En grej som jag funderat lite på är att folk alltså blev sjuka i Wuhan redan i
slutet av november 2019, kanske tidigare, och att det redan då verkar som att man vetat ungefär vad man har att göra med. Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i
uppdrag att upphandla vaccin i händelse av en pandemi den 6:e december (det publiceras iaf då). Den 19:e december ger Folkhälsomyndigheten ut två publikationer:
Pandemiberedskap - Hur vi kommunicerar
Pandemiberedskap. Tillgång till och användning av läkemedel - En vägledning
Jag har läst bägge och det är rätt genomarbetat. Jag misstänker att man inte tagit fram dessa alltför snabbt då det är ett digert innehåll. Det borde åtminstone tagit någon månad, vilket i myndighetssammanhang lätt översätts till ett år.
Jag kan för övrigt rekommendera er att läsa dessa för att få lite mer förståelse för hur det är tänkt att fungera. De har åtminstone en genomarbetad plan i dessa. Att det sedan fallerat här och där är inte så märkligt, och även dessa risker finns beskrivet i dessa publikationer.
Det är också intressant att läsa om de svåra etiska ställningstaganden som kommer att krävas för att vissa samhällsviktiga grupper skall få eventuellt vaccin före andra grupper, och att vissa grupper kan bli utan osv. Det är iofs rätt givet, men något man sällan pratar om.
Jag har tidigare sagt att dom hela tiden är tvåa på bollen, men här verkar dom nästan varit på plats innan någon officiellt sett bollen komma. Hur tidigt tror ni att regeringen fått info om att någonting kanske varit på gång?
Edit: Det kan naturligtvis vara ren slump också. Det händer.