2020-03-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowabunga2020
Färsk statistik från worldometers.info:

101,767 personer är smittade.
42,198 personer är pågående fall, dvs sjuka varav 15% av dessa är läget akut.
Av de avslutade fallen som är ”friskförklarade/överlevare” så utgör dom 56,108 personer och döda är 3,461.

Alltså om vi räknar på fallen som är ”avslutade” så är dödligheten hela 6% just nu.

Dessutom är som sagt hela 15% i de pågående fallen allvarligt sjuka, dvs att man svävar mellan liv och död. Så dödligheten är förmodligen större än vad många tror.

Stämmer precis. Den riktiga dödligheten är 6% men kan hamna på 14% när många inte får vårdplatser.
Citera
2020-03-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Corona-Bob är regimens talesman och säger vad som ska sägas för att inte skapa panik. Han är säkert duktig på det han kan, men han är Folkhälsomyndighetens ansikte utåt och då måste man kunna vara en kommunikatör och det är han inte.
Ska man ljuga eller släta över fakta kräver det att man kan kommunicera fram det rätt om det ska uppfattas trovärdigt och det har han totalt misslyckats med.
Han är lite som Stefan Löfven, allt han säger blir fel på något sätt.

Och man hör ju att det var Tegnell som tutat i Löfvén om att han kan ta i hand för de är bara sjuka som smittar.

Och man hör att Löfvén har tutat i Tegnell att lugna folket allt vad som går för det måste vara ordning och reda, och inget tjäbbel och svammel.

Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Jo. Instämmer. Ser ut som att vi måste förlika oss med att majoriteten av oss kommer att drabbas.
Börjar inse att vi måste vara förberedda på att bli sjuka. Mer eller mindre..

Mer eller mindre är det så... bara det att du vill inte bli sjuk när sjukhuset är stängt och medicinerna är slut eftersom just-in-time-kedjan från Kina har lagt av.

Skall du bli sjuk skall du vara bland de första när sjukvården fungerar, eller bland de sista, när kunskapen och erfarenheten är stor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset?start=auto

Undrar hur de skall/kommer att straffas, de i Kina som fördröjde informationen, som därmed matade spridningen av coronaviruset till att bli en global angelägenhet?

Offentlig avrättning live sänt all over the world?

Redan i November 2019 kunde de ha stoppat detta men så korrupt styre /diktatur att de spöa typ upp de sjuka för att de skulle hålla käften om att de höll på att dö! Ingen info fick läcka ut, youtubers försvann och visselblåsare till läkare fick reprimander och straffades hårt. Några ... uhm.. dog ”naturligt” tex Li Wenliang! :/
Citera
2020-03-06, 20:34
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Men en dåres envishet fortsätter du...
Om dödligheten vore 24% så borde väl det enligt dig felaktiga bråket döda/testade (0.6% i Sydkorea) öka kraftigt för varje dag när 24% av de smittade dog i loppet av några veckor? Invektiv bidrar inte till folkupplysning men jag måste ändå fråga. Är du ett barn? Har du gått i vanlig skola?

Du verkar fortfarande inte fatta att definitionen för begreppet dödlighet/letalitet/CFR

är döda/(döda+friskförklarade)

Om du inte klarar av att reletera till språk och ords betydelse, starta
en tråd i konspirationsforumet och hitta på dina egna definitioner.
Citera
2020-03-06, 20:34
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Bland det första jag reagerade på, var just hur ovanligt det var att se Kina och kineser erkänna såpass öppet att de hade problem.

Nog för att asiater kan vara ganska hispiga och melodramatiska till sättet, men jag reagerade också på hurpass desperata och panikslagna många kineser tycktes vara.

De senaste rapporterna från Italien stärker mina farhågor om att det här kan bli riktigt besvärligt. Börjar nästan bli lite nervös.

Jag gissar på ett par-tre hundra bekräftade fall i Sverige i början av nästa vecka, 1000 till 2000 runt nästa helg, och ett antal dödsfall.

Jag är f.ö. fullkomligt övertygad om att viruset redan har funnit i Sverige i flera veckor, och att hundratals, om inte tusentals, redan är smittade utan att veta om det.

Antingen det, eller så är den ”vanliga” säsongsinfluensan extra jävlig i år.
Nästan alla jag känner är eller har varit sjuka med feber och långvarig, kraftig hosta (ca 2 veckor) under den senaste månaden.
¨

Ja jag funderar på att dra ut på landet och försöka övertyga min arbetsplats att jag jobbar hemifrån på obestämd tid om inte annat får jag väll sjukskriva mig eller något. Vi vet alla hur naiva svenskarna är, speciellt de som styr landet. Om man infattar någelunda intelligens får man utgå från att svenska regeringen inte har en aning om vad de pysslar med precis som med allt annat de pysslar med.

Det värsta blir nog faktum att sverige är ultra kriminellt, det finns massor av grupper med militär nivå vapen i landet medans den vanliga belfolkningen är helt obeväpnad, tror ni poliser runt om i landet kommer fortsätta jobba om det blir en fullskalig pandemi? Nej... Alla kommer försöka överleva och då rasar säkerhetsstrukturen i de stora städerna, kriminella kommer ta för sig av allt och alla för de har vapen.
Citera
2020-03-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowabunga2020
Färsk statistik från worldometers.info:

101,767 personer är smittade.
42,198 personer är pågående fall, dvs sjuka varav 15% av dessa är läget akut.
Av de avslutade fallen som är ”friskförklarade/överlevare” så utgör dom 56,108 personer och döda är 3,461.

