2020-03-07, 01:06
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dessutom verkar det som att L*ena är ute vid två tillfällen, det första ändå tidigare:

22:44 -23:09 - då hon är vid övergång/cykelbron
01:01- 00:17 - Fågelbärsvägen

00:34 - först då ringer SD polisen
00:35 - påbörjar polisen HR
00: 42 - påbörjar polisen uppdraget (på plats förmodar jag)
00:51 - avslutar

Så L*ena är väl hemma sedan länge när SD ringer polisen.

De borde ha kommit överens om någon tidpunkt och plats för att träffas, men hur kommer det sig att de inte möts?

Med tanke på hur mycket de kommunicerar annars undrar jag varför det inte finns något om det i deras chatt historik?

Saknad chatthistorik kan kanske ha med Telegram att göra. Konversationen finns inte kvar.
Men dom kanske möttes i skogen denna kväll? Mordplanerna avblåst pga polisiär närvaro och SD sedd på platsen.
Citera
2020-03-07, 01:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I förhör med MGM har framkommit att de hade ett avtalat möte denna kväll (kl 00.00?) men att han inte hunnit i tid p.g.a de mystiska männen. I hans tycke bidrar antagligen det uteblivna mötet till att göra historien trovärdigare. Anta att mötet ingår i planeringen och att tidpunkten är väl vald. Samt att han räknade med att hon skulle skicka meddelanden när han uteblev.
Han kan då hävda att brottet hade kunnat begås redan denna kväll om han vore rätt GM.

Finns säkerligen flertalet möjliga förklaringar till hans agerande den 11-12 maj.

Ser att jag har skrivit fel tidpunkt på ett ställe, men det kanske är uppenbart?
Det ska stå:

22:44 -23:09 - då hon är vid övergång/cykelbron
00:01- 00:17 - Fågelbärsvägen

Ja, han har säkert planerat och har en bra förklaring.
Men om han hade tänkt sig att slå till denna kväll, då var tiden redan passerad. Eller trodde han att hon skulle stanna och vänta?

Det blir ju inte direkt bättre av att hon hör av sig, tycker jag. Det visar ju att han har bestämt träff med henne. Hon är u ute en vända utan att de lyckas träffas. Även om de mystiska männen kommer, varför är han ute springer ute efter dom utan mobil? Han drar ju uppmärksamheten till sig (vilket vi nu ser) genom att göra denna generalrepetition. Borde han inte istället antingen letat upp henne eller ha då sprungit hem, larmat både henne först och sedan polis?

Och den första gången hon är ute och viftar?
Han kanske inte räknade med att utredningen skulle luska upp denna incident?

Samtidigt kan man ju tänka att L*ena skulle kunna bli misstänksam (vilket hon nu inte verkar bli?) och inte vara så meddelsam vid nästa försök.

Det är så mycket konstigheter med denne man, att jag hoppas verkligen att HD och JG berättar allt de vet.
Citera
2020-03-07, 01:33
Medlem
Aktbilaga 150 s 205 (J3nny F):
Efter Lenas död har Ulf berättat att mannen från Stockholm skulle följa med Lena till Norge. Lena verkade ha börjat söka sig utanför den lilla världen där Stefan var centrum. I efterhand har Jenny tänkt på att Lenas förändrade beteende måste ha varit under samma tid som Hanna ville separera från Stefan. På så sätt kan han ha förlorat kontrollen över både Lena och Hanna samtidigt.”

Aktbilaga 151 s 47 (expertvittne):
”Det finns två återkommande faktorer som leder till att kvinnan försöker lämna den våldsamma relationen. Det är dels då känslan infinner sig av att hon kommer att dö eller "gå under", dels då någon som är viktigt för kvinnan riskerar fara illa. Separationsfasen, då kvinnan börjar dra sig ur och vill lämna relationen, är den farligaste fasen i relationen. Det är i det skedet risken för dödligt våld är som störst.
Citera
2020-03-07, 01:34
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej för den lilla biten utomhus är väl bara en slags sluss ut till grönområdet utanför där man kan sola ?
Annat var det när man var liten , då var hela den inbyggda stora bassängen under bar himmel , det var tider det ...då plankade man in på nätterna och simmade omkring i en 50-metersbassäng utomhus , det Ni !

