antalet smittade troligen är närmare sanningen. Båda länderna har modern sjukvård vilket alltså inte borde påverka nämnvärt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

Det senare ger vid handen att det borde vara minst 166 smittade per avliden...det gör att t ex USA med för närvarande 14 döda invaggas i en falsk säkerhet med sina 338 rapporterade fall. Det är snarare över 2300 st.

I Sveriges fall verkar vi ligga på ungefär samma nivå som Sydkorea då vi har strax under 166 smittade och ännu ingen avliden. Det senare borde dock ändras vilken dag som helst.
Citera
2020-03-07, 14:36
Medlem
Sandtags avatar
Intressant, även jag är skeptisk till Tegnell då han allt han yttrat sig om visat sig vara regelrätta falsarium. Vad tror vi, belönas han med GD på någon pampig myndighet för sina insatser till partiet? Eller kanske rent av förtidspension i form av en skattefinansierad fallskärm? Liknelsen med Eliasson är f.ö spot on, känns som samma skrot och korn.
Citera
2020-03-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Man skulle självklart ha stoppat flyg från Kina, Iran och norra Italien i ett tidigt skede. Nu har coronaviruset redan etablerat sig i Sverige.

Är det så stor poäng med att stoppa flyg egentligen? De som vill ta sig hem lär ju göra det ändå, med skillnaden att de nu måste sätta sig på två flighter stället och däremellan byta på någon större flyghub, som Doha eller Frankfurt. Känns ju som risken för smittspridning snarare ökar på så sätt.

Inte för att jag jag själv har så generellt stort förtroende för svenska myndigheter, men det är ju smått otroligt vilka experter på smittspridning alla har blivit helt plötsligt. Tycker det är läge att lugna ner sig lite. Det är liksom inte digerdöden som är på väg.
Citera
2020-03-07, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Intressant, även jag är skeptisk till Tegnell då han allt han yttrat sig om visat sig vara regelrätta falsarium. Vad tror vi, belönas han med GD på någon pampig myndighet för sina insatser till partiet? Eller kanske rent av förtidspension i form av en skattefinansierad fallskärm? Liknelsen med Eliasson är f.ö spot on, känns som samma skrot och korn.

Vilka falsarier tänker du på?
Citera
2020-03-07, 14:53
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Vilka falsarier tänker du på?
VI behöver inte screena flygplatser, det finns ingen anledning att stoppa flyg, munskydd hjälper inte, smittan kommer aldrig att spridas till Sverige, o.s.v.
Citera
2020-03-07, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
VI behöver inte screena flygplatser, det finns ingen anledning att stoppa flyg, munskydd hjälper inte, smittan kommer aldrig att spridas till Sverige, o.s.v.

Jo, men du skrev falsarium (vilket betyder bedrägeri, förfalskning), så jag antar att du menar att man har ljugit medvetet.

Hur har man medvetet ljugit om de saker du nämner i citatet ovan? Det framgår inte.
Citera
2020-03-07, 14:59
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Jo, men du skrev falsarium (vilket betyder bedrägeri, förfalskning), så jag antar att du menar att man har ljugit medvetet.

Hur har man medvetet ljugit om de saker du nämner i citatet ovan? Det framgår inte.
Eftersom det är åtgärder andra, större stater (med tillgång till större kompetens) vidtagit väcker det en tanke om bakomliggande agenda; inte sant?
Citera
2020-03-07, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Låt mig börja med att konstatera att FHM har ett svårt uppdrag. De ska balansera flera olika krav:
- Låg smittspridning
- Ingen panik
- Låg påverkan på hur samhället fungerar

Detta i ett sådant läge att det inte finns rena fakta att stödja sig på utan enbart sannolikheter.

De har avstått från vissa åtgärder, vilka troligen inte skulle ge så mycket effekt då barn inte verkar sprida smittan (stänga skolor) men infört flygrestriktioner mot Italien/Iran (kanske sent, beakta dock att Italien gjorde det tidigt mot Iran...hjälpte inte). Allt har ju en samhällsekonomisk kostnad.

Jag tycker de gjort hyggliga bedömningar, men självfallet finns det utrymme för förbättring och att hosta i handen var inte så proffsigt.

Hur jag resonerar:
Det finns saker som pekar på att dödligheten inte alls är 2-3% utan 0,6% eller lägre. Det krymper worst case scenariot ofantligt.

För det är den mortalitet som Sydkorea rapporterat. De genomför en massiv provtagning, mer än 5 gånger fler tester per capita än Italien. Det gör att deras siffra på antalet smittade troligen är närmare sanningen. Båda länderna har modern sjukvård vilket alltså inte borde påverka nämnvärt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

Det senare ger vid handen att det borde vara minst 166 smittade per avliden...det gör att t ex USA med för närvarande 14 döda invaggas i en falsk säkerhet med sina 338 rapporterade fall. Det är snarare över 2300 st.

I Sveriges fall verkar vi ligga på ungefär samma nivå som Sydkorea då vi har strax under 166 smittade och ännu ingen avliden. Det senare borde dock ändras vilken dag som helst.

Det verkar vara en pedagogisk utmaning myndigheten står inför. En del saker man inte har gjort går emot folks intuitiva känsla av vad som borde fungera (stänga/screena på flygplatser, stänga skolor, sätta människor i karantän etc). Risken för okontrollerad smittspridning med/utan sådana åtgärder (och samhällsekonomiska mm konsekvenser av spridningen) kontra samhällsekonomiska och sociala konsekvenser om åtgärderna skulle genomföras. De som är oroligast verkar inte heller väga in den typen av konsekvenser. Men jag kan förstå om man inte har tid att föra den diskussionen i media.
Citera
2020-03-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Jag tror folkhälsomyndigheten tänker ett steg längre i vilka konsekvenser det blir för samhället om man ska stänga ner skolor och flyg. Det blir stor ekonomisk skada av ett sådant beslut. Det handlar om att väga olika utfall mot varandra. Och Tegnell kanske saknar bollar när jobbiga beslut behöver tas.

De flesta epidemier visar sig inte bli så allvarliga.

Därför är det rationellt att i stort sett alltid förhålla sig skeptisk och undvika drastiska beslut.

På så sätt kan du surfa dig igenom nio potentiella utbrott och framstå som ett orakel.

Detta funkade till exempel under ebolautbrottet då Tegnell inte ville stänga gränsen mot Afrika. Men epidemin avtog och beslutet framstod som balanserat.

Tionde gången däremot kommer det att gå åt helvete med denna strategi.

Tegnell hade otur att det inträffade innan han hunnit pensioneras.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2020-03-07 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in