2020-03-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Statistiken borde vara antal smittade i relation till antal testade. För så länge Sverige vägrar testa folk som VILL bli testade måste man anta att antalet smittade är brutalt mycket högre i världens mest naiva land.

1500 testade, 144 bekräftat smittade.

Minst dubbla på antalet testade så blir det rätt.
Citera
2020-03-07, 11:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fast hur kan man jämföra olyckor med ett virus som sprids från person till person?

Bilolyckor smittar inte eller kommer drabba en större del av befolkningen.

Precis som med bilolyckor så tar man dock åtgärder för att försöka minska antalet. Tex stopskyltar, rödljus eller rondeller för att minimera risken där det är som störst förekomst.

Men det är ju inte så att en person bär på bilolycka i blodet och kan ge bilolycka till någon annan genom att hosta på dom. Därför det är en konstig jämförelse.

Folk dör på massa olika sätt i ett samhälle. Många av dessa dödsfall kan med ekonomiska styrmedel ”byggas bort”. Men det finns alltid ett accepterat antal dödsoffer. I trafiken är det i dagsläget kring 200-300 eftersom det legat där de senaste tio åren.

Än så länge har ingen i Sverige dött av C-19 och då finns en låg acceptans för att tex stänga ner stora industrier och gå miste om miljarder. Men det ska bli intressant att se när folk börjar dö vilka dödstal som kommer bli acceptabla innan mer drastiska åtgärder krävs av folket. 10, 100, 1000?
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En grej som jag funderat lite på är att folk alltså blev sjuka i Wuhan redan i slutet av november 2019, kanske tidigare, och att det redan då verkar som att man vetat ungefär vad man har att göra med. Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att upphandla vaccin i händelse av en pandemi den 6:e december (det publiceras iaf då). Den 19:e december ger Folkhälsomyndigheten ut två publikationer:
Pandemiberedskap - Hur vi kommunicerar
Pandemiberedskap. Tillgång till och användning av läkemedel - En vägledning

Jag har läst bägge och det är rätt genomarbetat. Jag misstänker att man inte tagit fram dessa alltför snabbt då det är ett digert innehåll. Det borde åtminstone tagit någon månad, vilket i myndighetssammanhang lätt översätts till ett år.
Jag kan för övrigt rekommendera er att läsa dessa för att få lite mer förståelse för hur det är tänkt att fungera. De har åtminstone en genomarbetad plan i dessa. Att det sedan fallerat här och där är inte så märkligt, och även dessa risker finns beskrivet i dessa publikationer.
Det är också intressant att läsa om de svåra etiska ställningstaganden som kommer att krävas för att vissa samhällsviktiga grupper skall få eventuellt vaccin före andra grupper, och att vissa grupper kan bli utan osv. Det är iofs rätt givet, men något man sällan pratar om.

Jag har tidigare sagt att dom hela tiden är tvåa på bollen, men här verkar dom nästan varit på plats innan någon officiellt sett bollen komma. Hur tidigt tror ni att regeringen fått info om att någonting kanske varit på gång?

Edit: Det kan naturligtvis vara ren slump också. Det händer.

Kommunikationsmaterialet togs fram för över tio år sedan, 2008 eller 2007, av dåvarande Krisberedskapsmyndigheten.

Huvuddokumentet då hette ”Att planera för en pandemi” om jag inte missminner mig.

Man hade på den tiden också flertalet övningar med myndigheter, kommuner och landsting och utomstående aktörer som samhället anses vara ”beroende”* av, sårbara eller särskilt viktiga av någon anledning. Hela beroende-kedjor gicks igenom och rapporter och studier togs fram.

Det som nu upplevs som snabbt agerande är endast gammalt material i snabbt påtagen ny klänning och pålagd modern ögonskugga.

Mycket har hänt i Sverige sedan dess och även om grundmaterialet säkert fortfarande står sig i teorin så blir det desto besvärligare för alla aktörer att faktiskt använda det då praktiken, verkligheten, idag ser helt annorlunda ut.

(* Beroende är ett nyckelord hos myndigheterna i samhällets skydd och beredskap om man vill hitta sårbara punkter och spä på sin panik eller bara dämpa sin vetgirighet.)
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Den här corona båten hade jag missat. Populärt med Corona-kryssningar

https://www.thesun.co.uk/news/11115911/coronavirus-cruise-ship-malta/
Citera
2020-03-07, 11:44
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Du "glömde" källan, kan du hiva upp den?

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-03-06-coronavirus-faar-island-til-at-erklaere-undtagelsestilstand
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Island erklærer undtagelsestilstand

Island har erklæret undtagelsestilstand, efter at to personer er blevet smittet med coronavirus i Island.

Det siger landet chefepidemiologist, Þórólfur Guðnason, ifølge Islands største avis Morgunblaðiðs engelske nyhedsside Iceland Monitor.

