2020-03-07, 08:38
Medlem
WordWarriors avatar
Startade en tråd i relationer. Den ledde till en hätsk diskusson. Efter ett tag låste moderator tråden med motiveringen att TS (det vill säga jag själv) var mobbad av andra forumdeltagare. Inga klagomål på topic eller hänvisning till alternativa trådar vid förfrågan. Jag sände flera PM till berörd moderator, där jag motsatte mig beslutet. Jag gillar yttrandefrihet. Han stod på sig.

Topic:

Är det okay för moderator Nospheratu att låsa en tråd permanent för att han anser att tråddeltagarna "mobbar" TS?

Personligen tycker jag att beslutet är mycket märkligt ur ett yttrandefrihetsperspektiv, och jag hoppas att berörd moderator går i svaromål i tråden inom kort.

Om detta anses okay i Flashbacks praxis så finns ingen yttrandefrihet i forumet alls. Det betyder att meningsmotståndare kan mobba TS så att hans tråd blir låst.

Berörd tråd:

(FB) För varje kvinna som sårar och sviker mig så ska två stycken få lida!

Hata mig hur mycket ni vill, men står vi inte upp för yttrandefriheten så är det här forumet snart tystat också.
Senast redigerad av WordWarrior 2020-03-07 kl. 09:35.
Citera
2020-03-07, 08:41
Medlem
WordWarriors avatar
Våra första PM:

Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vänta nu. Varför låser du tråden? Topic är väl ganska unikt? Det här kanske behöver diskuteras i öppet forum och med dina moderator-kollegor? Att du försvarar mig mot mobbing är bra, men att låsa min tråd utan närmare anledning är inte okay! Presentera gärna trådar som behandlar samma ämne. Annars ska jag starta en tråd i klagomål. Inget hot, bara ett löfte...

MVH/WW

Citat:
Hej,

Återigen, naturligtvis ska du skapa en tråd på forumet om du är missnöjd med modereringen. Jag ser inga problem med det, och jag uppmuntrar till öppen diskussion.. Jag vet inte hur jag ska säga det på något annat sätt för att du ska förstå min inställning till dina löften om att skapa publika trådar.

Jag låste tråden just för att den spårade ur i ren mobbning. Det skrev jag ju alldeles kristallklart. Så det stämmer ju inte att jag låst tråden utan närmare anledning. Det är inte ditt topic det är fel på. Däremot har tråden i sin helhet används som ett slagträ att angripa dig som person. Det är försvinnande få som var synnerligen intresserade av att diskutera topic. De flesta var mer intresserade av att håna och förlöjliga dig.

Flashback är ett diskussionsforum. Inte en plattform för mobbing och förnedring. Det behövs liksom inte en samlingstråd med folks låga tankar om dig eller någon annan skribent. Det är alltså inte du som gjort något fel här eller har brutit mot några regler. Ingen skugga ska falla över dig eller din ståndpunkt.

MVH Nospheratu
Senast redigerad av WordWarrior 2020-03-07 kl. 09:02.
Citera
2020-03-07, 08:46
Medlem
Jagozars avatar
Jag tycker moderatorn gjort rätt om det spårade it så mycket att det inte fanns någon diskussion längre. Om det är så att du gillar att bli förnedrad av någon anledning så finns det säkerligen andra forum för det på internet.
Citera
2020-03-07, 08:48
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Jag tycker moderatorn gjort rätt om det spårade it så mycket att det inte fanns någon diskussion längre. Om det är så att du gillar att bli förnedrad av någon anledning så finns det säkerligen andra forum för det på internet.
¨
Så du menar att om jag förnedrar och mobbar en trådstartare tillräckligt mycket så kan jag få hans tråd låst? Hur fan rimmar det med yttrandefrihet?
Citera
2020-03-07, 08:53
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
¨
Så du menar att om jag förnedrar och mobbar en trådstartare tillräckligt mycket så kan jag få hans tråd låst? Hur fan rimmar det med yttrandefrihet?

Om du ensam gör det så lär det inte hända något. Om majoriteten gör det så finns det ingen diskussion längre.

