2020-03-06, 19:29
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu har det gått lite väl långt. Att låta ett barn få ett Happy Meal någong gång är knappast jämförbart. Enstaka besök till donken eller lokala pizzerian är inget folkhälsohot. Men man kanske inte behöver flytta in och parkera liggunderlaget i lokalen.

Möjligt men jag tror själv inte att det är bra att vänja barn vid platser som inte är bra för dem. Kanske hittar de dit själva nån dag men man präglas mycket som barn och är skräpmaten nått som blir positivt betingat så ser jag det som negativt.
Citera
2020-03-06, 19:30
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Vad i deras mat är det som är livsfarligt? Vilka ämnen rör det sig om?

Vitt bröd, dåliga fetter. Kolhydrater i mängder och processat kött. Socker, socker, socker. Bara ett axplock.
Citera
2020-03-06, 19:32
Medlem
Om jag någon gång får barn kommer mitt mål vara att hålla dem borta från McDonalds. Jag har en del småbarnsföräldrar i min omgivning, där McDonaldsbesöken är en vattendelare.

Ena sidan lagar mat, äter hälsosamt, tränar och har struktur på sitt liv. Andra sidan lagar sällan mat, äter ohälsosamt, tränar sällan och har sämre struktur på sitt liv. Gissa vilka som äter McDonalds och gissa vilka som undviker McDonalds i största möjliga mån.
Senast redigerad av dekadentasven 2020-03-06 kl. 19:34.
Citera
2020-03-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vitt bröd, dåliga fetter. Kolhydrater i mängder och processat kött. Socker, socker, socker. Bara ett axplock.

Vad är det för fetter som är dåliga i deras mat? Oljan de bytt till ska ju innehålla låga halter transfetter. Processat kött har de själva gått ut med att de inte har. Är kolhydrater, vitt bröd och socker farligt för kroppen om man inte äter för mycket av det? Då är jag nog mer bekymrad över hur hälsosam en vanlig svensk frukost är (flingor liksom...) eftersom den äts varje dag. Och många gillar charkuterier på smörgåsen.
Citera
2020-03-06, 19:47
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Vad är det för fetter som är dåliga i deras mat? Oljan de bytt till ska ju innehålla låga halter transfetter. Processat kött har de själva gått ut med att de inte har. Är kolhydrater, vitt bröd och socker farligt för kroppen om man inte äter för mycket av det? Då är jag nog mer bekymrad över hur hälsosam en vanlig svensk frukost är (flingor liksom...) eftersom den äts varje dag. Och många gillar charkuterier på smörgåsen.

Nej givetvis inte farligt om det sker ytterst sällan men är mer emot att vänja barn vid den här maten. De kommer med all säkerhet få i sig nog med skräp under sitt liv. Bättre att introducera barnen till hälsosam mat tidigt, då man fortfarande har möjlighet att forma barnen.

Absolut, svensk frukost med juice, flingor, kalaspuffar, mängder med sockerprodukter, processat pålägg, vitt bröd osv. är en katastrof.
Citera
2020-03-06, 20:05
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Möjligt men jag tror själv inte att det är bra att vänja barn vid platser som inte är bra för dem. Kanske hittar de dit själva nån dag men man präglas mycket som barn och är skräpmaten nått som blir positivt betingat så ser jag det som negativt.
Men vem har bestämt att McDonalds inte är bra för barnen? Och det är ju bara sura hälsofanatiker, som dillar om "skräpmat".
Senast redigerad av Furienna 2020-03-06 kl. 20:07.
Citera
2020-03-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Om ni får mat över då och vill värma upp den sedan en annan dag? Det måste ju vara onödigt svårt för den, som inte har mikro.
Spis fanns innan mikro 😜
Citera
2020-03-06, 20:31
Medlem
Citat:
Nej givetvis inte farligt om det sker ytterst sällan men är mer emot att vänja barn vid den här maten. De kommer med all säkerhet få i sig nog med skräp under sitt liv. Bättre att introducera barnen till hälsosam mat tidigt, då man fortfarande har möjlighet att forma barnen.

Absolut, svensk frukost med juice, flingor, kalaspuffar, mängder med sockerprodukter, processat pålägg, vitt bröd osv. är en katastrof.

Jo, jag förstår vad du menar. Jag tycker dock att snabbmatskedjorna får klä skott för oförtjänt mycket kritik. Vilket gör att man inte ser skogen för alla träd. Kost och hälsa handlar ju mer om en helhet och livsstil snarare än enstaka saker som är farliga. Exempelvis att äta en chokladmunk gör ju inte att man drabbas av dålig hälsa, däremot om man lever på chokladmunkar.

Just att inte se skogen för alla träd tror jag gör att vi får se trådar som denna. Hur man som föräldrar kan ge barn McDonald's-mat. Men mer sällan hur föräldrar tänker som låter sina barn äta potatisbullar med sylt, blodpudding, pannkakor, saft, flingor, nyponsoppa, prickikorv, Kalles kaviar etc.
Citera
2020-03-06, 20:48
Medlem
Spanare1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Då frågar jag igen: varför skulle det vara ok?

Jag anser inte det är ok. Mitt barn får absolut inte snabbmat utan vi kör hemlagat med bästa kvalitet.

Du har en skev bild av hur verkliga livet är. Ingen är perfekt, inte ens du och din familj. Hur mycket du än vill ge sken av.

Vad är det som inte är ok, inte en endaste gång? Jag har träffat flera av er, och ni blir så förbannat kategoriska i allt, att inget knappt tillåts. Ni tror ni skapar det perfekta men det blir bara fyrkantiga squarepants (fyrkantiga människor) av allt till sist med liten tolerans för annat än bara det perfekta. Det är inte bara burgare och munkar man kan köpa på Mcd utan kyckling, sallad mm.

Jag menar att någon gång måste det vara ok att äta på Mcd, men inte kategoriskt säga att det inte är ok. DET är inte normalt!
Citera
2020-03-06, 20:57
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-gris
När jag var 6-7 år(alltså tidigt 1990-tal) så åt vi på McDonalds kanske högst 3 gånger om året. Eller ens det. Och då var det nåt verkligt speciellt, alltså att nån fyllde år eller nåt. Minns tex att barn på 90-talet kunde ha födelsedagskalas där, och jag var väl på nåt sånt nån enstaka gång. Med mina föräldrar kanske jag var där 1-2 gånger om året. Väldigt sällan iaf. Minns när jag väl var där så var det roligt, och nånting speciellt, de hade ju även bollhav och sånt. Det var helt annat på den tiden.

Jag tycker väl att barn kan få käka lite donken-mat ibland, precis som när jag var liten, bara när det är nåt speciellt. Då uppskattar man det mer. Alltså inte mer än 2-3 gånger om året då.
Men en gång i månaden måste väl vara okej?
Citera
2020-03-06, 20:58
Medlem
Herblaws avatar
Vad är det för fel på hamburgare?
Barn i den åldern både sportar och rör på sig regelbundet...

Såklart handlar det om frekvensen, men det nämner du inte, är du efterbliven?
Citera
2020-03-06, 21:03
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Spis fanns innan mikro 😜
Jo visst. Jag vet dock inte hur man värmer upp redan lagad mat på spisen utan att bränna den.

Mikron har möjligtvis skämt bort mig där, men det beror i så fall på att den är överlägsen en vanlig spis på det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in