2020-03-06, 21:33
Medlem
AnOldBeginnings avatar
https://www.dn.se/sthlm/personal-pa-danderyds-sjukhus-som-var-i-kontakt-med-smittad-testas-inte/
Citat:
Fyra personer som haft kontakt med den coronasmittade medarbetaren på Danderyds sjukhus skickades först hem av sin chef. Men Smittskydd Stockholm gjorde senare bedömningen att de inte behöver testas och de är nu åter i tjänst.

Är det en superavancerad procedur att testa för smitta eller? Eftersom de inte ens testar sjukhuspersonal som varit i kontakt med smittade.

Känns som FHM fått politiska order om att vi nu har chansen att lösa pensionsproblematiken...
Citera
Medlem
New York Times skriver att spridningen i Washington State är out of control. Linked in och andra tech firmor rapporterar coronasmitta. På twitter vittnar folk att Ericsson har förbjudit resor till USA. Nu borde det krävas att USA screenar utresande för sjukdom. De ställer ju det kravet på folk som ska resa till USA.

Vi får se hur detta utvecklar sig.
Citera
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Kanske har någon redan saxat:

SKARABORG ”Johan”, den första personen i Skaraborg som har konstaterats smittad med det nya coronaviruset, fick inte testa sig för viruset i Skövde, eftersom han inte hade rest i ett riskområde.
Han beslutade sig då för att åka till Karlstad, där han testades på sjukhusets infektionsklinik. Under torsdagen fick han svaret: han är smittad.

Kanske har någon premium och kan lägga upp artikeln? Vore kul att läsa hur det gått till...

https://www.skovdenyheter.se/article/coronasmittade-johan-nekades-provtagning-i-skovde/

Hade varit intressant att veta om han har varit ute och rest något.
Citera
2020-03-06, 21:34
Medlem
BeatriceCencis avatar
Det tycks inte gå så bra med provtagning och smittspårning. Här är en familj som fick vänta sex dagar på provtagning trots symtom och vistelse i Corona-drabbat område i Italien.

https://www.expressen.se/nyheter/marie-och-familjen-fick-vanta-i-sex-dagar-pa-provtagning/

Vågar inte ens tänka på när smittotalen börjar stiga ordentligt. Den svenska sjukvården kommer då klappa ihop totalt. Anders Tegnell kommer att få fly till Timbuktu.
Citera
2020-03-06, 21:34
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Tänkte mer globalt. Detta nya virus, som alltså heter SARS-cov-2 kan ge upphov till liknande lungskador i allvarliga fall, som SARS gjorde på sin tid. Det händer när immunförsvaret ballar ur.

Jag läste om lungfibros nu - det är en kronisk sjukdom som successivt blir värre och oundvikligen dödar. Drabbar bland annat de som jobbat med asbest. Livskvaliteten kan inte vara hög de sista åren.

Risken finns alltså att mängder av överlevande Coronapatienter kolar av skadorna inom några år.

Jag hoppas jag pusslar ihop bitarna rätt här - jag kan också ha fel. Eller snarare, jag hoppas verkligen jag har helfel.

Detta gör mig livrädd. Och det kanske är så?? Alla med coronaviruset får lungfibros och är döda om några år???
Citera
2020-03-06, 21:35
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Hade vi ens Sars här? Jag har aldrig intresserat mig för sjukdomar förr och är oinsatt.
Nja. Oavsett så är SARS-CoV alldeles för dödligt för att det ska kunna sprida sig på samma sätt som SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har ju varit ganska aktiv i den här frågan och har länge försökt hitta grädde att lägga på moset, möjligen har jag äntligen hittat något som indikerar att min misstanke är befogad.

Förutom att virus kan filtreras bort med HEPA filter så är det temperaturkänsligt, och den luft som går in i kabinen består av någon del "bleed air".

Citat;

Bleed air is routed to the air conditioning packs where it is filtered and then cooled using an expansion process.

Kan det vara så att virus görs inaktivt med "bleed air", intressant i så fall, för då har man ett riktigt säkert system.

Vet inte hur du menar riktigt. "Bleed air" är helt enkelt luft med högt tryck som man "tappar av" från motorernas turbiner för att trycksätta kabinen och ventilera den. Man kan bara återcirkulera luften till en del (annars skulle koldioxidhalten stiga och syrehalten sjunka). Luft med övertryck måste man ha eftersom kabintrycket är högre än trycket i omgivande luft.

edit: Du kanske menar att luften är såpass varm att den förstör virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Vissa här skulle verkligen må bättre av om det inte fanns ett internet. Letar konspirationer i ALLT. Sanslöst

Är du avlönad av regeringskansliet? Man märker en del suspekta individer här i tråden som bara ägnar sig åt att tona ner, på samma sätt som dig och Tegnell. Om ett tag kommer du och andra att propagera för vaccination av dem som överlever, antagligen synkroniserat med 5G-utbyggnaden. Jag gissar att vaccinet och viruset har harmonier och övertoner som är skräddarsydda till 5G-frekvenserna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Hade varit intressant att veta om han har varit ute och rest något.

Jo det såg jag någonstans att det stod, dock ej riskland. Därför behöver man ju inte testas... 😴
Citera
2020-03-06, 21:36
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Bara början! Stockholm kommer explodera i smittade människor inom ett par veckor. Att dom inte ställer in melodifestivalen med publik är fullständigt ofattbart. Danmark med färre fall än Sverige har gjort det och mycket annat bra för att förhindra spridningen. Här i Sverige kör vi på som vanligt. Hoppas folket inte glömmer dessa stolpskott som tar dessa beslut som kommer döda nära och kära!

Hörruduru! Dom har faktiskt satt ut handpumpar som man kan tvätta händerna med och följer även WHOs direktiv genom SHM så det kommer att gå bra, 60-80k personer ink repen.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Vi har ju redan 80 bekräftade fall i sthlm ju och mörkertalet lär vara stort, många stockholmare som trängs på bussar och tunnelbana i rusningstrafik 5 dagar i veckan, 2 resvägar per dag minst med diverse byten, sen ska ungar hämtas från dagis/skola.

Lär ju spridas på arbetsplatser och i mataffärer mm.

Lär ju öka lavinartat här i huvudstaden tyvärr.

Tror lätt vi har tusen fall i sthlm senast nästa helg.
Jag är beredd att hålla med dig..... Särskilt då många som får viruset får milda symptom.... Typ vanlig förkylning i 80% av fallen..... Många jobbar på som vanligt vid förkylning och feber..... De flesta skulle jag tro, iallafall vi som inte har varit i kontakt med resenärer sas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowabunga2020
Samtidigt så vet man inte mörkertalet på hur många, vad ska vi kalla det, ”allmänt döda” kroppar som bär på viruset. För om det finns ett mörkertal på smittade så borde det väl rimligtvis finnas ett mörkertal på människor som man inte vet dödsorsaken på. T.ex så finns det väldigt många personer som bor ensamma. Jag vet inte hur en obduktion fungerar men låt säga att man tror att det är en ”naturlig död” då man inte har haft någon vetskap om personens insjuknande, då är det kanske mer troligt att man inte gör någon obduktion och mörkertalet i antalet döda blir då ett faktum.

Det finns säkerligen några stycken som dött av Corona som inte är med i rapporterna. Ställer du de två grupper mot varandra. Lätt sjuka/milda symtom som ej upptäckts gentemot avlidna som inte upptäcks är grupp två extremt minoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in