Ja, och sjön lite längre bort är inget man simmar i, varken dag eller kväll.
Citera
2020-03-07, 01:37
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Ja, och sjön lite längre bort är inget man simmar i, varken dag eller kväll.

Ne precis , anses inte dem för skitiga för att bada i ?
Citera
2020-03-07, 01:38
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Men va fasen , är det inte de hålorna som är som gamla läbbiga dammar ? Typ konstgjorda sjöar med dybotten , näckrosblad och vass och slemmigt , en kall låtsassjö helt enkelt , finns säkert någon gammelgädda där , svanar brukar glida omkring där , även änder , så den sjön är inte ett dugg klorfylld.
Det enda de brukar göra där är väl att åka vattenskidor eller vattenskoter ?
Sen finns det ju en stor vattenrutschkana därute men den går det ju inte att simma i ?
Förstår inte var han simmade mer än inunder taket inomhus ?

Visst är väl SD en simmare sen barnsben så han hann säkert köra ett par längder i bassängen på 30 minuter -tror han var riktigt bra simmare faktiskt ...

Vet inte hur det är nu, men utomhusbadet når du inte från insidan efter det är stängt, de skjuter för dörrarna. Kan man nå badet från campingen? Tror det drar över skydden på bassängerna vid stängning, de utomhus alltså. Den sjön du nämner används inte till något, den är ofräsch som fan.
Citera
2020-03-07, 01:39
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ne precis , anses inte dem för skitiga för att bada i ?

Aldrig sett någon bada i den under mina år där, hur det sett ut senaste åren kan jag inte svara på.
Citera
2020-03-07, 01:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Aldrig sett någon bada i den under mina år där, hur det sett ut senaste åren kan jag inte svara på.

Det var något år när man fick betala för att få köra vattenskoter i den sjön och eftersom jag var nyfiken på hur det var, så testade jag , men som sagt tur färden gick fort för när man plurrade när färden tog slut , ville man inte riktigt befinna sig däri med all andskit och vass .
Insåg att få en kallsup i den sjön var nog inget att stå efter .
Senast redigerad av landbandy 2020-03-07 kl. 01:47.
Citera
2020-03-07, 02:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Aktbilaga 164, s 1083-1086.

Ur inspelade samtal:

2017 05 02

Lena-SD

Prat om när eventet samma kväll börjar. Lena utrycker att det finns en extremt uttalad
förväntan från "er två" hur hon ska bete sig och det går henne emot, därför vill hon veta ..
Stefan har förstått det sen länge. Lena överväger att inte gå eftersom hon inte får kramas.
Lena vill gå men vill inte vara med om den situationen. Vill därför att Stefan ska lämna
besked om vilka som åker. Stefan vill inte åka själv eftersom han inte vill möta Lena själv.

2017 _05_10

Lena-SD

L: det här är inga timmar med onödiga ord .. det handlar om (ohörbart) och respekt, och den
kanske till synes tycker du inte är lika enkel att peka på millimetrar om man har brutit eller
inte, men den var GLASKLAR i går kväll, GLASKLAR. Om du som en blixt från en glasklar
himmel begär, eller inte begär utan blockar, jag ser ju när du blockar, ja så ser jag, nu har du
blockat, okej! Säg att du inte hade den minsta möjlighet att förvarna och säga, nu måste jag
blocka en stund, eller vad det nu är liksom. Jag för ju förmoda liksom att det var så, men när
du då har NÅGRA SEKUNDER att gå in och prata igen, då lär det va FÖRSTA PRIO för dig
att liksom förmedla till mig att - det där var inte roligt, det var inte meningen, jag förstår att
det inte blev bra, jag är ledsen för det, jag gillar dig, vi ska prata snart, det är liksom .. och så
vidare
. Det är det FÖRSTA du ska säga. Och när du inte säger det det första, utan böijar med
att förklara, FINE, då ska det va det andra. Det ska inte var så att jag ska dra det ur det och då
skriker du jävla idiot! Så går det inte till!. ..... Det är din tur att prata nu.

