2020-03-06, 21:17
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Jo, jag förstår vad du menar. Jag tycker dock att snabbmatskedjorna får klä skott för oförtjänt mycket kritik. Vilket gör att man inte ser skogen för alla träd. Kost och hälsa handlar ju mer om en helhet och livsstil snarare än enstaka saker som är farliga. Exempelvis att äta en chokladmunk gör ju inte att man drabbas av dålig hälsa, däremot om man lever på chokladmunkar.

Just att inte se skogen för alla träd tror jag gör att vi får se trådar som denna. Hur man som föräldrar kan ge barn McDonald's-mat. Men mer sällan hur föräldrar tänker som låter sina barn äta potatisbullar med sylt, blodpudding, pannkakor, saft, flingor, nyponsoppa, prickikorv, Kalles kaviar etc.

McDonalds har ett koncept som bygger mycket på att locka barnen. Att ge barnen grönt ljus genom att äta där tillsammans ger ungarna ännu en anledning att äta onyttigt, som om inte barnen gör det utöver McDonalds.

Stillasittandet ökar och barnen blir allt fetare. Se hur utvecklingen blivit i USA och det är just den här livsstilen som tagit USA till världens fetaste befolkning.

Finns ingen hets i att inte ta barnen till McDonalds. Snarare så att samhället hetsar och lockar människor in i en ohälsosam livsstil.
Citera
2020-03-06, 21:25
Medlem
Att äta på Donken är en klassmarkör och visar vad man har för kunskap om samhället i stort.
Citera
2020-03-06, 21:28
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanare1
Du har en skev bild av hur verkliga livet är. Ingen är perfekt, inte ens du och din familj. Hur mycket du än vill ge sken av.

Vad är det som inte är ok, inte en endaste gång? Jag har träffat flera av er, och ni blir så förbannat kategoriska i allt, att inget knappt tillåts. Ni tror ni skapar det perfekta men det blir bara fyrkantiga squarepants (fyrkantiga människor) av allt till sist med liten tolerans för annat än bara det perfekta. Det är inte bara burgare och munkar man kan köpa på Mcd utan kyckling, sallad mm.

Jag menar att någon gång måste det vara ok att äta på Mcd, men inte kategoriskt säga att det inte är ok. DET är inte normalt!

Det handlar inte om det perfekta. Det handlar om att vi leds in på en bana som slutar med övervikt och ohälsa. Resonemang som "bara en gång per år" leder till en gång per månad och sen en gång i veckan hur mycket man än tror på att man kan styra det.. Det är just det som skett i USA.

Varför är det givet att "det är klart man ska kunna äta med barnen på McDonalds nån gång då och då"? Vi människor tror att vi kan ta beslut utan att påverkas och vara konsekvent i vårt handlande men vi är för mycket stenåldersmänniskor för att klara det. Vi styrs omedvetet av våra grundläggande instinkter som oftast leder oss in till en ohälsosam livsstil.

På samma sätt har man släppt alla tyglar när det gäller spel på nätet. Noll kontroll.

Samma utveckling har skett inom snabbmatsindustrin och det kommer inte bli bättre för vi är så matade med att få våra behov och val tillfressställda här i väst. Det är lättare att späda på utvecklingen än att bromsa den.
Citera
2020-03-06, 21:32
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Att äta på Donken är en klassmarkör och visar vad man har för kunskap om samhället i stort.

Helt klart och hur mycket man bryr sig. När nån blir fet så är det samhället som ska rycka in med resurser inom sjukvård och bekosta gastric bypass. Är alltid nån annan som ska ta ansvaret i det här sossesamhället.
Citera
2020-03-06, 21:53
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag tycker det är helt okej och ingen större skillnad jämfört med att äta på t.ex. pizzeria. Tänk på att de flesta barn är mycket mer aktiva än tonåringar och vuxna samt växer så det knakar.

https://www.doktorn.com/artikel/rapport-svenska-barn-r%C3%B6r-sig-f%C3%B6r-lite-och-%C3%A4ter-f%C3%B6r-d%C3%A5ligt

Skrämmande att läsa denna tråd och lättjan som råder. Samt vart fasen är kunskapen? Att vi går samma väg som USA är tydligt och att svenskarna redan kapitulerat.
Citera
2020-03-06, 22:03
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tack för ditt kloka inlägg. Det var ett himla hat mot McDonalds i den här tråden. Och till och med skryt från personer, som inte har mikrovågsugn av någon självgod "här äter vi bara hemmagjord mat"-princip.

