2020-03-06, 15:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du ser inget sfäriskt i detta. Du gör ett antagande om att anledningen till att du inte kan se kusten beror på att jorden är rund.
Det du ser bevisar att du inte kan se Bergen, det är allt.
Bilderna från sjön Pontchartrain visar kurvaturen.
Citera
2020-03-06, 15:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förstår och håller med om att teoretiskt är just teoretiskt. Och du hävdar att förhållandet jordens atmosfär och rymdens vakuum (ej absolut vakuum) existerar därför att trycket minskar med höjd för till slut övergå i rymdens vakuum, som inte är ett absolut vakuum. Kan du visa exempel detta? Exempel på där jordens atmosfär möter rymdens vakuum.
Fallande tryck med stigande höjd leder till det. Kan du ge något exempel där trycket slutar att minska med stigande höjd?
Citera
2020-03-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Detta är inte en korrekt bild av jorden. Det syns på hur förvrängd det som ligger söder om ekvatorn blir. Australien är ju t ex inte så utdraget i söt/västlig riktning som det blir på en platt skiva.
Är inte en platt jord oändligt stor så måste det finnas en kant. Oavsett om det finns en kant eller om jordskivan är oändligt stort så måste det ju gå att flyga borton Antarktis och fotografera det som finns där. Skulle aldrig gå att få tag på tillräckligt med soldater för att övervaka hela det enorma område som Antarktis utför på en platt skiva. Någon skulle ha lyckats flyga igenom.
Så du menar att den platta jorden har en kant och vid denna kant måste det stå soldater och vakta? Vad vaktar dem?
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2020-03-06, 18:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så du menar att den platta jorden har en kant och vid denna kant måste det stå soldater och vakta? Vad vaktar dem?
Har jag förstått dig rätt?
Om kanten inte vaktades så skulle ju någon flugit ut dit och fotograferat. Samma sak om det hade varit än oändlig skiva utan kant. Då skulle någon filmat landet bortom kanten.
Hur tror du att bilder från kanten eller landet bortom Antarktis har förhindrats från att spridas?
Jag tror nog att orsaken är att jorden inte är platt.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-03-06 kl. 19:37.
Citera
2020-03-06, 19:35
Medlem
Citat:
Så universum kanske inte har ett slut men den platta jorden måste ha en kant? Varför det?

Tänker du att nedan bilder är en korrekt avbild av den platta jorden?
https://duckduckgo.com/?q=flat+earth&t=canonical&iax=images&ia=images

Oj, nu har du målat in dig i ett hörn.

Allting som är platt måste ju ha en kant, eller menar du att plattjordens diameter är oändlig?
Citera
2020-03-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Oj, nu har du målat in dig i ett hörn.

Allting som är platt måste ju ha en kant, eller menar du att plattjordens diameter är oändlig?
Det fetade: jag är mållös. Nivån har sjunkit under min avstängning.

Jag vet inte vad jordens diameter är. Blir svårt att avgöra diametern när allmänheten genom internationella avtal hindras att undersöka stora delar av jorden. Exempelvis den plats där du menar en kant måste finnas.
Citera
2020-03-06, 22:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jordens diameter är. Blir svårt att avgöra diametern när allmänheten genom internationella avtal hindras att undersöka stora delar av jorden. Exempelvis den plats där du menar en kant måste finnas.

Fast vi har ju faktiskt mätt upp jorden. Om och om igen. Miljontals gånger. Dagligen. Varenda flygresa bevisar att vi känner till såväl avstånd som riktningar på jorden.

Att du påstår att vi inte har koll på några avstånd på jorden säger mer om dig än om jordens form. Att 2020 påstå att vi inte hittar på vår planet är så bottenlöst dumt så man baxnar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-06 kl. 22:11.
Citera
2020-03-06, 22:06
Medlem
Citat:
Det fetade: jag är mållös. Nivån har sjunkit under min avstängning.

Ja, nivån har nog höjts sen din senaste avstängning för tramsande. Du verkar än mer korkad nu.

Kan du gissa på en diameter, mellan tummen och pekfingret?

Vilka avtal syftar du på nu?
Citera
2020-03-06, 22:08
Medlem
Citat:
Hur vet du att jorden roterar?

Det vet du mycket väl - det är såklart inga som helst problem att mäta rotationen.
Till och med din favvo plattjordare Bob Knodel har ju lyckats mäta upp rotationen:
" a 15 degree drift..."
Citera
2020-03-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Diskussion är tydligen bara tillåtet så länge man håller med dig?
Bemöt det jag skrev med argument i stället för att anklaga folk för att vara fulla.
Som veteran i tråden är du ju fullt medveten om internationella avtal som kraftigt begränsar allmänhetens tillgång till Antarktis, det är därför oseriöst tramsande från dig att göra sådana påståenden. Att mestadels myndigheter, militär bland annat, är de som företrädesvis verkar i Antarktis borde signalera annat för dig.

Det är väl okej att vara tankad.
Citera
2020-03-06, 22:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Blir svårt att avgöra diametern när allmänheten genom internationella avtal hindras att undersöka stora delar av jorden.
Man måste inte besöka alla platser på jorden för att ta reda på dess form eller storlek. Var har du fått det ifrån?
Citera
2020-03-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast vi har ju faktiskt mätt upp jorden. Om och om igen. Miljontals gånger. Dagligen.

Att du påstår att vi inte har koll på några avstånd på jorden säger mer om dig än om jordens form.
Och som väntat kommer du med helt substanslösa inlägg. Det är en olämpligt av dig att endast tillföra tråden nekande och upprepande one liners. Skärp till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in