...

L: om du nån gång haft stake mot din sjuka fru, vet du vad, det är inte jag som har varit sjuk i
6 år och går på psyk
..då hade du sagt ifrån. -Ja jag tänker vara med dig men jag tänker inte
bryta helt med henne
.

Samtalet bryts

2017_05_10

Lena- Ste*fan Albin*sson

Lena tror att SD kommer att vara arg och kall i morgon, om han ens hör av sig. Han (SD)
kommer att påstå att Lena visste att det var på lånad tid.
0km S menar att SD är en narcissist. 0km S säger att då ska Lena ta chansen. Lena säger dådet kanske jag gör! "eller så svarar jag honom med att, ja då visar du att det bara var en lek
och att du har utnyttjat mig och du vet att det inte är okej, och vi syns i rätten
" Ja "kör den,
det vill jag se att du gör" säger 0km.
Fast det kommer inte bli så, det kommer att bli grisigare och smutsigare, jag kommer att härja.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-07 kl. 02:35.
Citera
2020-03-07, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Exakt. Han ringde inte ens. Skrev inga meddelande till henne. Nada. Nej, han visste att han (och ev någon mer) sett till att hon försvann. Hade han varit så smart som han tror själv, eller så orolig som man vore normalt, så skulle man inte låta bli att försöka kontakta henne. Tror helt enkelt inte han kan känna empati för någon annan än sig själv. Alla andra är redskap i hans sjuka värld.

Hela hans liv var uppbyggt på att hitta burkar, men han letade inte efter henne eller försökte spåra henne på något sätt. Tvärtemot började HD och SD att se nyförälskade ut och verkade få en kick av det hela.

Dessutom pratar han om att hämnas på folk "när han blev fri från misstankar från Polisen". Varför hämnas om man är oskyldig och blivit rentvådd? Aldrig har jag sett en sådan uppenbar gärningsman. Eller är det gärningspar? Siamesiska tvillingar in Crime?
Ang geo

Antar att MGM är co-ägare till denna myst och lyckats med att skaffa sig den mest besökta "burken" någonsin. Dock trodde han inte att det fanns så många som gemensamt försöker sig på att lösa gåtan digitalt.

Frågan är hur många som snickrat ihop den.

Undrar om delar av svaret till gåtan (ev mordvapen) finns i Örebro Vattentorn...
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-03-07 kl. 04:24.
Citera
2020-03-07, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, det är verkligen kontraster. En förenad skara här i tråden har ju försökt etablera en trådsanning om att LW skulle ha som signum som förälder att lämna barnen ensamma. Läser man FUP och då förhör med både barnen och med LWs föräldrar så framstår en helt annan bild av en omtänksam mamma som hela tiden månade om att barnen skulle ha tillsyn (en gång verkar det blivit en miss men i övrigt verkar LW ha arrangerat det väl så gott hon kunnat). Det framstår så tydligt i förhören med mormor hur hon gladde sig åt att få hjälpa sin dotter och vara med då hennes barnbarn växte upp, LWs omsorg i hur hon skrev i sina mail och lappar för att allt skulle vara ordnat fint för både mormor och barn. Sedan går det inte att komma från att A verkar ha fått med sig mycket kärlek och värme hemifrån, så klok som han verkar i alla jobbiga hemska förhör. N betonar flera gånger att LW aldrig skulle ha lämnat A hemma själv osv. Jag begriper mig inte på den mobb som hellre ödslar tid på att moralisera och förtala en mördad mamma än en misstänkt mördare som ska ha googlat efter hur man dödar spädbarn samt lekt med tanken att döda hela sin familj men själv gå vidare. LW var som oss alla andra inget helgon och hon upplevde själv att hon tappat sig själv och behövde hjälp i sitt mående, men den hånfulla svartmålning som en del s k neutrala hatare i tråden utsätter henne för nu postmortum säger mer om dem än om henne. Blir faktiskt imponerad över hur fint UW och LW verkade finnas tillsammans för sina barn trots hur uppslitande en skilsmässa ofta är. Det är långt ifrån alla skilda och separerade föräldrar som orkar arrangera gemensamma firanden på morgonen av barnen, gemensamma släktkalas och så vidare. Inte ens alla sambolevande föräldrar orkar med det ens!

