2020-03-08, 17:10
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Så du tror inte de svenska familjerna som var på skidsemester i Italien bara flugit/åkt till ett annat land och sen flugit hem därifrån?
Kanske några skulle göra så. De flesta svenskar skulle ändå förstå poängen och vara lydiga. Det hade effekt på inreseförbudet från Iran vilket fall. Grov majoritet av fallen har på senaste varit från Italien.
Citera
2020-03-08, 17:16
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboyguy
Jag tittar på hur andra experter i Sverige och världen reagerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Tegnell har en lång erfarenhet men kan göra misstag oavsett detta. Kanske är det hans enorma erfarenhet som gör att han har djärvheten att göra braska uttalanden, vilket i sin tur påverkar vår krisberedskap och de åtgärder som man väljer att använda sig av. En lång erfarenhet ska inte automatiskt antas vara något som är till det bättre. Dessutom har flera om inte de flesta experter gått emot honom och hans myndighet. Man kan fråga sig varför.

Självklart ska hans agerande synas i sömmarna. Men att det råder en samstämmighet bland kompetenta kritiker om att han och myndigheten är ute och cyklar stämmer inte riktigt. Främst har han angripits av medial pöbel på Alex Schumannivå.

Här rimliga invändningar mot att försöka sätta Lombardiet i karantän (och stöd för FHM):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbql/svensk-who-expert-karantan-hjalper-inte
Citera
2020-03-08, 17:19
Medlem
Anders Tegnell säger emot bättre vetande om saker som tillämpas i stor skala i andra länder.

Att fler människor överlevde på sjukhusen i större omfattning när man började tvätta händerna och införde hygien är väl känt.

Tegnell säger att en allmän hygientillämpning av desinfektion är bara pladder, när vetenskapliga fakta talar emot honom.

Precis som när försvarsministern säger att försvaret inte behöver mer pengar även fast överbefälhavaren säger att det krävs omkring 180 miljarder extra för att kunna utföra sitt uppdrag.
Citera
2020-03-08, 17:21
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Självklart ska hans agerande synas i sömmarna. Men att det råder en samstämmighet bland kompetenta kritiker om att han och myndigheten är ute och cyklar stämmer inte riktigt. Främst har han angripits av medial pöbel på Alex Schumannivå.

Här rimliga invändningar mot att försöka sätta Lombardiet i karantän (och stöd för FHM):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbql/svensk-who-expert-karantan-hjalper-inte

Nej. I första debatten i aktuellt angående Corona, innan viruset ens bekräftats i Sverige så stod Tegnell och sade en massa olika uttalanden som skulle visa sig vara felaktiga. Personen han debatterade var en förnuftig expert som kritiserade hälsomyndighetens hantering av spridningen rakt av och tänk på att detta var veckor sedan. Inget har förändrats sedan dess..
Citera
2020-03-08, 17:26
Medlem
Folkhälsomyndigheten föredrar att gissa före vetenskapliga belägg. Haha.
Citera
2020-03-08, 17:32
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Folkhälsomyndigheten föredrar att gissa före vetenskapliga belägg. Haha.
Jag skulle säga politik/ideologi före fakta.
Citera
2020-03-08, 17:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOBFOB
Varför är ni alla så arga på Tegnell? Har är mycket högt kunnig och gör allt han kan. Ni har säkert läst nyhterna om att han känner sig mobbad av internet. Ni är faktiskt vuxna människor! Skärpning nu.

För han är lite som Bagdad Bob. Ingen fara här. Allt är lugnt. Fastän det bevisligen inte är det.

Sedan att han hostade i näven gjorde ju inte saken bättre.
Citera
2020-03-08, 17:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Sydkorea har testat fler än någon annan. De åker runt med bussar och testar. Där är dödligheten 0.6%. I diktaturens Kina var det många som inte uppsökte läkare. Men visst, 0.6% är fortfarande sex gånger värre än en normal influensa. Vi kan inte sätta hela Sverige i karantän pga detta.

Du cherrypickar data.

Dr. Bruce Aylward som är ansvarig för COVID-19 på WHO och varit på plats i Kina menar att vi ska räkna med mellan 1 och 4 % dödlighet.

https://www.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk
Citera
2020-03-08, 17:56
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Exakt vilket "krut" menar du att man sparar på? Finns det något "hemligt vapen" som mister sin funktion när det inte längre är hemligt?

Sdan får du gärna förklara på vilket sätt experter och beslutsfattare är sämre lämpade i Italien och USA.

Det finns såklart en mängd åtgärder myndigheter kan vidta om det bedöms nödvändigt, ingen av dessa är hemliga. Men som andra redan varit inne på så får de konsekvenser som är allvarligare i sig självt än den här smittan bedöms vara.

Experterna är säkerligen lika bra oavsett land men frågan är hur självständiga de är över sina beslut. Jag har fått för mig att nämnda länder har inslag av populistiska politiker som lägger sig i myndigheters beslut.

Jag hoppas jag får rätt i min känsla, men jag ska erkänna att jag inte har mkt att gå på.
Citera
2020-03-08, 17:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Han hade fel igen. Nu är det lugnt läge på tisdag.

Citat:
De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökade kraftigt i Sverige.

Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen.

– Jag var lite för optimistisk, säger han till Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdbWd/tegnell-backar-coronakulmen-pa-mandag-eller-tisdag
Citera
2020-03-08, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är facit som gäller. Hittills har det gått bra.

Sverige är på plats 13 i världen när det gäller smittade i absoluta tal. Hur är det "bra"?

Sverige har fler smittade än Hong Kong som är en del av Kina.
Senast redigerad av borskungen 2020-03-08 kl. 18:06.
Citera
2020-03-08, 18:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Senaste från Tegnell:
"Att folk ska stanna hemma på oklara grunder, när de inte visar symtom, är en oprövad strategi. Det finns inget som visar att det fungerar och inga andra länder gör det eftersom den metoden är så svårt att genomföra, säger han."

Karln måste tala mot bättre vetande (ljuga), då USA, Thailand, Israel och Ryssland sätter folk i karantän utan att de har symtom.

Tegnell är ju slut i huvudet. Dr. Bruce Aylward menar att man kan smitta 24-48 timmar innan man uppvisar symptom.

https://www.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in