2020-03-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Men det är väl inte aktie som aktie?
Hög volatilitet = mer gambling, eller på aktiespråk, "risk".

Jo. Aktier handlar i stort sett om att gissa och tajma vid rätt tillfälle. Snarlikt gambling/betting.
Citera
2020-03-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Jo. Aktier handlar i stort sett om att gissa och tajma vid rätt tillfälle. Snarlikt gambling/betting.

Nej det gör det inte. Inte för mig åtminstone. För mig handlar det om att köpa företag som jag tror på och som har en vettig produkt de kan sälja med vinst. När ekonomin växer generellt så växer även dessa företag och man får en värdetillväxt och dessutom utdelning varje år.

Det är bara att kolla på bolag med PE omkring 10 och som do tror har en stabil marknad.

Nu i vår har jag utdelning i Swedbank, Danske bank, SSAB, Rottneros, Arctic paper, Ovintic Inc, och Götenehus att se fram emot. Ungefär 5% direktavkastning (räknat på min köpkurs för alla), Tänker investera pengarna i Securitas när de kommer så nästa år har jag ytterligare ett företag som levererar utdelning.

Kurserna går upp eller ner kortsiktigt men på det stora hela är det en lyckad strategi. De enda aktier jag köper och säljer lite oftare är små förhoppningsbolag (där jag mestadels förlorar pengar men kan hoppas på en storvinst).
Citera
2020-03-06, 19:28
Medlem
Börsen är bara ned ca 15% från toppen på OMX30 på 1900... nu 1620...

Nedgångar värda att tala om får väl sägas vara på 30% i alla fall.

För att jag skall öka min exponering mot börsen så vill jag nog se att vi faller ned mot eller under 1400.

Där är mitt riktmärke... säg att jag sträcker på mig och gäspar vid 1500.

Men spelet denna gången är ändå att detta inte blir en långvarig krasck a la finanskrascher och dylikt. Där tar återhämtningen ganska lång tid så där behöver man inte skynda in med kapitalet.

Denna gången tror jag ändå det blir åka av när omfattningen av Corona blir klar och osäkerheten avtar.

Just nu faller börsen på osäkerhet... "blir det värre??? Bäst att minska risk!"

Men för mig. Gäsp.

Och faktiskt... den aktieportfölj jag noga sat samman av lite mer defensiva aktier håller emot väl.

-4% hittills på innehaven i år. Jag har lite drygt 40% i likviden... så visst, det är ned en slant, men jag gillar detta då jag inte är fullinvesterad.

Gäsp... väck mig igen om vi ser 14XX på OMX30 så skall jag fundera på saken.
Citera
2020-03-08, 22:15
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Denna gången tror jag ändå det blir åka av när omfattningen av Corona blir klar och osäkerheten avtar.

Just nu faller börsen på osäkerhet... "blir det värre??? Bäst att minska risk!"

Men för mig. Gäsp.
Hörde på radion igår att 2/3 av nedgången handlar om osäkerhet, 1/3 på faktisk påverkan (nedstängning av fabriker, folk som sjukskriver sig etc).

Jag shoppade lite i förra veckan, men inväntar nu mer likvider innan jag eventuellt shoppar mer. Sverige lär få en rejäl coronastöt i veckan som kommer, så efter det är det nog läge att gå in med mer.
Citera
2020-03-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Hörde på radion igår att 2/3 av nedgången handlar om osäkerhet, 1/3 på faktisk påverkan (nedstängning av fabriker, folk som sjukskriver sig etc).

Jag shoppade lite i förra veckan, men inväntar nu mer likvider innan jag eventuellt shoppar mer. Sverige lär få en rejäl coronastöt i veckan som kommer, så efter det är det nog läge att gå in med mer.

Även i USA får Corona bekänna färg.

Jag tror New York kommer att påverka mer än utvecklingen i Sverige där Stockholmarna stänger sina skolor för att prinsessan blev snuvig, haha

Men det skall bli spännande att se hur Wall Street reagerar på att Coronan är där nu. Hur många traders vågar sitta med öppna positioner ifall de blir sjuka.. bara det är ju en fråga.
Citera
2020-03-09, 04:37
Medlem
Hur går det med er ”handel”, pojkar? Vilka ”bolag” ”fyndade” ni? Hur har de gått? Någon ”direktavkastning” än?
Citera
2020-03-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur går det med er ”handel”, pojkar? Vilka ”bolag” ”fyndade” ni? Hur har de gått? Någon ”direktavkastning” än?

Fiskade just in några nya swedbank på 135,95

Räknar man bort utdelningen om några veckor är det ca 128:-/aktie.
Citera
2020-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett

Tror det handlar om minst 1/3 del att man bara väntade på en ursäkt ovh ville handla ner börsen nu.

Det är när det blir rörelse dom stora aktörerna tjänar sina pengar.
Citera
2020-03-09, 12:20
Medlem
Citat:

Fast med en väsentlig skillnad att du har kvar lottsedeln och kan vara med i framtida dragningar även om du köpte den vid fel tillfälle denna gång.
Citera
2020-03-09, 12:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Nä! Det finns gott om stabila storbolagsaktier som lämpar sig bättre för långsiktigt ägande med årlig utdelning än kortsiktig spekulation.

Fast sant är att det naturligtvis är bättre att shoppa på börsen nu än för en månad sedan!
Citera
2020-03-09, 13:02
Medlem
Run3s avatar
Blir nog en lång resa ner! Jag kommer vänta några månader tills börsen gått ner -50%. Nu kommer kraschen! Psykologin känns för stark för att kunna vända det nu.
Citera
2020-03-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fiskade just in några nya swedbank på 135,95

Räknar man bort utdelningen om några veckor är det ca 128:-/aktie.

Jag beklagar. Hoppas du inte gör dig alltför illa på att handla fallande knivar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in