2020-03-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Fråga : vet vi om Norge och Danmark är nöjda med sina F-35?
Och kostar dom som det var lovat?

Vet inte vad Norge fick för pris på dem men en starkare dollar har gjort att det blivit dyrare.
Norge hade beställt 40 F-35 i maj 2019 som de betalat 85 miljarder NOK för, det blir 2,1 miljard per plan. Tycker det låter mycket men då ingår säkert extra allt..

https://www.svd.se/dyr-dollar-spracker-norsk-stridsflygsbudget
Citera
2020-03-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killmoony
Om jag får lägga in en komment så är det om SAAB 340 som inte tillverkas längre.
Men då jag läste en artikel för ca 2 år sedan hade SAAB en lösning på det.
Genom att köpa upp bättre beg plan av 340 modellen och förbättra dem/bygga om och på det sättet få ut signal plan på marknaden.

Om ngn av er i tråden vet vart den artikeln finns vnl lägg upp den jag kommer inte ihåg vart den fanns.

Det stämmer att man gjort så med Erieye, det har jag också läst. Tror det var i samband med att man skulle ersätta Eireye åt Pakistan efter de blev förstörda på marken av talibaner.

Men nu säljer man Globaleye och Swordfish med Bombardier Global 6000, ett stort affärsjet.
Citera
2020-03-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Vet inte vad Norge fick för pris på dem men en starkare dollar har gjort att det blivit dyrare.
Norge hade beställt 40 F-35 i maj 2019 som de betalat 85 miljarder NOK för, det blir 2,1 miljard per plan. Tycker det låter mycket men då ingår säkert extra allt..

Kostnadsramen för förvärvet är 83,3 miljarder norska kronor (2018-värde), vilket inkluderar 52 flygplan. 40 beställda per nu, 12 till kommer att beställas. Och ja, detta gäller mycket annat än själva planen. Pris per plan ("fly away cost") för de sex flygplan som levererades under 2018 var 96,6 miljoner USD. För de plan som levererades 2019 var priset 90,3 miljoner USD. Plan som levereras 2020 81,6 miljoner USD. Produktionen av F-35 når full nivå år 2023.

Observera att priserna ovan är ungefär två miljoner högre än vad USAF och andra flygvapen betalar för sina F-35A under samma period, detta på grund av norska softwareanpassningar och bromsskärmen.

https://www.tu.no/artikler/gigantavtale-om-f-35-norske-fly-vil-koste-mindre-enn-beregnet/477631

Ett par andra faktorer:

Norges oljeintäkter prissätts till stor del i USD. Fluktuationer i USD är inga stora problem när det gäller förvärvet av F-35 ....

Klassekampen är marxist-leninisternas tidning i Norge.
Citera
2020-03-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Norges oljeintäkter prissätts till stor del i USD. Fluktuationer i USD är inga stora problem när det gäller förvärvet av F-35 ....

Hur tänkte du här? det är ju inte Statoil som köper F-35 för dagens oljeintäkter utan det är Norska staten som köper dem. Troligen finansieras planen genom avkastningen från den så kallade "oljefonden". Vilken i sig har byggts upp genom Statoils tidigare aktieutdelningar och tidigare koncessionsintäkter från oljeindustrin.
Citera
2020-03-06, 01:06
Medlem
Citat:
Hur tänkte du här? det är ju inte Statoil som köper F-35 för dagens oljeintäkter utan det är Norska staten som köper dem. Troligen finansieras planen genom avkastningen från den så kallade "oljefonden". Vilken i sig har byggts upp genom Statoils tidigare aktieutdelningar och tidigare koncessionsintäkter från oljeindustrin.

Baserat på ditt resonemang är det lika korrekt att säga att oljefonden finansierar norska universitet och sjukhus och nationella vägar. Det är bara delvis rätt, och de facto vilseledande. Köp av F-35 är varken mer eller mindre finansierat av oljefonden än allt annat på norska statsbudgeten. Företag som utvinner olja och gas på den norska kontinentalsockeln har en marginalskattesats på 78%. Skatteintäkter från olja och gass går till fonden. Från fonden överförs en andel av avkastningen i fonden till statsbudgeten. Oljefonden är en budgetbuffert på NOK 10 000 miljarder (and rising), kan man säga. Skatteintäkter från oljan helfinansierar oljefonden som i sin tur delfinansierar budgeten.

