Citat:
Ursprungligen postat av
adam7
Att man inte ville sälja Tunnan torde ha haft att göra med att man själv byggde sitt flygvapen och försäljning av planet inte rymdes med i produktionen.
Under "tunnan-perioden" hade SAAB mycket att göra, det är riktigt. Bland annat tillverkades de SAAB91 som såldes till Finland tydligen i Holland. (Lustigt nog, för Finland (Valmet) hade varit fullt kapabla att lösa det problemet). Tunnan var ju heller inget alternativ för Finland annat än på 50-talet (alternativet till Mig15), sedan fick man tillgång till det (i sammanhanget) helt överlägsna Mig21 från 1963. Draken (SAAB) köpte man in 72-76.
Troligen var frågan nog en komplex blandning av politik (rysk, finländsk och i viss mån men obetydligt, svensk) och ekonomi. När sedan sovjet erbjöd Mig21 var ju de flesta alternativ antingen sämre eller dyrare och med finländskt underhåll och förbättringar höll MIG21 länge (till -98 för vissa individer).
Till saken hör att det fanns restriktioner på numerären avseende Finlands flygvapen, vilket kanske förklarar hur man anskaffade ovanligt rikligt med avancerade skolflygplan och höll nere antalet dedikerade stridsplan under Kalla Krigets första del. Inom ramen för fredsöverenskommelserna hade exempelvis Finland köpt på sig många övningsplan (Fouga Magister) och flög i övrigt det man hade, så länge det gick.