2020-03-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
Ska de ringa upp dig? Eller hur kommer testet gå till?

Har också fått OK att testa för Corona (efter att ha legat sjuk i ca en vecka), de sa att de kommer ringa inom 36 timmar. Missade dock ett samtal från hemligt nummer igår, misstänker att det var dem men kan ju inte ringa upp dem! Hoppas bara de ringer igen...

Man har ju ingen lust att sitta i 1177s telefonkö en gång till.

Hade influensa för fyra veckor sedan, konstigaste jag varit med om. Så satans ont i halsen. Försvann efter två veckor drygt, enda som är kvar är ont i hjärtat. Som hugg. Har inte känt det så mycket senaste dagarna så skulle ut på en löptur men efter 4 km började det hugga rejält igen.. konstig influensa.
Citera
2020-03-07, 10:54
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Har du någon referens på att det inte smittar via Öron?

Eller är det bara ett antagande?

Har du slemhinnor i öronen?
Citera
2020-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Backa Norrbagge! Vi ska vinna detta, ni får vara bäst på skidor så får vi vara bäst på corona.

Heeell, no. Norge vinner allerede i coronavirus per capita så vi skal vinne totalt også!

Citera
2020-03-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ett utbrott som detta är bara en tidsfråga, olika händelser på jorden drar ner befolkningen till en mer lämplig nivå. Ungefär som viltvård, fast det styrs mer av en evolutionär process.
Enligt mig är jorden överbefolkad och mänskligheten behöver denna typ av händelser.
Fast man tycker att en "avancerad" civilisation skulle kunna ha bättre kontroll över dessa öden. Kan man inte så får man naturligtvis vad man förtjänar, en omtänksam god civilisation är inget man får gratis av naturen.
Citera
2020-03-07, 10:56
Medlem
WHO säger att man inte kan desinfektera med hjälp av klorin utan det är alkohol som krävs mot virus, stämmer det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarmen
Förresten, har du varit utomlands?

Inte varit utomlands, däremot har jag bekanta som varit det. Alltså, jag känner personligen lite att det är vad det är. Blir jag sjuk så blir jag, kommer ju göra vad jag kan för att inte sprida smitta och när jag varit lite dåligt nu har jag inte varit runt bland folk.

Men jag har liksom inte gjort något som jag inte gjort annars. När jag eller barnen är sjuka så åker vi inte o hälsar på folk, går på aktiviteter osv. Hostar ungarna är de hemma från skolan (om det inte är avklingande och de är fullt friska då, lite hosta kan ju sitta i flera veckor).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Så 3 500 döda har fått ner befolkningen till en lämplig nivå? Eller hur många räknar du kommer att dö av snuvan?
Han menar naturligtvis en eller flera värre pester än detta.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ett utbrott som detta är bara en tidsfråga, olika händelser på jorden drar ner befolkningen till en mer lämplig nivå. Ungefär som viltvård, fast det styrs mer av en evolutionär process.
Enligt mig är jorden överbefolkad och mänskligheten behöver denna typ av händelser.

Det är lätt att säga det så länge det drabbar någon annan.

Men visst klimatet har påverkats positivt av mindre industriproduktion och mindre flygtrafik.

Men för att en pandemi ska drastiskt minska jordens befolkning så krävs väldigt höga dödstal i synnerhet bland de i reproduktiv ålder.
Citera
2020-03-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Efter kvällens virusfest lär Sverige bli ohotad vinnare.

Är nog större risk att bli smittad utanför det där evenemanget. På större ställen vidtar man iaf åtgärder. Hur ser det ut på tex Donkens touchbeställningar, innan man sen med samma fingrar stoppar dom i munnen...

Det har ett genrep igår kväll oxå. Inte ett ord om det. Var alla där immuna och ikväll är personerna redan smittade vid ingången?
Citera
2020-03-07, 10:57
Medlem
crawlys avatar
En grej som jag funderat lite på är att folk alltså blev sjuka i Wuhan redan i slutet av november 2019, kanske tidigare, och att det redan då verkar som att man vetat ungefär vad man har att göra med. Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att upphandla vaccin i händelse av en pandemi den 6:e december (det publiceras iaf då). Den 19:e december ger Folkhälsomyndigheten ut två publikationer:
Pandemiberedskap - Hur vi kommunicerar
Pandemiberedskap. Tillgång till och användning av läkemedel - En vägledning

Jag har läst bägge och det är rätt genomarbetat. Jag misstänker att man inte tagit fram dessa alltför snabbt då det är ett digert innehåll. Det borde åtminstone tagit någon månad, vilket i myndighetssammanhang lätt översätts till ett år.
Jag kan för övrigt rekommendera er att läsa dessa för att få lite mer förståelse för hur det är tänkt att fungera. De har åtminstone en genomarbetad plan i dessa. Att det sedan fallerat här och där är inte så märkligt, och även dessa risker finns beskrivet i dessa publikationer.
Det är också intressant att läsa om de svåra etiska ställningstaganden som kommer att krävas för att vissa samhällsviktiga grupper skall få eventuellt vaccin före andra grupper, och att vissa grupper kan bli utan osv. Det är iofs rätt givet, men något man sällan pratar om.

Jag har tidigare sagt att dom hela tiden är tvåa på bollen, men här verkar dom nästan varit på plats innan någon officiellt sett bollen komma. Hur tidigt tror ni att regeringen fått info om att någonting kanske varit på gång?

Edit: Det kan naturligtvis vara ren slump också. Det händer.
Citera
2020-03-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag fick en tid jag skall befinna mig utanför sjukhusets alternativa ingång (de har som en gång dör nu, avskärmad) så tar de emot mig.
Jag fick vänta ungefär 15 minuter innan jag talade med smittskydsläkare (kopplad från 1177). Jättebra bemötande.

Samma ingång användes förövrigt när man transporterade dit en misstänkt Ebola patient gör flera år sedan.

Ok! Återkoppla gärna hur det gick till och vad du fick för svar.
Citera
2020-03-07, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, SÖS får ta mycket mer från Söderförorterna. St Görans på Kungsholmen har mer medelklassklientel från stan, från Bromma etc.

SÖS har Södermalm och Nacka Värmdö och Tyresö

KS Huddinge tar alla i Söderorterna.
Göran tar innerstaden Bromma Solna utom Södermalm
DS tar Danderyd Lidingö
KS Solna tar bara emot Sundbyberg och trauma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in