I alt er 43 personer smittet i Island, efter at seks personer fredag blev testet positiv for covid-19. To af dem blev smittet i Island, og det er første gang, personer er blevet smittet i landet. De øvrige fire er blevet smittet i Italien og Østrig.

Så de testar antagligen folk som inte rest. Har de inte lyssnat på Corona-Bob?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jo haller med men du far tänka pa att i schweiz sa har vi ett mycket högre välstand än i sverige tex.

Dessutom har vi Inga no go zoner här att tala om.

Tror knappast att en förtidspensionerad svensk Polis skulle ha rad att köpa den maten

Jo det tror jag de flesta har råd att köpa. Kanske på en gång utan lite i taget. Var de ska förvarar maten, svalt och mörkt är ofta ett större problem.
Vi bodde på en ö när jag vara barn köpte potatis för ett år, alla gjord det förr, Vi hade saltad fläsk fisk, ägg i vattenglas, mjöl, salt socker. Hade egna höns under en period. Bonde till granne. Färsk fisk i sjön och fågel, hare rådjur fanns i skogen.

På landet har man helt andra möjligheter och man utsätter sig inte lika mycket för smitta.

Du får väl hyra en gammal bod i Sass-Fee för att lagra maten och jaga gems i bergen? Fast dom jävla turisterna är värsta smittkällan.
Citera
2020-03-07, 11:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Märkligt

Jag bor i Malmö och ser på Dansk TV. Så sent som igår var det "idol" i Dansk TV. De enda som tillåts närvara i studion var de som sjöng och de tre domarna och kameramännen. Bara de som "absolut måste" får närvara i danska TV-studios. DR vill visa på "gott exempel" - Jag såg även Danska statsministerns tal till nationen igår och hon sa att alla måste ställa upp så att så få danskar smittas som möjligt. - Föreställningar ställs in, inga idrottsevenemnag har publik osv. Andemeningen är att de som är unga i Danmark skall visa hänsyn mot de äldre och svaga så de inte smittas. Taxichaffisar klagar på att ingen åker taxi mer. Mer än hälften av alla kunder har försvunnit. - Av SVT/SR förväntar jag mig absolut ingenting faktiskt. De väljer alltid själva vilken dåre de vill lyssna på. Nu är det Tegnell-Dåren (idiotförklarad i läkartidningen) på FHI som "Passar bäst".

www.dr.dk
www.svt2.dk
Likadant i italiensk TV. De program som har publik är förinspelade.
Citera
2020-03-07, 11:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Intressant att se Darwinism in action i vår tid. Drygt 20 000 mellofans bara måste samla ihop sig på ett relativt litet utrymme och bokstavligen byta kroppsvätskor med varandra. Corona jublar

Man är väl lite fördomsfull men jag tror att målgruppen är genuint ointresserad av naturvetenskap och vetenskaplig fakta. Det är inte de mest eftertänksamma och intellektuella individerna som samlar ihop sig ikväll. Suget efter fest, glamour, billig skumpa och möjligen lite sex med för dem okända personer lockar mer än risken att bli smittad. Det är bara synd att oskyldiga i andra ledet kommer att drabbas av deras dumhet.

Jag tror att tiden för dessa grupper som i några årtionden nu haft tolkningsföreträde av verkligheten börjar rinna ut.

Domedagen är nära?
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
500+ i Stockholm och 5+ som ska på mellon? Skulle vilja se källor på det!

Är coronasmittade mer benägna att se finalen på plats?

En gissning utifrån 80 konstaterade plus stort mörkertal.

Publik på tre event 80 000? 1/100 av 8 000 000.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-07 kl. 11:51.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Tror du verkligen att "Spanskan" och krigen inte gjorde skillnad?

Givetvis gjorde det skillnad för de människor som levde då. Men för evolutionen så nej.

1918 1,6 miljarder. 50 till 100 miljoner dog i spanskan. Cirka 6%.

Idag 7;7 miljarder. 6% döda cirka 462 miljoner. Fruktansvärda siffror men det kommer ändå att vara 7,2 miljarder kvar.

Så den här epidemin måste vara mycket mycket dödligare än spanskan för att påverka evolutionen.
Citera
2020-03-07, 11:50
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Minst dubbla på antalet testade så blir det rätt.

Ja, möjligt att min siffra är gammal. Oavsett så är det bara intressant hur många fall vi har relaterat till hur många vi har testat.

Vi har alltså testat ytterligare 1500 till de senaste dagarna. Tar det fortfarande två dagar att få provsvar?

Sydkorea testar 10 000 per dag.

Italien hade redan förra veckan testat över 200 000 människor.

Antal smittade i Sverige säger INGET om hur det egentligen ser ut.

Detta är bara ett upplägg för att ge vår förrädiska regering möjligheten att återigen säga "VI SÅG DET INTE KOMMA..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in