Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
En levande GM som inte i detalj berättat hur det gick till?

Jag tror att det är människor som slingrar sig men hoppas att det än någon med lite ryggrad som står för sina handlingar när klockan klämtar.
Citera
2020-03-06, 14:53
Medlem
knarkparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Vilken teori och gärningsman har flest procent/anhängare i den här tråden bland aktiva användare? Det skulle vara spännande att se ungefärlig statistik kring detta.

Personligen sätter jag en månadslön på Skandiamannen, och en halv månadslön på Christer Andersson. Att CA skulle ha motiv med tanke på sitt genuina Palmehat och för haveriet med hans aktieaffärer är det väl inga tvivel om? Men, hur kunde CA känna till att paret Palme skulle gå på bio den aktuella kvällen? Är det bekräftat att han eventuellt satt på sitt favoritfik när Palme och Lisbet knallade in på bion, och att tanken på att "knäppa dem" skulle ha fötts där och då, att det i viss mån var ett impulsmord?

Han skulle ju också kunna ha följt efter dem från deras bostad i gamla stan redan när de gick iväg. Att paret Palme bor på Västerlånggatan 31 är väl ingen hemlighet. Just för CA som gärningsman så ogillar jag slumpen. Det är för "bra" i min mening att han går i konkurs i princip samma dag (pga Palmes regering), råkar ha sin revolver på sig och råkar se paret Palme gå till eller från Grand och besluta sig för att knäppa dem.
Citera
2020-03-06, 14:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det är människor som slingrar sig men hoppas att det än någon med lite ryggrad som står för sina handlingar när klockan klämtar.
Är du insatt i hur det fungerar med åtal i sådana här fall? Jag tror som sagt också att det blir åtal, men tycker samtidigt det är konstigt att ingen är anhållen. Någon som sitter i fängelse, någon döende på sjukhus, någon utomlands, någon med span på sig?
Citera
2020-03-06, 15:09
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkpark
Han skulle ju också kunna ha följt efter dem från deras bostad i gamla stan redan när de gick iväg. Att paret Palme bor på Västerlånggatan 31 är väl ingen hemlighet. Just för CA som gärningsman så ogillar jag slumpen. Det är för "bra" i min mening att han går i konkurs i princip samma dag (pga Palmes regering), råkar ha sin revolver på sig och råkar se paret Palme gå till eller från Grand och besluta sig för att knäppa dem.

Det är inte omöjligt att han "fick en knäpp" pga sin konkurs, tog med sig sin revolver och spanade utanför eller i närheten av Palmes bostad, och därefter följde efter dem till biografen. Kanske fick han inte den rätta chansen att skjuta dem (i hans tycke) på vägen dit (eller fegade ur), och han kan ju heller inte ha känt till att de skulle till just biograf Grand. Det är väl inte helt omöjligt att CA i så fall vandrar omkring i krokarna kring biografen och peppar sig själv att skjuta dem efter biografbesöket, eller att han slank in på någon bar/restaurang och hinkade öl i väntan på att bion skulle ta slut. Hans mod kan ju ha stegrat avsevärt efter ett antal öl, därav sin kallsinnighet att han gick efter paret Palme ännu en gång och sköt dem.
Citera
2020-03-06, 15:25
Medlem
Citat:
Är du insatt i hur det fungerar med åtal i sådana här fall? Jag tror som sagt också att det blir åtal, men tycker samtidigt det är konstigt att ingen är anhållen. Någon som sitter i fängelse, någon döende på sjukhus, någon utomlands, någon med span på sig?

Ja det kan man verkligen fråga sig vad det är som händer. Detta är ett väldigt speciellt fall men inte så speciellt jämfört med andra sk kalla fall där det är ganska lugnt och inte samma hets innan någon tas in och anhålls.
Vissa brottsrubriceringar kan vara preskriberade.
Citera
2020-03-06, 15:37
Medlem
knarkparks avatar
Citat:
Det är inte omöjligt att han "fick en knäpp" pga sin konkurs, tog med sig sin revolver och spanade utanför eller i närheten av Palmes bostad, och därefter följde efter dem till biografen. Kanske fick han inte den rätta chansen att skjuta dem (i hans tycke) på vägen dit (eller fegade ur), och han kan ju heller inte ha känt till att de skulle till just biograf Grand. Det är väl inte helt omöjligt att CA i så fall vandrar omkring i krokarna kring biografen och peppar sig själv att skjuta dem efter biografbesöket, eller att han slank in på någon bar/restaurang och hinkade öl i väntan på att bion skulle ta slut. Hans mod kan ju ha stegrat avsevärt efter ett antal öl, därav sin kallsinnighet att han gick efter paret Palme ännu en gång och sköt dem.

Ja, i princip exakt så föreställer jag mig att det har gått till. Sen är det klart det kan finnas invändningar mot den här teorin och CA överlag som GM. Men om, och det är ett stort om, det är han så har jag svårt att se det som en slump. Jag ogillar som sagt slumpen och lutar nog åt att mordet var till viss del iaf planerat.
Citera
2020-03-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
MKT intressant. Får bra vibbar av Åström.
Intressant!
Till de som kritiserade min tro på att man hittat DNA på OPs eller LPs rock, tycker ni denna konstapel är ute och cyklar?
Jag tror nämligen det är större sannolikhet att det förekom fysisk kontakt och att DNA analyser gått framåt än att man lyckats hitta nåt mordvapen. Kläderna har ju funnits i polisens ägo sedan dag 1.

