2020-03-07, 15:09
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Det verkar vara en pedagogisk utmaning myndigheten står inför. En del saker man inte har gjort går emot folks intuitiva känsla av vad som borde fungera (stänga/screena på flygplatser, stänga skolor, sätta människor i karantän etc). Risken för okontrollerad smittspridning med/utan sådana åtgärder (och samhällsekonomiska mm konsekvenser av spridningen) kontra samhällsekonomiska och sociala konsekvenser om åtgärderna skulle genomföras. De som är oroligast verkar inte heller väga in den typen av konsekvenser. Men jag kan förstå om man inte har tid att föra den diskussionen i media.

Jo, kommunikation kring detta är svår att göra bra och FHM:s kunde kanske skett på delvis annat sätt.

Vissa enkla budskap tror jag når fram, t ex den i mitt tycke mycket välfunna postern ”Stay calm and wash your hands” som CDC i USA gett ut.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-03-07 kl. 15:34.
Citera
2020-03-07, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Eftersom det är åtgärder andra, större stater (med tillgång till större kompetens) vidtagit väcker det en tanke om bakomliggande agenda; inte sant?

Har alla stater utom Sverige infört screening, stoppat all flygtrafik och delat ut munskydd till befolkningen?
Citera
2020-03-07, 15:17
Medlem
Man kunde iaf stoppat flyg från Kina och Iran mycket tidigare.

Varför man inte gjorde detta är en gåta. Alla stora seriösa företag var ute tidigt och förbjöd affärsresor till dessa länder.
Citera
2020-03-07, 15:51
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Det är extremt enkelt!
Att ta det säkra före det osäkra!
Det är inte alls så enkelt. Med den logiken så är ju det enda rätta att stänga ner hela landet?

Allt handlar om prioriteringar, att stänga alla skolor har en rejäl effekt på landet och är inte något man vill göra bara så där, samma gäller infrastrukturen med flyg etc. Att minimera effekterna av Coronaviruset i Sverige är inte högst upp på allas politiska prioriteringslista.
Citera
2020-03-07, 16:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Vi lever i ett SAMHÄLLE och då får ens beslut konsekvenser för resten av samhället. Hade skolor stängts så hade större andel slutat gå till jobbet och det ger i sin tur följdproblematik.

Jag förstår att folkhälsomyndigheten tänker i flera steg. Det är klokt.
Jag tycker att Folkhälsomyndigeten ska ge råd om det som ger minst biverkningar på befolkningen rörande hälsan.

Precis som andra myndigheter ger sin syn utifrån sitt perspektiv och expertkunskaper.

Sedan borde det vara regeringen som väger samman alla aspekter och fattar beslut om stängda skolor etc.

Folkhälsomyndigheten ska inte blanda in ekonomiskt bortfall i sin rekommendationer. Det är verkligen bortom deras område. De ska bara titta på deras område.

Det är regeringen som bör ta tag i detta och fatta beslut om frågan spänner över fler områden.

Anders Tegnell verkar dock vara mer en politruk än en läkare. Befordrad till sin inkompetensnivå.
Citera
2020-03-07, 16:10
Medlem
blobben!!!s avatar
Varför inte förbjuda bilar med när hyserin ändå är igång? Någon kan ju bli påkörd! Inte ett endaste dödsfall under 60 år i Italien. Varför stänga skolor?

Hoppas att panikidioterna som vill stänga ned samhället får betala för kalaset. Som vanligt blir det antagligen vanliga arbetare som får betala höjd skatt.
Citera
2020-03-07, 16:14
Medlem
Lagerthas avatar
Det som är intressant är väl huruvida Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell verkar för medborgarnas bästa eller har en annan agenda.

Jag kan tycka att de borde haft tillräcklig kännedom tidigt för att agera snabbare. Nu när det inte är gjort blir frågan om de agerar nu genom att inte oroa befolkningen.

Nästa fråga är om regeringen och myndigheter riskerar att tappa det sista av folkets förtroende om det framkommer hur de agerat i denna fråga också.
Citera
2020-03-07, 16:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
De flesta epidemier visar sig inte bli så allvarliga.

Därför är det rationellt att i stort sett alltid förhålla sig skeptisk och undvika drastiska beslut.

På så sätt kan du surfa dig igenom nio potentiella utbrott och framstå som ett orakel.

Detta funkade till exempel under ebolautbrottet då Tegnell inte ville stänga gränsen mot Afrika. Men epidemin avtog och beslutet framstod som balanserat.

Tionde gången däremot kommer det att gå åt helvete med denna strategi.

Tegnell hade otur att det inträffade innan han hunnit pensioneras.

/Johan

Det är den vanliga strategin för svenska myndigheter. Att göra ingenting och hoppas att det löser sig.

"och undvika drastiska beslut"
Jag menar att det inte hade varit ett drastiskt beslut att i ett tidigt skede stoppa plan från Iran. Iran är en skurkstat i Mellanöstern som Sverige har begränsat handelsutbyte med. Det handlar om svenskiranier som åker hem på semester för att träffa sina släktingar. De kan vänta ett tag.
Citera
2020-03-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är den vanliga strategin för svenska myndigheter. Att göra ingenting och hoppas att det löser sig.

Många byråkrater har avancerat i decennier med hjälp av denna strategi... ;-)

Och de befinner sig nu i viktiga samhällskritiska positioner.

Till stor del har denna pacifisering att göra med en allmän feminisering av samhället.

/Johan
Citera
2020-03-07, 17:32
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

"och undvika drastiska beslut"
Jag menar att det inte hade varit ett drastiskt beslut att i ett tidigt skede stoppa plan från Iran. Iran är en skurkstat i Mellanöstern som Sverige har begränsat handelsutbyte med. Det handlar om svenskiranier som åker hem på semester för att träffa sina släktingar. De kan vänta ett tag.

Alla beslut har följder. I fallet med direktflighter till Iran kan det medföra att folk istället flyger med mellanlandning i andra städer och smittan sprids vid mellanlandningen, det blir svårt att selektivt kolla hälsostatus mm

Därmed inte sagt att det är uteslutet att vidta det som åtgärd, vill bara peka på att alla beslut inte är så enkla.

Ett exempel på ett enkelt beslut är att rekommendera folk att tvätta händerna, inte röra sitt ansikte och hålla visst avstånd till andra. Det ger god effekt och har få, i stort sett inga negativa effekter.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-03-07 kl. 17:53.
Citera
2020-03-07, 19:11
Medlem
Jag förutspår en lysande fortsatt karriär för Anders Tegnell. Med hans icke existerande visdom blir han säkerligen generaldirektör inom en snar framtid. Vi vet ju alla att en chefsposition på valfri myndighet innebär ett livstidskontrakt oavsett vad man gör.
Citera
2020-03-07, 19:14
Medlem
anders tegnell känner till sanningen, dock är han pressad av högra makter om att tona ner corona viruset, varför man vill åstadkomma sådant vet jag inte.

men det kanske har att göra med att de inte är förbereda inför en potential pandemi, eller så har det kanske med rikets säkerhet att göra aka man vill inte att börsen rasar mer än den gör, då Sverige kanske ligger intill en finansiell kris.

eller så kanske har folkhälsomyndigheten slarvat med sin budget, genom att leva lyxliv och stoppa cashen in i sina egna fickor.

men det jag vet är att sverige tonar ner corona viruset mer än alla andra länder, vilket gör mig nojig som fan!

jag är 100% säker att de ljuger om allt som har med viruset att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in