2020-03-06, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Med tanke på att antalet fall sexdubblades mån-tors (från 15 till 94 fall) så är det absolut ingen omöjlighet.

Håll i hatten för nu går det undan!

Jag är glad i så fall för att Flashback existerar.

Det står jävligt mycket skit här, överdrift åt båda hållen, men tack vare Flashback så har jag i alla fall matvaror för att klara mig en hel månad utan att behöva lämna lägenheten ifall det skulle behövas.

Nästan alla jag känner tänker typ.. Whatever.. Lite influensa liksom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Inom familjer, ja. Inte jättekonstigt om nån snubbe kommer hem från resa och smittar frugan, typ. Det är vad det gäller.

Men enligt WHOs definition är det en spridning inom Sverige då personen blivit smittad i Sverige.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns väl filter för ventilationen? Ja, i flygplan alltså.
Intressant studie på temat https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/195131

Risken för att smittas ser inte ut att vara alltför hög.
Ja många blir förkylda efter flygningar men detta är oftast på grund av att slemhinnorna i näsa och hals retas av luftkvaliteten ombord.
Citera
2020-03-06, 07:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Det är du som hittar på, jag skrev tydligt:
Sverige snart på US State departments svarta lista....

Fundera lite till på varför Sverige inte finns på listan...ÄN...Jubelidiot.
Går det bra med att väcka grupptalan? Har inte sett media ta upp ert fall ännu?
Citera
2020-03-06, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Alla som flugit vet att det är lätt att bli smittad under en flight. Samma luft återcirkuleras inne i planet och luftburna smittor som en förkylning sprids lätt. Folk springer på toa, tar i andras säten och väggar, handtag mm Sitter nära och ihopträngda..Så 2-3 smittade i ett flygplan kan lätt bli 20-30st under de timmar som men är ihop packade.. Samma med bussar och t-bana. Effektiva smitthärdar för allmänheten.. De som har råd undviker sådana platser.

Dessutom utnyttjas flygplanen till max. In med nästa laddning passagerare när de ankommande knappt har kommit ut. Inte hinns det med någon sanering precis.

Tyvärr är resandet kors och tvärs över hela jorden en svensk paradgren och får över huvud taget inte ifrågasättas. Det viktiga tycks för många svenskar vara hur billiga flygbiljetter man fick tag på för en helgtripp till Balushistan etc. Man måste ju ha något att lägga ut på Facebook och övriga asociala forum.

Rena DAMP-beteende, jo just DAMP, och det från vuxet folk.
Citera
2020-03-06, 07:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Hepa filter minimerar smittspridningen med ca 20%

Men renar bort 99% av partiklar i luften.

Citat;

The HEPA filtration system can make a complete air change approximately 15 to 30 times per hour, or once every two to four minutes. According to IATA, the International Air Transport Association, "HEPA filters are effective at capturing greater than 99 percent of the airborne microbes in the filtered air. Filtered, recirculated air provides higher cabin humidity levels and lower particulate levels than 100 percent outside air systems."

Visa gärna något som styrker ditt påstående, du kan ha rätt, men vill se det med egna ögon.
Citera
2020-03-06, 07:10
Medlem
Ogunquits avatar
Och Peking har 4 fall som kommit från Italien.

Kanada tror jag det var rapporterade ett fall från ett annat kryssningsfartyg Grand Princess. Nog var det dom som hade ett fall i Kalifornien?

Personligen tror jag att mörkertalet är stort i flera länder bland annat USA. De har haft fullt upp med en svår influensa. Och alla massmöten på grund av primärvalen har inte hjälpt till.

Jag tror också att vi har ett mörkertal i Sverige. Har dom börjat testa dom med lunginflammation som inte tillhör riskgrupperna (Kina, Italien och Iran)?
Citera
2020-03-06, 07:11
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Läs vad jag skriver, och som redan har avhandlat tidigare, HEPA-filter renar den återcirkulerade luften.

Ja, HEPA-renar bort aerosolsmitta, och Diamond Princess är inte ett luftfartyg, således inte jämförbart.

Du kan redogöra för hur luftrening fungerar på ett fartyg, så tar jag den biten med flygplan, okej?

Det intressanta med HEPA-filter som ingen snackar om:
Den dagen du ska byta filtret, om nu Covid-19 klarar 9-11 dar på död yta, bör du ha en rejäl ansamligt av "levande" coronavirus i detta filter när du ska byta ut filtrer, då blir det ganska rigorösa åtgärder inför filterbytet.

