2020-03-07, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Så 3 500 döda har fått ner befolkningen till en lämplig nivå? Eller hur många räknar du kommer att dö av snuvan?

3500 er jo ikke så mange utifra alle på jorda. Men om man skal regne på hvor mange som kan bli smittet så vil det bli et betydelig større sum enn 3500.

Covid-19 har jo en R0 på 2.2, og så lenge R0 > 1 så vil viruset spre seg.
Om viruset smitte-hopper 5 ganger fra hver person som har covid-19 akkurat NÅ så vil:

102 262 cases - 57 675 recoved = 44 587 active cases.

44 587 * (2.2^5) = ‭2 296 230 smittede.
Og om de ‭2 296 230 smittede sprer det så det hopper 5 ganger igjen så vil
‭2 296 230 * (2.2^5) = 118 255 845‬ smittede.

Om 3.4% av 118 255 845 dør så snakker vi plutselig om et betydelig større tall.
0.034 * 118 255 845 = 4 020 698

Og om alle de 118 255 845 igjen smitter som hopper 5 ganger?

118 255 845 * (2.2^5) = 6 090 176 017 (nesten hele jordas befolkning).
Om alle de skulle dø?

0.034 * 6 090 176 017 = 207 065 984 døde.

Obviously en worst-case-scenario beregning but still, det kan gå jævlig galt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Bravo tvåa i Europa per capita efter Italien, svensken desermeras !

Hur räknar du då? Hur många fall har t.ex. norge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Detta passar ju myndigheterna perfekt. Vita gamlingar dör och ersätts med Vallpojkar från Afghanistan som helt saknar utbildning och IQ..Lägg där till Psykskadade barnsoldater som lärt sig mörda från 9 års åldern från de afrikanska staterna.. Det kan förklara en hel del av de Svenska myndigheternas falska information och passivitet att skydda de gamla i landet.. Låd dem insjukna och dö så kan vi ta in mer unga män från länder där Islamska ideal råder.
Det är precis så multikultivurmarna födda på 70-talet resonerar på Svenska Universiteten bland annat i röda Umeå
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En grej som jag funderat lite på är att folk alltså blev sjuka i Wuhan redan i slutet av november 2019, kanske tidigare, och att det redan då verkar som att man vetat ungefär vad man har att göra med. Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att upphandla vaccin i händelse av en pandemi den 6:e december (det publiceras iaf då). Den 19:e december ger Folkhälsomyndigheten ut två publikationer:
Pandemiberedskap - Hur vi kommunicerar
Pandemiberedskap. Tillgång till och användning av läkemedel - En vägledning

Jag har läst bägge och det är rätt genomarbetat. Jag misstänker att man inte tagit fram dessa alltför snabbt då det är ett digert innehåll. Det borde åtminstone tagit någon månad, vilket i myndighetssammanhang lätt översätts till ett år.
Jag kan för övrigt rekommendera er att läsa dessa för att få lite mer förståelse för hur det är tänkt att fungera. De har åtminstone en genomarbetad plan i dessa. Att det sedan fallerat här och där är inte så märkligt, och även dessa risker finns beskrivet i dessa publikationer.
Det är också intressant att läsa om de svåra etiska ställningstaganden som kommer att krävas för att vissa samhällsviktiga grupper skall få eventuellt vaccin före andra grupper, och att vissa grupper kan bli utan osv. Det är iofs rätt givet, men något man sällan pratar om.

Jag har tidigare sagt att dom hela tiden är tvåa på bollen, men här verkar dom nästan varit på plats innan någon officiellt sett bollen komma. Hur tidigt tror ni att regeringen fått info om att någonting kanske varit på gång?

Edit: Det kan naturligtvis vara ren slump också. Det händer.

Tack! Ska läsa efter att jag har motionerat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Det finns andningsskydd som skyddar mot att bli smittad. Men de måste ha filter som heter N95, P95 eller P100. De är slutsålda för allmänheten i typ hela världen.

I en arabaffär i Malmö vid kassan hade de lagt ut lösa munskydd helt öppet och de kostade 20 kr st. - Låg IQ heter det på ren svenska.
Citera
2020-03-07, 11:26
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För säkerhets skull bör man sluta dela på tops man har rensat öronen med. Enligt den här varmt omhuldade "försiktighetsprincipen".
Satan"stopp"delad tandborste Vad gör jag nu?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Att visa upp sina lager och skryta med det är ganska korkat. Mängder av smutsmänniskor av smuts ras lägger sådant på minne och när de själva inte har något så rånar stjäl de andras resurser. Precis som de stjäl kläder, jackor, klockor, bilar, så kommer de att stjäla mat.

Jo haller med men du far tänka pa att i schweiz sa har vi ett mycket högre välstand än i sverige tex.

Dessutom har vi Inga no go zoner här att tala om.

Tror knappast att en förtidspensionerad svensk Polis skulle ha rad att köpa den maten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Märkligt

Jag bor i Malmö och ser på Dansk TV. Så sent som igår var det "idol" i Dansk TV. De enda som tillåts närvara i studion var de som sjöng och de tre domarna och kameramännen. Bara de som "absolut måste" får närvara i danska TV-studios. DR vill visa på "gott exempel" - Jag såg även Danska statsministerns tal till nationen igår och hon sa att alla måste ställa upp så att så få danskar smittas som möjligt. - Föreställningar ställs in, inga idrottsevenemnag har publik osv. Andemeningen är att de som är unga i Danmark skall visa hänsyn mot de äldre och svaga så de inte smittas. Taxichaffisar klagar på att ingen åker taxi mer. Mer än hälften av alla kunder har försvunnit. - Av SVT/SR förväntar jag mig absolut ingenting faktiskt. De väljer alltid själva vilken dåre de vill lyssna på. Nu är det Tegnell-Dåren (idiotförklarad i läkartidningen) på FHI som "Passar bäst".

www.dr.dk
www.svt2.dk

Den första länken, inga panikrubriker som våra ytliga skitmedier skapar den andra fungerar inte.
Var får du informationen ifrån, eller intalar du dig själv för att trigga övriga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Ingen lögn. Per kapita har vi betydligt många fler än både Tyskland och Frankrike och resten .

Smitt utbrott är lokala till att börja med. Mer meningsfullt att följa spridningen oavsett vilken sida om gränsen de smittade befinner dig.
Citera
2020-03-07, 11:27
Medlem
BaraBiffens avatar
Bostadskrisen, arbetslösheten, miljömålen osv coronan k8mmer lösa allt detta. Så kanske därflr staten vill att vi ska bli smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hur räknar du då? Hur många fall har t.ex. norge?
Åter igen!!
TV4 fakta Marcus Oscarsson idag Norge har klart färre likaså Danmark.

fragamarcus@tv4.se
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Enbart Arabvärlden och Afrika ökar sin befolkning med 50 miljoner per år. Kina har en enbarnspoluitik sedan 35 år tillbaka. Afrika och arabvärldens befolkning borde steriliseras efter deras första friska barn. Västerlänningar minskar.

En stor eloge till Kina för den insatsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in