Jag tror ju inte ens att läsk är så farligt. Och det finns ju sockerfri läsk dessutom.

Med den inställningen till läsk är det inte konstigt du är ett fan av McDonalds. Hur långt tänker du man ska töja det?

Och hur tänker du kring den sockerfria läsken? Vad innehåller den tror du?
Citera
2020-03-06, 22:52
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-gris
Nja, jag tycker att man ska försöka att inte göra det till en vana/tradition. Bara äta på Donken på väldigt speciella tillfällen. Födelsedagar eller nåt.
Varför då? Bara för att det är vad du har fått för dig, eller?
Citera
2020-03-06, 22:52
Medlem
Brunbeverns avatar
Beror ju helt på. Hade jag haft barn och jag och grabben varit iväg på ett tungt träningspass så hade jag varit en dålig förälder om jag inte fått i honom protein och kolhydrater direkt efter passet, om det råkar vara Mcdonalds nån gång ibland är ju skitsamma. Borde snarare klassas som barnmisshandel att förstöra grabbens gains.

Sedan att många soffpotatisar här på forumet associerar Mcdonalds med värdelösa pommes, läsk och sån skit får stå för dem, vem har sagt att man måste välja såna saker när man beställer mat där? Personer som oss som tränar hårt som redan äter nyttig mat större delen av dagarna till skillnad från majoriteten av befolkningen, betyder inte några undantag särskilt mycket. Snarare kan en eller två cheeseburgare efter ett pass vara tillförande snarare än negativt.

Folk som snackar om fetma i tråden, hur ofta beror den på Mcdonalds i praktiken? Slår vad om att det är kosthållningen i största allmänhet som står för såna saker. Svenskar äter generellt inte så nyttig mat i det stora hela. Har man så bräckliga rutiner att Mcdonalds ibland skapar oreda, så har man nog större problem än faktum att man äter Mcdonalds.
Citera
2020-03-06, 22:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Med den inställningen till läsk är det inte konstigt du är ett fan av McDonalds. Hur långt tänker du man ska töja det?

Och hur tänker du kring den sockerfria läsken? Vad innehåller den tror du?
Vad är det för fel med att vara ett fan av McDonalds då? Och jag dricker hur mycket läsk jag vill utan att be dig om lov!
Citera
2020-03-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
McDonalds har ett koncept som bygger mycket på att locka barnen. Att ge barnen grönt ljus genom att äta där tillsammans ger ungarna ännu en anledning att äta onyttigt, som om inte barnen gör det utöver McDonalds.

Stillasittandet ökar och barnen blir allt fetare. Se hur utvecklingen blivit i USA och det är just den här livsstilen som tagit USA till världens fetaste befolkning.

Finns ingen hets i att inte ta barnen till McDonalds. Snarare så att samhället hetsar och lockar människor in i en ohälsosam livsstil.

Om barnen äter massa onyttigt utöver McDonald's är det frågan varför just McDonald's är problemet, snarare än det där andra onyttiga. För med en hälsosam livsstil finns inget farligt med att äta hamburgare ibland.

Det där som ungar äter varje dag (som flingor) är ett större bekymmer än det där man äter någon gång ibland.
Citera
2020-03-06, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Ger barnen det när vi är på lång tur/resa.
Inte så att vi åker dit för att vi inte orkar göra mat hemma.
Hemma så gör vi mat från grunden, äger ingen mikrovågsugn. Senast förra veckan frågade ena dottern - vad är en mikrovågsugn pappa?
Kan man inte göra "mat från grunden" och i så stora mängder att man kan ha som matlåda dagen efter......som värms i en mikro?

Maten är lika hälsosam och man spar pengar på det.
Citera
2020-03-06, 22:55
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Och? Jag är hellre överviktig och glad än hälsofanatiker och sur.

Handlar inte om fanatik eller hälsohets. Kroppen mår bra av att röra på sig och bara att gå ned 5 kg gör stor skillnad för kroppen och hälsan.

Jag själv skulle behöva gå ned minst 10 kg kanske 15 för att få en normalvikt, det beror inte på att det jag äter är onyttigt utan att jag äter för stora mängder. Rör på mig för lite också. Detta betyder inte att jag måste försvara min situation, hellre att jag måste göra nått åt den.

Vi lever allt ohälsosammare och den här förskjutningen av inställning till snabbmaten som man tydligt ser i tråden visar på att vi kapitulerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in