2020-03-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Det finns rimligtvis studier som han lutar sig mot vilka visar att det inte har någon signifikant betydelse. Sjukhusmiljö och kollektivtrafiken är trots allt väldigt olika miljöer. Jag tycker inte det låter särskilt konstigt. Om folk står och hostar och snörvlar så hamnar viruset på säten, stolpar etc oavsett handsprit.

Vad är för sent? Det ska bli intressant att se om antalet nya smittade börjar minska om ett par dagar när inkubationstiden går ut, vilket AT hävdar.
Man kan ju undra vilka studier andra länders myndigheter lutar sig emot. Kanske dom inser att det är ett nytt virus dom inte har full kunskap om och tar det säkra för det osäkra. Hur som helst visar det folket att något görs och en del kan sova lite lugnare och fortsätta åka buss eller tunnelbana.

Det mesta FHM gör är minst en vecka för sent. Inte för att jag tror detta kommer att ta död på tusentals unga men därimot sjuka och äldre. Man skulle ha börjat pratat allvar om detta i börja av februari och redan då fått bort en del hamstring och onödiga telefonsamtal nu. Långsamt förberett befolkningen att det kan gå som i Kina om man inte ser upp. Då infinners sig inte ogrundad oro och folk tömmer butikshyllor som det är stor risk att det blir nu då fler vaknar till. Man hade då spridit ut "paniken" över tid.

Företag kommer att drabbas hur som helst men nu är risken att fler stannar hemma från jobb och skolor eftersom "paniken" ska hanteras. Sprider sig smittan ohämmat så blir det ett hårt slag för svenskt näringsliv med långa sjukskrivnigar och jag tror att dom vaknar till nu och snart kommer fler krav på åtgärder från staten. Men som skrivet, för sent och det är bara karantän av olika stadsdelar och områden kvar i verktygslådan. För vissa företag förödande.

Nej, antalet smittade kommer att öka och det är jag helt övertygad om även om jag gärna har fel här. Det är helt omöjligt att lita på att alla hemkommna från Italien eller Iran med lätta symtom hör av sig till vården så smittspridningen är redan i full gång som i Italien. Du ser ju hur det skrivs här att det bara är överdrivet och som en lätt förkylning, hur många av den typen har inte åkt till Italien kan man fundera över. Det pyr och i mitten av nästa vecka väntar jag på en dramatisk ökning av smittade.
Senast redigerad av Moretex 2020-03-06 kl. 15:01.
Citera
2020-03-06, 14:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Precis är det så. Det fungerar dock inte så bra med realistiska analyser på Flashback.

Letaliteten i de Europeiska länderna, Italien undantaget, är för övrigt nu på 13/1827 = 0,71 %. Källa: dagens rapport från ECDC. I Italien är det 148/3848 = 3,8 %. Underrapportering av antalet smittade i norra Italien är stor och är nog minst 20 000 smittade. En grov beräkning på folkmängden i norra Italien och antalet som rest in till Sverige skulle vi ha runt 30 smittade hit. Antagligen är antalet smittade i norra Italien runt mellan 20 000-60 000.
Men nej, det är inte så man räknar mortality rate. Döda/döda+smittade måste du ta. Kolla upp det, jag är osäker men det är iaf tal/tal+tal
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Och du kommer vara här för att ta ner dem på jorden?

Kanske du också när du har lärt dig något från detta och vad som redan hänt flera gånger tidigare.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att du ens tror att du raporterar en samsyn är komiskt i sig. Att du tror på enstaka personers påstådda syn och postar det som en sanning är tragiskt.

Det tragiska är sådana som du som är immuna mot information.

Du får tro vad du vill. Jag bryr mig faktiskt inte. Låtsas du som att detta är som en förkylning.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Lugn om 10 år kommer ett nytt virus och då har alla glömt detta. De som är 10 år nu är 20 då och kommer att skapa en ny tråd i bästa väckelseanda.

Är du fortfarande här, ditt självgoda drägg? Många av oss här har följt diverse sjukdomsutbrott i decennier, många av oss brydde oss inte om SARS, Svininfluensan osv.

