Citat:
Ursprungligen postat av
jaimemendoza
Jo. Aktier handlar i stort sett om att gissa och tajma vid rätt tillfälle. Snarlikt gambling/betting.
Nej det gör det inte. Inte för mig åtminstone. För mig handlar det om att köpa företag som jag tror på och som har en vettig produkt de kan sälja med vinst. När ekonomin växer generellt så växer även dessa företag och man får en värdetillväxt och dessutom utdelning varje år.
Det är bara att kolla på bolag med PE omkring 10 och som do tror har en stabil marknad.
Nu i vår har jag utdelning i Swedbank, Danske bank, SSAB, Rottneros, Arctic paper, Ovintic Inc, och Götenehus att se fram emot. Ungefär 5% direktavkastning (räknat på min köpkurs för alla), Tänker investera pengarna i Securitas när de kommer så nästa år har jag ytterligare ett företag som levererar utdelning.
Kurserna går upp eller ner kortsiktigt men på det stora hela är det en lyckad strategi. De enda aktier jag köper och säljer lite oftare är små förhoppningsbolag (där jag mestadels förlorar pengar men kan hoppas på en storvinst).