2020-02-28, 19:01
Bannlyst
Det är en svår fråga, men sett ur taktisk synpunkt har Finland att bevaka gränsen mot öst och väst.

Om man vänder på frågan. Tänk om dom skickar upp en satellit, och upptäcker trupprörelser i Ryssland. Och att då Sverige kan komma i fråga med reell vapenskrammel och övervakning över Östersjön efter regeringen skickat frågan för utredning i minst 2 år.

Jag vet ju att SAAB tillverkar mindre passagerarplan för kortare transporter. Och borde definitivt kunna patrullera kring den Finlänska kusten.

Det finns ingen tvekan om det.

- - -

Med det sagt. När jag pluggade i Umeå, var det en same i korridoren som var tvungen att bära hörselkåpor vid alla sina flygresor hem. Flyget gick med med propellerplan, och det var tydligen olidligt ljudligt!
Senast redigerad av Folketsman 2020-02-28 kl. 19:39.
Citera
2020-02-29, 19:49
Medlem
adam7s avatar
Här är en artikel om ett finska anskaffningar sedan 1920-talet. Det har inte alltid varit lika proffsigt som nu. I mellan har man bara tagit det billigaste, eller något man överhuvudtaget kunnat skaffa.

https://www.reservilainen.fi/uutiset/ilmavoimien_konevalinnat_1900-luvulla_sattumaa_ja_tiukkaa_vertailua
Artikeln är på finska, så de som inte kan språket får använda en översättare.

Av rikssvenskt intresse kunde vara
  • att Sverige inte ville sälja Tunnan till Finland
  • att Lansen provflögs (men Folland Gnat valdes)
  • att Draken skaffades till Finland utan att planet hade provflugits av finska piloter, och att i den anskaffningen var det mycket politik inblandat
  • att de första utländska piloterna som flög Gripen A var finska provflygare

-----------

Läste nån förresten artikeln jag länkade till (på engelska)? Tittade någon på videon (med textning på engelska) jag länkade till?
Citera
2020-02-29, 20:15
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
Det är en svår fråga, men sett ur taktisk synpunkt har Finland att bevaka gränsen mot öst och väst.

Om man vänder på frågan. Tänk om dom skickar upp en satellit, och upptäcker trupprörelser i Ryssland. Och att då Sverige kan komma i fråga med reell vapenskrammel och övervakning över Östersjön efter regeringen skickat frågan för utredning i minst 2 år.
Nu skickar man inte en satellit så där hux flux och en satellit kan bara övervaka en kort tid, före den försvinner från närområdet. Det skulle alltså behövas ett antal satelliter.

Det snurrar ett antal militära satelliter som övervakar trupprörelser, och huruvida t.ex. amerikanerna skulle dela med sig är ju frågan.
Citat:
Jag vet ju att SAAB tillverkar mindre passagerarplan för kortare transporter. Och borde definitivt kunna patrullera kring den Finlänska kusten.

Saab har ett övervakningsplan som heter GlobalEye varav Saab erbjudit 2 st i offerten till Finland. Själva planet är dock ett Bombardier jetplan, inte ett Saab propellerplan.
Citera
2020-03-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Hur mycket flyger de andra länderna med sina plan?

Norge har flugit F-16 sedan 1980. De beställde inledningsvis 72 plan och har idag 57 plan kvar i flygbart skick. I artikeln nedan anges att planen flugit i snitt 6000 timmar, oklart om det är baserat på 72 eller 57 plan.

Om vi antar att 6000 timmar är sedan 1980 så blir det 150 timmar per år och flygplan.

https://www.tu.no/artikler/norske-f-16-skal-selges-ma-komme-andre-nasjoner-i-forkjopet-for-a-fa-best-pris/477518
Citera
2020-03-01, 16:25
Medlem
Citat:

- - -

Med det sagt. När jag pluggade i Umeå, var det en same i korridoren som var tvungen att bära hörselkåpor vid alla sina flygresor hem. Flyget gick med med propellerplan, och det var tydligen olidligt ljudligt!

Jag vet inte vad det är för propellerplan du pratar om?

SAAB Fairchild och SAAB 2000 tror jag inte är i produktion längre, men de används för den äldre Eireeye som är ett luftburet radar. Flygvapnet har sådana i drift.

Om man köper SAABs luftburna radar idag heter den som tidigare skrivits Globaleye och sitter på ett jetplan från Bombardier.
Citera
2020-03-01, 16:33
Bannlyst
Hej, och tack för ditt svar.

Jag sitter verkligen inte och ljuger folk i ansiktet.