Du däremot, måste ju vara oerhört upprörd idag? Nu har ju äntligen FHM infört många av de åtgärder vi efterlyste för ca 10-14 dagar sedan.
Citera
2020-03-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Precis, känner mig relativt säker när jag ser över siffrorna i Europa. Dessutom verkar sjukdomen spridas ganska segt, därmed lär även antal smittade vara betydligt mindre än värsta-scenariot. Visst, det är ett nytt virus och det ska självklart respekteras - men just det här utbrottet (covid-19) ser jag ingen anledning att sprida panik över.

Jag undrar, med tanke på att det verkar tagit ett tag innan myndigheterna i Kina vaknade - och nu för tiden åker ett antal tusen affärsmän till kina varje dag t/r - hur många har egentligen hunnit blivit smittbärare och redan tagit med sig viruset hit, bara att ingen vetat vad det vart - om det inte för de flesta friska ger värre symptom än en vanlig förkylning? Menar, kan det redan finnas en naturlig motståndsfaktor som man kommer se i siffrorna?

Sen undrar man hur riktiga siffrorna är från Kina, menar som jag förstått sjukvården för majoriteten av Kineser som inte bor i städer, är det i princip en kopp ört-te, hemlig salva under hålfoten, 4 skallror över huvet och en hemlig, antik ramsa. Känns inte riktigt som den stackarn vare sig får rätt vård eller hamnar i någon officiell statistik?

Italien har förvisso god sjukvårdsstandard, men där är problemet istället att den är så extremt utspridd med en husläkare i varje kvarter, snarare än som vi byggt upp det här - och då blir frågan relevant som någon redan ställde, hur många HINNER dom prova, samt, hur fort kommer provsvaren tillbaka och hinner rapporteras?
Citera
Medlem
Citat:
Har du svårt att läsa?

Naturligtvis syftar jag till det som har med tråden att göra och handlar om medicin och hälsa, inte politik.

Jag jämförde det med opinionsundersökningar eftersom jag utgår ifrån att folk inte testas för influensan, utan de tillfrågas. Bara det är dålig metodik.
Citera
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jättebra prognos! Tack för att du skriver det alla undrar! Du borde verkligen skicka din uträkning till media och be dem kommentera.
Jag lägger snart ut ny lista med 2 nya fall. Kommer ju ramla in fler under dan, Sthlm brukar ha pressrelease vid 18.

Har nu skickat in prognosen till SVT:s direktrapportering om virusutbrottet. En moderator skall tydligen godkänna inlägget innan ev. publikation.

Misstänker dock att den inte kommer publiceras. Det är för jobbig information.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Smittan ska dock inte underskattas. Titta på spanska sjukan som slog till i tre vågor. Den första vågen var inte särskilt dödlig. Den andra vågen efter en lugn sommar var dock den värsta i historien.

Finns tendenser till samma dramaturgi här. Hösten 2020 riskerar att inte bli fullt så rolig. Först då jag ev börjar oroa mig.

Vilka tendenser är det som pekar på ett liknande mönster som spanska sjukan menar du?
Citera
2020-03-06, 14:56
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det nu kommer en andra och tredje våg, finns det något som talar för att vi då får fler eller färre smittade än 101?

Känns som du griper efter halmstrån, Covid-19 bara måste vara något katastrofalt, kanske hinner viruset korsa sig med Ebola och få vingar, vi tar det då i så fall.

Vad får dig att tro att 101 kommer att smittas under den första vågen. För att informera kan jag meddela att första vågen inte har slutat ännu och fler fall uppdagas dagligen! Helt befängt tänkande av dig.
Citera
2020-03-06, 14:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad är anledningen till att inte ALLA smittas av Corona (eller influensa)?
Rötter från överlevare från digerdöden kanske, i kombibation med stabilt immunförsvar?
Citera
2020-03-06, 14:57
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vilka tendenser är det som pekar på ett liknande mönster som spanska sjukan menar du?

Att pandemier brukar gå i vågor är allmänt känt. Så kommer även fallet vara för detta virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in