Alltså om vi räknar på fallen som är ”avslutade” så är dödligheten hela 6% just nu.

Dessutom är som sagt hela 15% i de pågående fallen allvarligt sjuka, dvs att man svävar mellan liv och död. Så dödligheten är förmodligen större än vad många tror.
Du har ett stort mörkertal i de som är smittade. Skulle inte förvåna mig ifall det är fler än dubbelt så många som är smittade men som inte testats. Vidare så är myndigheternas prio inte att rapportera in tillfrisknade. Så du kan inte utgå från de rena talen. Du måste uppskatta och göra egna beräkningar, vilket flera har svårt att göra här på forumet. Någon form av autism misstänker jag. Dödligheten ligger på mellan 0.5-2% när det gäller Corona som det ser ut nu! Med tur ligger den dock lägre, men över 2% är det väldigt osannolikt att den ligger!
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh

När man försvarar Sveriges främsta expert i epidemiologi då blir man idiotförklarad av halva Flashback. Det är oerhört fascinerande. Motfrågan måste väl bli, tror du inte FHM och Tegnell begriper någonting?

"Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset"
https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/
"Så välgörande att läsa dessa kloka ord, så stämmer så väl med vad många av oss tycker. Det är bara tragiskt att FMH är så ovilliga att lyssna på andra experter utanför FHM."

B A P, Överläkare, Kir. klin Örnsköldsvik
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo jag är övertygad om att de är medvetna om det men väljer att tysta ner det för att låtsas om som om risken är obefintlig. Ungefär som när han påstod att risken att bli sjuk via luftsystemet eller avloppsrör vara obeflintliga eller att risken för att viruset öht smittade mellan människor var obefintliga. Det är givetvis lögn, det är helt oundvikligt att ett virus med så här hög R0 inte slinker igenom när det är så många som inte uppvisar symtom, hur tror du viruset kom till Europa till att börja med?

Ja, vilket hade varit sant om Sverige haft obegränsade resurser till att göra det. Vilket återigen alla med ett tresiffrigt IQ förstår inte är fallet.

Jag säger väl inte något emot att vi importerat fall till Europa. T.o.m. Sverige har importerat ett fall från Kina. Italien är dock det enda landet i Europa där vi fått en allmän okontrollerad spridning. Folk i tråden utgår från att Sverige och Italien fungerar likadant, men det finns stora skillnader. Media och myndigheter fungerar annorlunda, kompetensen är sämre på många håll och framförallt har många dåligt förtroende för sina myndigheter.

Om du tittar på hur det såg ut efter ca 140 fall i Italien så hade de redan flera döda. Det beror på att de upptäckt viruset väldigt sent och dessa hunnit dö. I andra länder i Europa ser det inte ut på motsvarande sätt förutom möjligen Frankrike där relationen döda och smittade indikerar att man varit sen på bollen. jag misstänker att Frankrike kan bli nästa land att få motsvarande situation som Italien. Visst kan det hända i Sverige också, men här och i övriga skandinaviska länder samt Tyskland och ett par till har man en annan kultur kring struktur och information.
Citera
Medlem
30 minAgnes Wold - EXPRESSEN
Det beror på vilka du menar. Smittskyddet och vården har agerat exemplariskt. Vissa skolor i Stockholm har gjort bort sig, anser jag, som vikt ned sig för påtryckningar från föräldrar och stängt skolorna. Pinsamt. De bör följa Folkhälsans riktlinjer - varför ska folk slita i vården medan andra sitter hemma för att de varit i Alperna (eller någon i klassen varit det)

Vad är det här för kärring??? Att det skulle vara pinsamt att inte följa några regler från FHO:s vilseledande direktioner? Jävla kärring, det är du som är pinsam!!! Skäms på dig.
Citera
2020-03-06, 20:36
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo sanning och fakta kan var obehaglig, men det är en förutsättning för att kunna ta rätt beslut. Exponentiell tillväxt är otäckt. Det går j-ligt långsamt i börjar för att sedan explodera fullständigt.

Och så här kommer det fortsätta tills myndigheterna och befolkningen tar det hela på allvar och genomför konkreta åtgärder.

Som jag ser det så är den farligaste tiden exakt just nu, eftersom många inte förstått allvaret ännu. När poletten äntligen trillar ner kommer folk vara uppmärksamma på sitt beteende och smittspridningen minskar förhoppningsvis.

Personligen har jag nu minskat ner mina sociala kontakter till absolut minimum. Samtidigt såg jag igår en massa folk svettas och flåsa tillsammans på det lokala gymmet. Helt galet i min värld att ta detta så lättvindigt.

Håller mycket med dig i din syn på situationen. När du skriver "Som jag ser det så är den farligaste tiden exakt just nu" så ser jag det fortfarande som relativt.

Om vi inte snarast vidtar åtgärder som är i praktiken relevanta så vänder det inte till det sämre som jag ser det,
Senast redigerad av Vasteras 2020-03-06 kl. 20:43.
Citera
2020-03-06, 20:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du kan ju tänka dig hur reaktionerna varit i verkliga livet.

Jag slänger in förslagen igen bara för att.
Bra förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in