2020-03-06, 08:36
Medlem
T34Panzers avatar
Lite från gårdagens rättegångsdag:

Domaren säger att han vill betona att vid A’s första förhör är han bara 12.
Vidare säger domaren då vet bara A att hans mamma är försvunnen och inte död.

Ett första förhör med A spelas upp. Han sitter i en mjuk fåtölj med en barnförhörsutredare.
Han stryker handen på filten pratar klart och tydligt, jag uppfattar honom som väluppfostrad.
Han säger tex ”jag vet inte säkert.”

Förhörsledaren frågar vad han gjort idag och A berättar att han varit i skolan för pappa, mormor, morfar, farmor, farmor och farfar har pratat med mig om att det är bättre försöka fast jag saknar mamma.
Ja förlåt att jag jag gråter men mamma va mitt allt.
Men jag hoppas polisen hittar henne, jag vill bara krama mamma och spela tennis igen.

Så jag var på tre lektioner engelska. A berättar utan fråga vad dom gör på engelskan. Sen hade vi idrott det gillar jag. Så var jag med på rasten så, om man tar med rasten kan man säga tre lektioner. Sen hämtade pappa mig.

Vi alla - jag och syskonen sover i pappas dubbelsäng med pappa. Vi kramas och gråter.
Ja du vet att mamma och pappa är vänner, så pappa är med ledsen. Alla är ledsna.

Jag vet ju att mamma och pappa gjorde slut, men min mamma och pappa har alltid fixat kalas. Som i helgen gjorde mamma och pappa smörgåstårta och annat som var gott. Sen hade vi gäster i pappas hus. Det har vi alltid, även syskonen för pappas hus är större än mammas.
Så var det mormor, morfar, farmor, farfar några till kusiner, kommer inte ihåg namn.

Fl: Såg du mamma göra något
A: hon hjälpe pappa att duka och fixa så att allt var fint till gästerna kom. Sen hjälptes mamma och pappa åt att städa efter kalaset

FL: Ah jag tänker gjorde mamma något med mobilen
A: jag vet inte men mamma som ALLA andra har ju alltid mobilen.
F: Vet du om mamma sa men hon hade kontakt med
A: Nä jag frågade inte så jag vet inte. Kanske något men Geo men jag vet inte

FL: I fredags var ni och spela tennis träffa ni någon där.
A: Ja dom som sålde glass, jag och mamma åt glass.
FL: Ah men någon annan
A: nä inte vad jag vet.

FL: När gick du och mamma hem från pappa på lördagen?
A: runt 22 22:30

Fyyy faaaaan, sovit dåligt efter ha hört pojkens förhör.
I dag ska den stora pojken förhöras. Med en önskan om per telefon då han inte orkar se Stefan Davidsson, som han pekat ut den att ha dödat hans mamma.
Rätten ger svar om det är ok kl. 09”
Citera
2020-03-06, 08:45
Medlem
Reimers avatar
En ganska fin reflektion från Christina Eriksson i Dagens NA.

Citat:
Själv står jag kvar och fryser, funderar på vad det är jag egentligen ser. För det känns så overkligt. 45-åringen har, efter det att mordet skedde, bott kvar i sitt hus, hela tiden misstänkt men inte frihetsberövad. I över ett år har han rört sig i området som en helt vanlig granne, säkert inte otrevlig, troligtvis inte märkligare än någon annan. Nu går han där, med två kriminalvårdare vid sin sida, utan att kunna röra sina händer, fastkedjad vid midjan. Så leds han runt i sitt eget hem som han inte sett sedan han häktades i augusti förra året. Jag undrar vad han tänker. Vad skulle jag själv tänka? Går det ens att föreställa sig?

Det är rättegångens sjätte dag och först i slutet av april får vi veta om det var en mördare som leddes runt i sitt hemmakvarter, eller en helt oskyldig man.

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-vad-ser-jag-en-mordare-som-leds-runt-i-sitt-hemmakvarter-eller-en-helt-oskyldig-m an

En resonerande krönika vilket jag tycker är trivsamt, gillar inte att få åsikter uppkörda i ansiktet utan föredrar att tänka själv.

Här är länken till dagens rapportering, hoppas den blir lite bättre än tidigare försök.

https://www.na.se/artikel/09-00-har-fortsatter-forhandlingen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet-har
Senast redigerad av Reimer 2020-03-06 kl. 08:49.
Citera
2020-03-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Lite från gårdagens rättegångsdag:

Domaren säger att han vill betona att vid A’s första förhör är han bara 12.
Vidare säger domaren då vet bara A att hans mamma är försvunnen och inte död.

