2020-03-06, 07:18
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
1. Varför smittar inte viruset i sverje mellan människor ute i samhället?
2. Så länge viruset inte smittar mellan människor ute i samhället, så borde det vara lugnt?
3. Som immun mot viruset, smittar man väl ej vidare?
Naturligtvis smittar det mellan människor ute i samhället. Det är ju så svenskar blivit smittade i Italien.
Citera
2020-03-06, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Så.. Hur många tror att vi är på 1000 smittade innan helgen är över?

Min magkänsla säger att når vi tusen innan helgen så kommer det inte att gå att stoppa.

Det skulle du gärna vilja va?
Citera
2020-03-06, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant intervju med WHOs dr Aylward.

Om letalitet, dvs dödligheten för en viss sjukdom, alltså hur många av de insjuknade som sedan dör av sjukdomen. Letaliteten anges i procent av hur många som insjuknat.

Vad man vet idag. Dr A motsäger sin chef.

In Guangdong, they went back and retested 320,000 samples originally taken for influenza surveillance and other screening. Less than 0.5 percent came up positive, which is about the same number as the 1,500 known Covid cases in the province. (Covid-19 is the medical name of the illness caused by the coronavirus.)

There is no evidence that we’re seeing only the tip of a grand iceberg, with nine-tenths of it made up of hidden zombies shedding virus. What we’re seeing is a pyramid: most of it is aboveground.

Once we can test antibodies in a bunch of people, maybe I’ll be saying, “Guess what? Those data didn’t tell us the story.” But the data we have now don’t support it.

https://www.nytimes.com/2020/03/04/health/coronavirus-china-aylward.html

Mer från artikeln.

- mortalitet mellan 1 och 2 procent.

- har inte hittat något case där barn smittokälla men rekommenderar ändå stängning av skolor.

- 75-80% av clusters är familjer. Andra är i sjukhus, restauranger, fängelser.

- Kina flyttade 50% av vården online. Resept skulle beställas den vägen.
Citera
2020-03-06, 07:20
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Dessutom utnyttjas flygplanen till max. In med nästa laddning passagerare när de ankommande knappt har kommit ut. Inte hinns det med någon sanering precis.

Tyvärr är resandet kors och tvärs över hela jorden en svensk paradgren och får över huvud taget inte ifrågasättas. Det viktiga tycks för många svenskar vara hur billiga flygbiljetter man fick tag på för en helgtripp till Balushistan etc. Man måste ju ha något att lägga ut på Facebook och övriga asociala forum.

Rena DAMP-beteende, jo just DAMP, och det från vuxet folk.
Minns Algerien JFK halvår sen satte ett helt plan i karantän.någon som minns utgången?
Citera
Medlem
Det var nån som länkade nån coronaprepperbutik förra veckan här i trådem med gratis masker bara man betalade frakten på 39 kr. Nån som har fått sina masker än? Fick ett mail om att det skickades i fredags men jag har inte fått något än.
Citera
Medlem
Vad är anledningen till att inte ALLA smittas av Corona (eller influensa)?
Citera
2020-03-06, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men renar bort 99% av partiklar i luften.

Citat;

The HEPA filtration system can make a complete air change approximately 15 to 30 times per hour, or once every two to four minutes. According to IATA, the International Air Transport Association, "HEPA filters are effective at capturing greater than 99 percent of the airborne microbes in the filtered air. Filtered, recirculated air provides higher cabin humidity levels and lower particulate levels than 100 percent outside air systems."

Visa gärna något som styrker ditt påstående, du kan ha rätt, men vill se det med egna ögon.

Most commercially available air purifiers are high-efficiency particulate air (HEPA) filters. They can remove many particles from the air, but coronavirus is too small to be affected

https://www.google.com/amp/s/www.buzzfeednews.com/amphtml/janelytvynenko/dont-buy-an-air-purifier-to-protect-from-coronavirus
Citera
2020-03-06, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Har kanske redan tagits upp. I alla fall:

Såg den här Covit-smittade mannen Mo på nyhetssändningarna igår. Han var ju i god form och på gott humör och lyckades säkert avdramatisera sjukdomen hos många. Hans fru ligger på sjukhus då hon har astma, men de räknade med att hon skulle bli utskriven i dag. Slutet gott, allting gott.

Men: De uppvisade de första symptomen först i lördags. Det påstås väl att allvarliga symptom, i den mån de alls uppträder, inte visar sig förrän under den andra sjukdomsveckan. I så fall lär det vara för tidigt att ropa hej efter ca 5-6 dagar. Men visst är det bra om vi tv-tittare kan invaggas i hans upplevelse att corona inte är värre än vilken sketen influensa som helst.

Astma är hur som helst mycket vanligt inte minst bland barn. Om smittspridningen fortsätter att öka lär det inte finnas resurser att lägga in alla på sjukhus.

Är inte särskilt hypokondrisk i vanliga fall men det här gör mig rädd på riktigt.

Jag reflekterade också över hur långt gångna de är. Läser du intervjun (hög feber) så låter det som dom hunnit bli rejält infekterade. Jag har för mig jag hört att det peakar efter fem dagar ungefär.
Citera
2020-03-06, 07:23
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyPlayerTwo
Det var nån som länkade nån coronaprepperbutik förra veckan här i trådem med gratis masker bara man betalade frakten på 39 kr. Nån som har fått sina masker än? Fick ett mail om att det skickades i fredags men jag har inte fått något än.

Jag är ledsen men det ser ut som att dessa länkar är fejk och att de tar dina uppgifter, jag vet inte vad som gäller dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad är anledningen till att inte ALLA smittas av Corona (eller influensa)?

ACE2 proteinet som den binder till för att smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Kan ni sluta försöka lura folk? En mask hjälper inte ändå, bara om man är smittad...
Ju. Ansiktsmask hjälper och minimerar (inte eliminerar) risken för infektion.
Däremot är inlägget som du kommenterar en länk till en phishing sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men renar bort 99% av partiklar i luften.

Citat;

The HEPA filtration system can make a complete air change approximately 15 to 30 times per hour, or once every two to four minutes. According to IATA, the International Air Transport Association, "HEPA filters are effective at capturing greater than 99 percent of the airborne microbes in the filtered air. Filtered, recirculated air provides higher cabin humidity levels and lower particulate levels than 100 percent outside air systems."

Visa gärna något som styrker ditt påstående, du kan ha rätt, men vill se det med egna ögon.
Båda siffrorna kan stämma. Att mängden virus minskas med 99 % utesluter inte att smittspridningen bara minskar med 20 %. Sen är kanske 99 % av mikroberna i luften bara är 70 % av alla coronsvirus, den informationen saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in