Jag vet dock att jag har rätt i det jag skrivit. Med maximal otur å min egen sida, kan det varit kustbevakningens plan som gick upp tillsammans med de två JAS-Planen.

Men i så fall, är det jag som uppenbarligen har klantat mig i efterkontrollen.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag vet inte vad det är för propellerplan du pratar om?

SAAB Fairchild och SAAB 2000 tror jag inte är i produktion längre, men de används för den äldre Eireeye som är ett luftburet radar. Flygvapnet har sådana i drift.

Om man köper SAABs luftburna radar idag heter den som tidigare skrivits Globaleye och sitter på ett jetplan från Bombardier.
Citera
2020-03-01, 16:39
Medlem
Citat:
Hej, och tack för ditt svar.

Jag sitter verkligen inte och ljuger folk i ansiktet.

Jag vet dock att jag har rätt i det jag skrivit. Med maximal otur å min egen sida, kan det varit kustbevakningens plan som gick upp tillsammans med de två JAS-Planen.

Men i så fall, är det jag som uppenbarligen har klantat mig i efterkontrollen.

Kustbevakningen flyger Bombardier Turboprop och även SAAB Fairchild 340 är ett turboprop plan.

Men SAAB tillverkar inte längre passagerarplan.
Citera
2020-03-01, 18:48
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Svenska vikingar grundade Kievrus som senare blev Ryssland.
Gustav Mannerheim var svenskspråkig och kunde knappt finska och var
uppvuxen i en svensk släkt.
Svenskarna tänkte att om inte svenskarna gör Finland till en del av Sverige så blir det Rysskt.

Vad var fel?
Allt.
Du är verkligen ett troll. Och ett mongo.
Citera
2020-03-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Läste nån förresten artikeln jag länkade till (på engelska)? Tittade någon på videon (med textning på engelska) jag länkade till?
Jag tittade på videon och fick till texten på engelska. Tyckte inte att det var några nyheter men man bekräftade att processen framåt följer planen.
Citera
2020-03-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Här är en artikel om ett finska anskaffningar sedan 1920-talet. Det har inte alltid varit lika proffsigt som nu. I mellan har man bara tagit det billigaste, eller något man överhuvudtaget kunnat skaffa.

https://www.reservilainen.fi/uutiset/ilmavoimien_konevalinnat_1900-luvulla_sattumaa_ja_tiukkaa_vertailua
Artikeln är på finska, så de som inte kan språket får använda en översättare.

Av rikssvenskt intresse kunde vara
  • att Sverige inte ville sälja Tunnan till Finland
  • att Lansen provflögs (men Folland Gnat valdes)
  • att Draken skaffades till Finland utan att planet hade provflugits av finska piloter, och att i den anskaffningen var det mycket politik inblandat
  • att de första utländska piloterna som flög Gripen A var finska provflygare

Det var intressant att förstå ur rikssvenskt perspektiv.

Export av Tunnan, Lansen, Draken och Viggen? Historiskt sett (sedan 1945) har den svenska exporten av krigsmaterial varit hårt reglerad, vid flera fall ville inte regeringen bevilja export. Exporten är fortfarande hårt reglerad och prövas av ISP (Inspektionen för strategiska produkter) men Stadsministern och regeringen har sista ordet om export skall tillåtas.

Att SAAB säljer JAS-plan och annat krigsmateriel till demokratiska länder har på senare tid vanligtvis alltid beviljats. Denna regering har även gått längre än andra genom att beviljat export av Globaleye vid tre tillfällen till FAE.

Sveriges nuvarande stadsminister, Stefan Löven, arbetade tidigare för BAE Hägglunds som idag tillverkar IFV CV90. Stefan har en generellt positiv inställning till verkstadsindustrins export och bidrar själv aktivt till att marknadsföra strategiska produkter. Detta faktum minskar den politiska osäkerheten för den finska anskaffningen eftersom det då inte böra vara några oklarheter huruvida export av SAAB:s senaste Gripen E-plan till Finland kan ske.
Senast redigerad av torson68 2020-03-01 kl. 23:20.
Citera
2020-03-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Allt.
Du är verkligen ett troll. Och ett mongo.

Okej ,förklara exakt vad som är fel och varför?
Citera
2020-03-02, 10:25
Medlem
killmoonys avatar
Om jag får lägga in en komment så är det om SAAB 340 som inte tillverkas längre.
Men då jag läste en artikel för ca 2 år sedan hade SAAB en lösning på det.
Genom att köpa upp bättre beg plan av 340 modellen och förbättra dem/bygga om och på det sättet få ut signal plan på marknaden.

Om ngn av er i tråden vet vart den artikeln finns vnl lägg upp den jag kommer inte ihåg vart den fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in