Annars: Statoil finns inte mer (heter Equinor i dag).
Citera
2020-03-06, 01:40
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
F-35 är ju ett jättebilligt plan i jämförelse med exempelvis JAS 37 Gripen.

Du kanske menar det Amerikanska F-22 Hornet som kostar enorma summor att staten blev tvungen att ställa in sina beställningar. Det var närmaste sinnesjuka summor om miljarder per stycke plan.

Med det sagt så kommer jag nu ihåg att F-22:an är förbjudet att exportera från USA.

Inte nog att jag fått vänta på bussen ute kylan vid två dagars tid.

I dag kom även en Securitasvakt och ställde frågor om mitt förehavande där i butiken. Jag hade tydligen varit otrevlig emot en anställd, Men jag bad henne om ursäkt efteråt.

Vakten var trevlig i vårt efterföljande samtal, men man blir ju så klart lite ställd vid sådana incidenter.
Aldrig någonsin sett så många faktafel!
Citera
2020-03-06, 06:02
Medlem
Citat:

Annars: Statoil finns inte mer (heter Equinor i dag).

Haha.. då har vi fel båda två då.. 1-1

För att återgå till grundfrågan så har ju även oljepriset gått ner sedan Norge bestämde sig för F-35. Idag ligger oljepriset på 45 dollar medan det pendlade runt 90 dollar då Norge bestämde sig för F-35. Därav kan manhävda att priset på oljan är viktigare för Norges intäkter än det faktum att handelsvalutan är dollar.
Senast redigerad av torson68 2020-03-06 kl. 06:23.
Citera
2020-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
F-35 är ju ett jättebilligt plan i jämförelse med exempelvis JAS 37 Gripen.

Du kanske menar det Amerikanska F-22 Hornet som kostar enorma summor att staten blev tvungen att ställa in sina beställningar. Det var närmaste sinnesjuka summor om miljarder per stycke plan.

Med det sagt så kommer jag nu ihåg att F-22:an är förbjudet att exportera från USA.

Inte nog att jag fått vänta på bussen ute kylan vid två dagars tid.

I dag kom även en Securitasvakt och ställde frågor om mitt förehavande där i butiken. Jag hade tydligen varit otrevlig emot en anställd, Men jag bad henne om ursäkt efteråt.

Vakten var trevlig i vårt efterföljande samtal, men man blir ju så klart lite ställd vid sådana incidenter.

Nej, F-35 är mycket dyrare i drift och lite dyrare i inköp.

Nej, det heter JAS 39. 37:an var Viggen.

F-22 heter Raptor, inte Hornet som är F-18.

Ja, f-22 är för USA enbart.
Citera
2020-03-06, 11:52
Bannlyst
Jag vill inte bråka med dig just nu. Men tack för ditt svar!

Jag kan inte tänka mig du hade nåt bra att säga nu heller?

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, F-35 är mycket dyrare i drift och lite dyrare i inköp.

Nej, det heter JAS 39. 37:an var Viggen.

F-22 heter Raptor, inte Hornet som är F-18.

Ja, f-22 är för USA enbart.
Senast redigerad av Folketsman 2020-03-06 kl. 12:13.
Citera
2020-03-06, 12:14
Medlem
Citat:
Jag vill inte bråka med dig just nu. Men tack för ditt svar!

Jag kan inte tänka mig du hade nåt bra att säga nu heller?

Kan du inte hitta någon annan tråd att trolla sönder ?
Citera
2020-03-06, 12:24
Medlem
Citat:
Haha.. då har vi fel båda två då.. 1-1

Här måste du nästan förklara vad du menar?
Citera
2020-03-06, 14:11
Bannlyst
Jag håller med. Någon måste ha rätt eller fel, eller båda lika fel. 1-1 får det inte sluta med.

Citat:
Här måste du nästan förklara vad du menar?
Senast redigerad av Folketsman 2020-03-06 kl. 14:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in