2020-03-06, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så olika det kan vara, ovanligt många som vart sjuka i min bekantskaps krets, dom flesta har upplevt att det har tagit längre tid att bli frisk och som sagt, 2 st har inte känt sig helt friska trots det gått 6 veckor sen dom insjuknade. En bekant som påstått att han aldrig haft influensan i hela sitt liv ( 57år) trodde han skulle stryka med, han kanske överdrev p.g.a sin ringa erfarenhet av en flunsa.

Den som tror att en säsongsinflensa är något okomplicerat vet inte vad den pratar om. Det är ju det som är mest anmärkningsvärt när man läser i denna tråd. De som nu tror att det kommit ett dödsvirus som aldrig skådats och som bunkrar för undergången och menar att Sverige borde stängas.

Med den logiken borde vi stänga Sverige varje år innan säsongsinfluensan får fäste. På samma gång tar vi klivet 50 år bakåt och kommer successivt att försämra det naturliga immunförsvaret.
Citera
Medlem
Italien
786 nya fall, 48 dödsfall

Totalt
4636 fall, 197 dödsfall
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Känns skönt att ha rätt, men ändå sorgligt.

Innan helgens slut är vi uppe i 10.000 fall.
Skulle gissa på ungefär 1500smittadeni Sverige just nu. Men vi får vänta tills folk blir testade i större utsträckning för de rätta siffrorna.
Citera
2020-03-06, 18:08
Medlem
21 nya fall i Stockholm.Men på västfronten intet nytt!

AT briljerar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Italien trillar nu in med +778 fall och +49 döda

Källa; https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jävvlar, fan va svettigt dom lär ha det.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Smittspårning är ett utmärkt redskap vid enstaka fall av en viss sjukdom. Det är också ett bra redskap för att fördröja smittans spridning, så att samhället får en chans att förbereda sig.

Vi är av allt att döma i den sistnämnda situationen just nu. Men jag tror vi nu ser början på slutet av den fasen - vi kommer se mer öppen smittspridning på sina håll, är min uppfattning.

Enstaka fall fall i en så här intensiv fas innebär bara att vi får fler fall och vad gör då?
Med andra ord se framför virusets spridning och gör åtgärder som stoppar spridningen.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
who rapporterade att många som "friskförklarats" sedan fått tillbaka symtom, virus kan leva i månader i kroppen

Det kan vara förklaringen till att Jönköpingskvinnan bedöms som kliniskt frisk och är hemma men testar fortfarande positivt. Dom verkar vara grundliga med provtagning, testar i slemhinnor och avföring

– Enligt Folkhälsomyndighetens kriterier kan en patient inte avskrivas helt och strikt friskförklaras för än patienten inte kan påvisa några som helst virusfragment i luftvägssekret och avföring, där är vi inte riktigt än.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/f%C3%B6rsta-svenska-coronafallet-kliniskt-frisk-1.24829340
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
Kollade worldometers sidan och är det inte ganska intressant att dom nordliga länderna Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Danmark osv har betydligt mildare siffror bland döda och allvarligt sjuka?

Åtminstone i Sverige har de flesta insjuknade varit familjer med barn som varit på sportlov, eller iranresenärer (många unga afghaner förmodligen). Det påverkar nog siffrorna.

Italien till exempel fick in smittan i sjukvården och en massa äldre sjukliga människor blev smittade.

Nu såg jag att några 70+ i Jönköping är smittade. Det ökar ju risken för att vi får s svår sjukdom även i Sverige.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Tänk om bagdad bob får rätt, det skulle fan vara rätt nice ändå. Jag kommer vara den förste att be om ursäkt iaf Men, avvaktar 2-3 vecko får se
Ett rätt av tjugo är väl ingen hit. Även en blind höna...
Allt annat han tryckt ur sig har stämt i 48 timmar som längst tror jag.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Vi har nu lärt oss att Stockholm släpper sina dagliga siffror strax efter kl 18. Är det utrett ungefär vilken tid övriga regioner går ut med nya fall?

Skåne brukar vara tidiga ute tycker jag, klockan 11 släpptes "5 nya fall i Skåne idag" på skånska dagbladet. Tidig eftermiddag var de ute med studenterna nu för någon dag sedan. Måste ju vara att de släpper resultat från dagen innan?
Citera
2020-03-06, 18:09
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vet du om man försöker fixa så man kan testa fler?
Hur "fixar" våra politiker och myndighetschefer det?
Citat:
Ursprungligen postat av ananasskiva
I och med de drop-in mottagningar som öppnats utomhus blir användandet av skyddsutrustning, = förbrukningsmateriel, något lägre. De behöver endast byta handskar mellan, inte hela munderingen
Kan du förklara lite närmare hur just "tält" ersätter all annan skyddsutrustning än handskar. Jag önskar att du har rätt, jag ser bara ingen koppling överhuvudtaget. Är tält kanske också lösningen på cancerns gåta? Hittills har ju "storsatsningar på vården" varit att bygga byggnader, har det varit kontraproduktivt för att bekämpa influensa?
Citera
2020-03-06, 18:09
Medlem
severustheemperors avatar
Italien CFR per dag:

31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94% , 26.33%, 27.36% (6 mars)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in