Det är ingen yttrandefrihet att mobba någon. Du har du missförstått vad yttrandefrihet betyder. Det innefattar inte allt som en person kan säga, och absolut inte lagbrott så som hets mot folkgrupp. Osäker på om mobbning är ett lagbrott dock, men det tillhör ändå inte yttrandefrihet.
Citera
2020-03-07, 08:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Om du ensam gör det så lär det inte hända något. Om majoriteten gör det så finns det ingen diskussion längre.

Det är ingen yttrandefrihet att mobba någon. Du har du missförstått vad yttrandefrihet betyder. Det innefattar inte allt som en person kan säga, och absolut inte lagbrott så som hets mot folkgrupp. Osäker på om mobbning är ett lagbrott dock, men det tillhör ändå inte yttrandefrihet.

Om en majoritet mobbar TS i en kontroversiell tråd så ska det vara motiv för att låsa tråden?? Du har en jävligt märklig syn på yttrandefrihet måste jag säga.
Citera
2020-03-07, 09:09
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Om en majoritet mobbar TS i en kontroversiell tråd så ska det vara motiv för att låsa tråden?? Du har en jävligt märklig syn på yttrandefrihet måste jag säga.

Det har fortfarande inget med yttrandefrihet att göra, så lägg ner det kortet.
Citera
2020-03-07, 09:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det har fortfarande inget med yttrandefrihet att göra, så lägg ner det kortet.

Det har i högsta grad med yttrandefrihet att göra. Ska mobbare få tysta en kontroversiell åsikt??
Citera
2020-03-07, 09:16
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Det har i högsta grad med yttrandefrihet att göra. Ska mobbare få tysta en kontroversiell åsikt??

Om ingen vill diskutera din åsikt så finns ingen diskussion. Därav finns det ingen plats för diskussion av din åsikt på FB. Om ingen diskussion finns så finns skäl att stänga ner en tråd.

Du kan ju alltid försöka med att starta en ny tråd och hoppas på att det blir en riktig diskussion den gången istället. Mobbarna kanske struntar i att börja mobba igen eftersom det blir för repetetivt.
Citera
2020-03-07, 09:23
Medlem
Soda--Pops avatar
Jag tror vad moderatorn menar är att tråden är en tramstråd, att ämnet övergick från att handla om din åsikt om kvinnor generellt till att handla om dig personligen.

I det långa loppet är det låg kvalitet ifall du inleder med en idé om att straffa utomstående för vad nån specifik person gjort och att diskussionen senare leder till att bara handla om dig. Andra som läser tråden i framtiden får ingen nytta av att läsa dina vädrade tankar under nån affektion som kanske varar några dar.

Och tråden borde inte låsas utan slängas i papperskorgen såväl som tramskomentarer borde raderas. Yttrandefrihet kan tydligen tolkas på många olika sätt så man får göra en väl balanserad avvägning, jag är rätt säker på att moderatorns beslut inte är nåt personligt utan har gåtts igenom med andra moderatorer/admin.
Citera
2020-03-07, 09:23
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Du är totalt obildad och begriper ju inte ens vad yttrandefrihet är för något.

Du vet att Flashback är privatägt och inte statligt och därav inte behöver följa yttrandefrihet till punkt och pricka? Privata bolag/företag bestämmer själva vad som censuras och inte.

Nu är det här inte ens en regelrätt censur, utan mod tog bort tråden för att det inte fanns någon diskussion, viltet FBs regler kräver att en tråd skall ha för att få fortsätta att existera.
Citera
2020-03-07, 09:29
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du vet att Flashback är privatägt och inte statligt och därav inte behöver följa yttrandefrihet till punkt och pricka? Privata bolag/företag bestämmer själva vad som censuras och inte.

Nu är det här inte ens en regelrätt censur, utan mod tog bort tråden för att det inte fanns någon diskussion, viltet FBs regler kräver att en tråd skall ha för att få fortsätta att existera.

Det spelar ingen roll. Flashbacks grundkoncept är yttrandefrihet. Att man då ska kunna stänga ner en åsiktsmotståndares tråd genom att mobba honom rimmar inte med yttrandefrihet. Det är ju att jämföra med när vänstern väsnas på högerns torgmöten så att folk som lyssnar inte ska få höra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in