Ett första förhör med A spelas upp. Han sitter i en mjuk fåtölj med en barnförhörsutredare.
Han stryker handen på filten pratar klart och tydligt, jag uppfattar honom som väluppfostrad.
Han säger tex ”jag vet inte säkert.”

Förhörsledaren frågar vad han gjort idag och A berättar att han varit i skolan för pappa, mormor, morfar, farmor, farmor och farfar har pratat med mig om att det är bättre försöka fast jag saknar mamma.
Ja förlåt att jag jag gråter men mamma va mitt allt.
Men jag hoppas polisen hittar henne, jag vill bara krama mamma och spela tennis igen.

Så jag var på tre lektioner engelska. A berättar utan fråga vad dom gör på engelskan. Sen hade vi idrott det gillar jag. Så var jag med på rasten så, om man tar med rasten kan man säga tre lektioner. Sen hämtade pappa mig.

Vi alla - jag och syskonen sover i pappas dubbelsäng med pappa. Vi kramas och gråter.
Ja du vet att mamma och pappa är vänner, så pappa är med ledsen. Alla är ledsna.

Jag vet ju att mamma och pappa gjorde slut, men min mamma och pappa har alltid fixat kalas. Som i helgen gjorde mamma och pappa smörgåstårta och annat som var gott. Sen hade vi gäster i pappas hus. Det har vi alltid, även syskonen för pappas hus är större än mammas.
Så var det mormor, morfar, farmor, farfar några till kusiner, kommer inte ihåg namn.

Fl: Såg du mamma göra något
A: hon hjälpe pappa att duka och fixa så att allt var fint till gästerna kom. Sen hjälptes mamma och pappa åt att städa efter kalaset

FL: Ah jag tänker gjorde mamma något med mobilen
A: jag vet inte men mamma som ALLA andra har ju alltid mobilen.
F: Vet du om mamma sa men hon hade kontakt med
A: Nä jag frågade inte så jag vet inte. Kanske något men Geo men jag vet inte

FL: I fredags var ni och spela tennis träffa ni någon där.
A: Ja dom som sålde glass, jag och mamma åt glass.
FL: Ah men någon annan
A: nä inte vad jag vet.

FL: När gick du och mamma hem från pappa på lördagen?
A: runt 22 22:30

Fyyy faaaaan, sovit dåligt efter ha hört pojkens förhör.
I dag ska den stora pojken förhöras. Med en önskan om per telefon då han inte orkar se Stefan Davidsson, som han pekat ut den att ha dödat hans mamma.
Rätten ger svar om det är ok kl. 09”
Tack!! Ang slippa se SD så händer det att en tilltalad kan föras ut ur rättssalen vid förhör där vittnet inte vill ha hen i salen. Jag tror nog tfn-förhör el det jag skrev kommer ordnas.
Citera
2020-03-06, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Aktbil 150 "Förhör bekanta/vittnen"

Laddade hem denna tidig morgon tog nästan 30 minuter...

Förhöret med HD:s kompis sedan lång tid tillbaka (Terese) är intressant att läsa. Hon är brutalt ärlig i sina kontakter med både HD och SD (mest via sms).

Tar lång tid att läsa orkade inte ens ner till förhören med JG som börjar vid sid 218 och Terese:s förhör började på sid 88 (iaf runt där).

Hon har också intressanta uppgifter/tankar som hon lämnar i sina förhör.

Instämmer, fick en hel del teorier bekräftade där. Något jag reagerade på var exempelvis att Hanna efter att hon flyttat sagt att hon nu fick bestämma saker själv, tex vad hon skulle äta (??) och att hon äntligen fick ha en matta under vardagsrumsbordet (!!). Check på SD:s kontrollbehov.
Citera
2020-03-06, 08:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack!! Ang slippa se SD så händer det att en tilltalad kan föras ut ur rättssalen vid förhör där vittnet inte vill ha hen i salen. Jag tror nog tfn-förhör el det jag skrev kommer ordnas.

Ja, förhoppningsvis är det SD som leds ut. Det blir mer effektfullt om NW vittnar i rätten. Om han orkar vill säga.
Citera
2020-03-06, 09:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
När ägde detta telefonsamtal rum? Ber om ursäkt om dum fråga, men har inte hunnit dit i FUP än. Kan ju tolkas som att JG är riktigt nervös då han börjar undra om kompisen SD utnyttjat honom till något han kan få skulden för. Han ger iaf inte intryck av att vara orolig för LW om han bara frågar upprepat om kroppen, inte om hon är vid liv. Adderar man detta till det här vi tidigare diskuterade om i tråden kring hans agerande där under de första dagarna, omständigheterna för när han gick ut till vänner med uppmaningen att inte leta efter LW samt hänvisade till MP osv... så blir det ju lite märkligt. Kan tyckas.