Sen har vad jag vet har väl bara flyget HEPA, SL-bussar och fartyg kör väl med G-filter (anses för dyrt med HEPA) som måste bytas ganska ofta.
Citera
2020-03-06, 07:14
Medlem
Har kanske redan tagits upp. I alla fall:

Såg den här Covit-smittade mannen Mo på nyhetssändningarna igår. Han var ju i god form och på gott humör och lyckades säkert avdramatisera sjukdomen hos många. Hans fru ligger på sjukhus då hon har astma, men de räknade med att hon skulle bli utskriven i dag. Slutet gott, allting gott.

Men: De uppvisade de första symptomen först i lördags. Det påstås väl att allvarliga symptom, i den mån de alls uppträder, inte visar sig förrän under den andra sjukdomsveckan. I så fall lär det vara för tidigt att ropa hej efter ca 5-6 dagar. Men visst är det bra om vi tv-tittare kan invaggas i hans upplevelse att corona inte är värre än vilken sketen influensa som helst.

Astma är hur som helst mycket vanligt inte minst bland barn. Om smittspridningen fortsätter att öka lär det inte finnas resurser att lägga in alla på sjukhus.

Är inte särskilt hypokondrisk i vanliga fall men det här gör mig rädd på riktigt.
Citera
2020-03-06, 07:14
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Läs vad jag skriver, och som redan har avhandlat tidigare, HEPA-filter renar den återcirkulerade luften.

Ja, HEPA-renar bort aerosolsmitta, och Diamond Princess är inte ett luftfartyg, således inte jämförbart.

Du kan redogöra för hur luftrening fungerar på ett fartyg, så tar jag den biten med flygplan, okej?
Källa"HEPA" tack!
Citera
2020-03-06, 07:16
Medlem
Citat:
Tja. Man letar inte och långt ifrån alla bryr sig..Ta bara Filippinerna tex. igår fanns det 3! smittade i hela Filippinerna som är ett grannland till Kina och har mängderav Kinesiska gästarbetare och studenter.
Landet har 100 miljoner innevånare.. Så många länders siffror är hårt nedskrivna och myndigheterna mörkar eller ids inte dra igång någon undersökning.

Troligen så är det 1000-tals smittade i Filippinerna men enbart 3 st syns i statistiken ännu.
Även länder som Thailand, Burma mf lär ha många fler smittade. Man kan nog med säkerhet minst dubbla siffrorna äver smittade på klotet av denna anledning. Så även med döda. Förmodligen är den riktiga siffran 4 eller 5 gånger högre än den oficiella som vi kan se på WHO's listor.

Detta innebär än fler öppningar in till Värsvärlden då många reser från dessa länder. Jag och frun har bekanta som just kommit hem från Filippinerna där trängseln är stor och mycket folk stöter ihop ute i städerna.

Andra mörka länder är De gamla Sovjet staterna där det dagligen dräller in folk som skall arbeta Vitt eller Svart i landet.. ofta då hemma hos folk i villorna eller på byggarbetsplatser ihop med Svenska byggnadsarbetare.. i en byggbarack är det trångt och svårt att undvika att smittas. Hygienen är inget vidare då folk knappast byter kläder stup i kvarten.. Så vi kan räkna med MYCKET fler smittade de närmaste 5-8 veckorna.

Det är mycket stora klasskillnader i Indien. Tror knappast att slumområdena är prioriterade när de söker efter smitta. I sådana där länder finns ingen större solidaritet inom nationen. Du får klara dig bäst du vill.

Har du pengar kan du säkerligen köpa dig och din familj "fri" från smittrisk eller bästa vård.
Citera
2020-03-06, 07:17
Medlem
Citat:
Alla som flugit vet att det är lätt att bli smittad under en flight. Samma luft återcirkuleras inne i planet och luftburna smittor som en förkylning sprids lätt. Folk springer på toa, tar i andras säten och väggar, handtag mm Sitter nära och ihopträngda..Så 2-3 smittade i ett flygplan kan lätt bli 20-30st under de timmar som men är ihop packade.. Samma med bussar och t-bana. Effektiva smitthärdar för allmänheten.. De som har råd undviker sådana platser.

Jag har flugit, jag tycker inte det "är lätt att bli smittad". Ditt inlägg är ganska innehållslöst och upprepar bara sånt som är allmänna föreställningar.
De flesta löper nog störst risk att bli smittade i vanliga matvaruaffärer och av familj och vänner i hem och på arbetsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in