Intressant är att den man som uttalar sig verkar vara positiv och inte skeptisk till PU och det tänder hoppet ytterligare!
Citera
2020-03-06, 15:44
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej sakargumentet att dina omtolkningar som gör honom till gärningsman är motsatsen till hur PU jobbar. De analyserar på samma sätt som jag. Istället för att med ledande information och chans att få ihop det med den hjälpen som misslyckades ser man att hans ursprungliga utsaga är en efterkonstruktion och ett välkänt fenomen vid vittnesvärdering.

Två saker talar starkt för att det är så.
1, Direkt vid mordet som han ser på stort avstånd efter skotten verkar han helt omedveten om vem som skjutits och anmäler sig inte som vittne.

2, Iden att han mött LOP uppstår sedan han fått reda på vem som sköts och han beskriver då att han mött dem på en plats de aldrig passerade. Trots chans att justera det går storyn inte ihop utan då fattas det tid och det betyder att man måste dra slutsatsen att LP ljuger vilket är orimligt.

Ergo har han som flera andra vittnen troligen omedvetet skapat minnen så sin LP gjort när hon tror att hon måste ha sett mördaren då hon faktiskt beskriver AB.

Det är från skolboken att dra sådana slutsatser. Samma sak gäller SE som uppenbart är ganska tagen men överdriver sin egen insats. AB som uppfattar två kvinnor i ett sällskap kan inte tas på allvar.
Du säger "att hans ursprungliga utsaga är en efterkonstruktion" och lägger till att "Två saker talar starkt för att det är så" som om ingen vet det ?

Alle är överens om "att hans ursprungliga utsaga är en efterkonstruktion" det er ingen som tror att han Mötte paret Palme på Sveavägen 56 !?

Det finns tre nycklar, som bevisar att han var i korsningen Sveavägen Tunnelgatan

1. Han säger själv att han var i korsningen Sveavägen Tunnelgatan före skotten.

Han säger "det var mörkt" på Tunnelgatan (FUP 91)

2. Han säger han såg Björkman gå bakom paret Palme före skotten.

3. Han säger han såg Björkman i Dekorimas port nisch efter skotten.

"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme" (FUP 93)
Citera
2020-03-06, 15:59
Medlem
Citat:
Då får vi hoppas att det sipprar ut mer information om CA.

https://www.nyhetsbanken.se/2020/03/det-demokratiska-sjalvmordet.html?fbclid=IwAR2kuLg8NyUX-4bFzlYy1KOe-bP86XUsnnr5Duq72emGzgHPe-0xc8dMJ 2g

Läsvärd om man ej läst innan. Jag tror själv att sanningen kan ligga nånstans åt det hållet. Kanske inte nödvändigtvis en skyddsövervakare utan en spanare eller möjligtvis någon annan som befinner sig på platsen med alibi. Eller någon övningsdeltagare (om det var övning) eller någon som får hjälp att infiltrera det som sker. Men kanske någon som står i gränslandet mellan att vara i tjänst och att vare en civil person. Då mycket av det som hände var sanktionerat uppifrån även om det ej finns på papper.
Citera
2020-03-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
MKT intressant. Får bra vibbar av Åström.
Ja, det är rätt intressant. Lutar fortfarande åt ensam GM men Åström puffar mig något mot konspirationshållet. Intressant också med kommentarerna "Petersson är ingen duvunge" och "sysslar inte med pappslöjd". Återigen en "expert" som har höga tankar om KP. Har knappt hört någon insatt som misstror honom utan i princip alla verkar tillskriva honom hög kompetens. Kanske är så enkelt att utredningen fick sin lösning för att de bytte förundersökningsledare till en ambitiös åklagare med hög IQ.
Citera
2020-03-06, 16:03
Medlem
Kriminalinspektör Kaj Hahne verkar hålla fast vid sin åsikt att det var Victor G som dödade OP.
Han hävdar ofta att HH förstörde utredningen med att bli alldeles besatt av att jaga kurder.
Han hänvisar ibland till att det fanns krutstänk på Victors jacka.

Jag vet inte vad krutstänksanalysen kom fram till men jag har någon minnesbild att mängden krut var så liten att den med 1986 års teknik var svår att analysera.
Citera
2020-03-06, 16:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det är vissa villkor för häktning och åtal

Aftonbladet: "Men, en vettig lösning betyder inte det en gärningsman bakom lås och bom?"

KP: "Det måste inte betyda det, jag har pratat lite om vilka teoretiska och olika möjligheter som finns där, exakt vilket beslut vi kommer att medela, det kommer att framgå i samband med att vi har detta beslutet i åtals frågan."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet

2018: "säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

2020: "Om det räcker till ett åtal får vi återkomma till"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in