Jag tolkar det som natten mellan 17-18 maj

151/43:

De*nice informeras om att förhöret gäller att hon i tjänsten hade ett telefonsamtal den 18:e maj gällande en försvunnen kvinna i Örebro. Samtalet kopplades från henne till RLC.
Hon bekräftar att hon minns samtalet då det sticker ut från andra samtal hon haft. Samtalet inkom under natten då Region Mitt, där De*nice arbetar, tar emot samtal tillhörande Örebro.

Ja han var orolig och upprörd. Men operatören tyckte ändå att han uppförde sig avvikande.
Och just att han frågar om KROPPEN hittats, tyckte hon också var udda.
Senast redigerad av T34Panzer 2020-03-06 kl. 09:38.
Citera
2020-03-06, 09:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Hoppas lite svagt att Ola och hans och Lenas mamma kanske försonats och har kontakt igen, trots att han under några år avbrutit kontakten med föräldrarna. Har du lust att fråga rapportören om A's morbror och mormor sitter i samma sällskap så att säga? Det hade värmt mitt hjärta om Ola återfått kontakten med sina föräldrar och föräldrarna återfått kontakten med sitt enda fortfarande levande barn faktiskt - oavsett hur mycket strul och bråk de haft innan.

Att förlora en syster och en dotter på ett sådant här sätt kan jag tänka mig kan få en att omvärdera och till viss del glömma eller förlåta oförätter från föräldrarna genom uppväxtåren - man kanske då kan välja att lägga det åt sidan och ta upp en liten kontakt igen sådär.

Frågade min källa och fick nyss svar:

” Ja det är han. Han är här idag ochså, tillsammans med dom.
Med mormor, farmor, farfar UW, och den stora pojken är också här
Dom kramades alla. Det var kramar och tårar.
Jag stod vid sidan om dem när vi alla väntade på att dörrarna skulle öppnas.”
Citera
2020-03-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, förhoppningsvis är det SD som leds ut. Det blir mer effektfullt om NW vittnar i rätten. Om han orkar vill säga.
Så där ja. Även SD fördes ut.
Citera
2020-03-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Instämmer, fick en hel del teorier bekräftade där. Något jag reagerade på var exempelvis att Hanna efter att hon flyttat sagt att hon nu fick bestämma saker själv, tex vad hon skulle äta (??) och att hon äntligen fick ha en matta under vardagsrumsbordet (!!). Check på SD:s kontrollbehov.
Ja det var en sak men jag tycker att det finns det som är än mer intressant... hon ställer på SD rätt ordentligt, faktiskt även HD om hennes tankar ang SD som GM och får uppfattningen om att SD påverkat vad hon ska säga/inte säga. Finns så mycket mer... läs kan jag säga för de som inte gjort det.
Citera
2020-03-06, 09:15
Medlem
Nu ska ett av Lenas barn höras bakom stängda dörrar.
Idag är det målsägandeförhör under hela dagen.
SD ska höras tisdag, onsdag och fredag nästa vecka.
Citera
2020-03-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Springare beskriver SDs motiv bra i de första förhören. Han återkommer flera ggr till hur kärleksfullt SD o HD chattar med varandra. HD visar mer och mer att hon åtrår och älskar SD. Lena hotar med att återigen ta kontakt med HD, och ett direkt hot är att om SD åker till USA så kommer hon att avslöja allt för HD. Detta får inte ske, SD såg USA-resan som en nystart för honom och HD.

Tror PS misstar sig grovt på SD. Han är inte särskilt empatiskt orienterad som person.

SD:s ”emotionella” bekräftelse av HD i kommunikationen är bara utstuderat och manipulativt.
Det funkar för han vet vilka knappar han ska trycka på då hennes ökade åtrå/kärlek växer.

Som både jag och några till i tråden misstänker är SD:s mål att återuppta relationen med HD för att få bort det ekonomiska strypkopplet hon har på honom.
Citera
2020-03-06, 09:17
Medlem
Reimers avatar
Lyckta dörrar var väl att ta i, hade räckt med att MGM förts ut.

Inte fan var det lyckta dörrar i Möller-rättegången när Möllers barn förhördes, visst de var lite äldre men ingen lär grilla dessa vittnen speciellt hårt så det här känns som lite "overkill".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in