2020-02-29, 19:20
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Aktier har alltid varit gambling. Det är bara vissa som inte vill inse det.

Men det är väl inte aktie som aktie?
Hög volatilitet = mer gambling, eller på aktiespråk, "risk".
Citera
2020-03-01, 11:35
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.
När viruset börjar bli under kontroll eller när de flesta redan blivit sjuka.
Citera
2020-03-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Investera i den(de) som jobbar på att hitta ett vaccin. Vet personligen inte vilka det kan tänkas vara men när vaccinet hittas kommer dennes värde skjuta som en raket.

Nån som kan peka fingret på nåt bolag ?

Det vet vi inte förrän dom hittat det.
Citera
2020-03-01, 12:12
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det vet vi inte förrän dom hittat det.
Det utmärkande med börsen, du tjänar inget om du inte chansar utan investerar först efter att alla vet.
Citera
2020-03-01, 12:17
Avslutad
Det bästa är att investera i företag som jobbar med produktion i så kallad microgravity.

Eller
Citera
2020-03-01, 12:32
Avslutad
frågan är om det bara är en dipp eller om det är toppen av en rekordlång bullmarket?

hänger nog mycket på hur det går med snuvan i kina

"Corona slår hårt mot Kinas ekonomi
PUBLICERAD IGÅR 07:29
Nu börjar nationell kinesisk statistik bekräfta de massiva skador som uppstått i ekonomin under utbrottet.

Inköpschefsindexet PMI landar på 35,7 för februari, rejält under 50 som är gränsen mellan tillväxt och en nedgång i tillverkningsindustrin.

Det är den lägsta siffran som landet presenterat sedan Kina började presentera den under 2005.

Det är också betydligt värre än vad analytikerna hade gissat på, där genomsnittsbedömningen låg på 45,0, enligt nyhetstjänsten Bloomberg."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/corona-slar-hart-mot-kinas-ekonomi

vad ska centralbankerna göra? räntevapnet är väl använt redan i högkonjunkturen

ja man kan göra som i japan och stödköpa börsen och det ligger väl närmast till?

"Since the central bank raised its stock buying target to 6 trillion yen ($55 billion) a year in 2016, the BOJ had always bought ETFs on a day when the Topix fell 0.5% or more. It had made purchases occasionally even when the fall was smaller."

https://www.reuters.com/article/us-japan-stocks-boj-graphic/boj-breaks-its-stock-buying-pattern-sparks-talk-of-tapering-idUSKBN1XP0JC
Citera
2020-03-01, 12:35
Avslutad
"A stock market crash could be caused by an unexpected calamitous event, known as a “black swan” in the investment world, spurring a huge sell-off to end the current bull run that began in March 2009 and ranks as the longest and biggest in history.

Traditionally, a stock market crash is a sudden plunge during a single trading day or several days that is much more severe than a correction, which occurs with a drop of more than 10 percent from a 52-week high in major U.S. indexes: the Dow Jones Industrial Average, the Standard & Poor’s 500 and the NASDAQ. While corrections may occur in days, weeks or months, a stock market crash comes abruptly, such as the four-day dive of 25 percent that began on October 24, 1929, and launched the Great Depression."

https://www.stockinvestor.com/46447/a-stock-market-crash-could-be-caused-by-a-black-swan-event/
Citera
2020-03-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

B Swingtrade tycker inte jag funkar i detta läge utan är rimligt att använda då man tycker sig se ett mönster i en enskild aktie. T ex VBG där det länge lönat sig att köpa några veckor efter rapport och sälja någon vecka före.

Men i denna ovisshet är swingtrade omöjligt, det finns inga tekniska signaler att gå på, inte heller fundamentala egentligen, om man nu inte är professor i pandemier och nationalekonomi... samtidigt då.

A Jag avvaktar. Jag säljer inte de innehav jag har, det är friska sunda företag som klarar detta virusutbrott.

Jag har en liten likvid som med tur och skicklighet är såld på fina nivåer. Den skall in på börsen, men det är ingen stress.

jag tror det är sunt att luta sig tillbaka nu. Har man gjort som man bör, är man inte orolig för de placeringar man tidigare gjort. Man skall alltid vara medveten om att denna typ av nedgång alltid lurar runt hörnet.

6 månader låter bra... men jag håller ögonen på utvecklingen och index-nivån.
Citera
2020-03-01, 12:42
Avslutad
men jag ska sticka ut hakan

och säger att vi får bottenkänning i morgon måndag om det inte blir redan under natten till måndag (asien och terminerna)

typ att asien öppnar kraftigt ned och vänder sedan upp (blir väl stödköp och liknande?)

om det bara blir en tillfällig botten eller inte beror på hur det går med snuvan
Citera
2020-03-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
men jag ska sticka ut hakan

och säger att vi får bottenkänning i morgon måndag om det inte blir redan under natten till måndag (asien och terminerna)

typ att asien öppnar kraftigt ned och vänder sedan upp (blir väl stödköp och liknande?)

om det bara blir en tillfällig botten eller inte beror på hur det går med snuvan

Enskilda dagar är sak samma egentligen, vi sparar på flera års sikt. Annars hade man inte haft aktier.
Citera
2020-03-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Det utmärkande med börsen, du tjänar inget om du inte chansar utan investerar först efter att alla vet.

Du får dela upp chansningarna för att minska risken.
Citera
2020-03-01, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Enskilda dagar är sak samma egentligen, vi sparar på flera års sikt. Annars hade man inte haft aktier.

fast nu handlar väl den här tråden om när man ska köpa?

och "buy the dip" har ju varit populärt senaste 10 åren

dow jones har ca 20% upp till årshögsta och det kan gå snabbt om det lika vänder, det har vi sett tidigare

men som sagt

det finns ingen som vet vad som händer framöver

kan lika gärna bli "sell the high" som gäller ett antal år framåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in