Det är bortom ord gräsligt att tänka sig familjen Ws situation nu. Barnens, UWs och LWs föräldrars och brors situation men som Malin.Nilsson skriver så är det ändå en fin silver lining att de verkar stödja varandra i smärtan och sorgen. Så modigt av barnen i förhören och så fint av UW att hedra deras mamma med den värmen man inser ligger bakom hans sorg nu. Man önskar verkligen att LW hade fått ordning på sina bekymmer, fått stöd att ta sig därifrån, träffat en reko karl och blivit kvitt paret Ds märkliga halväktenskap. Hon och barnen hade så många år tillsammans framför sig som nu för evigt är stulna av en ynkrygg som snart två år senare bara försöker rädda sitt eget skinn trots vad han/hon/de orsakat inte bara LW utan hela hennes familj och tre oskyldiga barn.

Ja, Lws yngste Å verkar vara en kärleksfull sötnos som stod sin mamma nära. Lenas mor ville träffa och sitta barnvakt åt sina barnbarn, och så vidare. Att L mot slutet, de sista åren av sitt liv förlorade greppet om sitt liv, gör ju inte att hon dessförinnan engagerade sig på ett annat vis. Stefan var ingen hjälte, varken som make, förälder eller älskare. Men de har båda mått bättre och sämre, i perioder, men deras gemensamma sätt att interagera var destruktiv.

Jenny. F psykolog och bästa vän till L vittnar om att L förändrades 2015-2018 både som kvinna och förälder. Hon orkade varken med sig själv, hemmet eller föräldraskapet på samma sätt, eftersom relationen till Stefan vid det laget genomsyrade hela hennes liv. Hon blev sjukskriven, och hon orkade inte ur morgonrocken. Hennes vittnesmål är viktigt och trovärdigt eftersom hon brydde sig om Lena som vän, samtidigt som hon kan reflektera som en psykolog.

Däremot har hon aldrig träffat Stefan, även om hon hört mycket om honom, ochbhar därför själv teser om hans beteende. Alltså aktbilaga 150 del 3, om man läser deras chatter börja läs från mars 2015, då har Lena blivit helt intagen av Stefan. Orkar man inte, scrolla ner till 88, där sammanfattar Jenny sin bästis Lenas liv.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-07 kl. 07:53.
Citera
2020-03-07, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Varför denna aggression mot JG. Inte hittat något i FUP som jag reagerat mot. Kan ha missat. Hjälp mig gärna hitta.

Jerry har litat på sin bäste vän Stefan. Lena berättar för sin väninna Jenny om att Jerry tillhör Davidssons familj. De brukar vara hundvakt åt Jerrys hund Bella, och Stefans två barn älskar hunden. Han har utflugna vuxna barn, har själv blivit lämnad och bedragen av sin fru, som var otrogen mot Jerry. Och han står Stefan ännu närmare än Lena.

Lena vågar därför inte öppna upp till Jerry om otroheten med Stefan. Jerry är en känslig person som älskade både Lena och Stefan, men han valde Stefan och Hannas sida. Lena kände sig utfryst. Vill du läsa om Lenas ord om Jerry så läs aktb. 150, del 3 scrolla ner till 52-55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in