2020-03-05, 19:24
Medlem
KalleNixons avatar
Jimmie Åkesson satte sig på planet och åkte till Turkiet för att dela ut flygblad till migranter. Budskapet var enkelt: ”Sweden is full!” Trodde han att han skulle undgå kritik för det tilltaget? Självklart inte. SD visste naturligtvis redan när de bokade biljetterna att tilltaget skulle få politiska motståndare att drabbas av kollektiv indignationsfrossa. Liksom vid så många tidigare tillfällen, är det just motståndarsidans upprörda reaktioner som blir SD:s opinionsmässiga vinning. Det är nämligen bara att inse att frustrerade väljare imponeras av en partiledare som vågar agera istället för att reagera.

Enligt opinionsundersökningarna håller majoriteten svenska väljare, som varje månad vänder på slantarna, som krigar för föräldrarnas rätt till äldrevård och måste agera ständigt eskort för sina barn så de inte blir rånade på väg från skolan, med Åkesson i påståendet att Sverige, de facto, är fullt. Kvadratmeter finns, men inte de praktiska och ekonomiska ängslighförutsättningarna. Vårt svenska samhälle klarar inte ett nytt 2015, vi har fullt upp med att försöka hantera konsekvenserna av den förra extremperioden samtidigt som Sverige fortfarande utfärdar omkring etthundra tusen uppehållstillstånd per år.

Insikten om att Sverige och Europa inte är rustat för att hantera en ny migrationsvåg av primärt unga män utan asylskäl tycks vara högre hos allmänheten än hos de folkvalda, vilket gissningsvis beror på att politikerna sett till att skaffa sig själva så privilegierade liv att de inte ännu berörts av förändringarna på samma sätt som deras väljare. För många vänsterideologiskt övertygade politiker, journalister, advokater och kändisar är det mångkulturella paradiset fortfarande en högst livskraftig idé, vilket leder till att de med gemensamma krafter slår mot den som vågar hävda motsatsen.

Winston Churchill tillskrivs citatet: ”You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life.” I en tid av ängslighet och negativa samhällsförändringar, längtar väljarna desperat efter politiska företrädare som står upp för dem, som tar deras problem och oro på allvar och agerar för att skydda det gemensamma. Framför allt uppskattar väljarna politiker som vågar ta strid för sådant som väljarna själva uppfattar som självklart – som att Sverige, faktiskt, är fullt. Eller att gränserna måste stärkas. Så länge som inga andra partier än SD varken förstår det eller vågar stå upp mot de socialdemokratiska dreven, så kommer SD att fortsätta att växa.
2020-03-05, 19:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Innan han släppte igenom JÖK:en & fick en pappersbit som tack + en ambassadörspost till frun, så brukade jag själv svara "stort förtroende" i opinionsmätningar.

Undrar hur tidslinjen är här? Lovad en tjänst av Löfven för pappersbiten, frugan får jobbet, V börjar bråka med regeringen och förhandla med M och KD? Kanske gav Löfven henne jobbet lite för fort?

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Hoppas bara han inte får något virus på kuppen.
Annars får ju bilden av Åkesson fysiskt vid gränsen Kristersson att verka exponentiellt töntigare på sitt jägarfoto.

Extra töntigt att be om ursäkt för sina kläder och byta bild!

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det beror på om PK media och debattörer börjar angripa Jimmie och SD för detta tilltag. Börjar dom angripa så vinner SD på detta och man kan räkna med en uppgång i slutet av mars. Det känns som om det kan komma angrepp i morgon och det gillar jag. Jag har radikaliserats. Tyvärr tillhör jag numera "give them hell"-fraktionen.

PK-media gick i fällan! Arnstad-reflexen var för stark. Heja Jimmie! (Alla har nog märkt att jag också tillhör "give them hell"-fraktionen )

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
För att fortsätta med stackars Kristersson ett litet tag till. Nu fortsätter han att försvara sig, samtidigt som han är självkritisk, och det är nu flera dagar sedan icke-händelsen.
Moderatledaren Ulf Kristersson tycker att anklagelserna efter "stärk gränsen"-bilden varit groteska. Men han anser också att bilden var dåligt vald.

– Det var uppenbart att det var en dåligt vald bild eftersom det flyttade fokus från det otroligt viktiga budskapet om Sveriges och EU:s ansvar att hålla den europeiska gränsen, säger Kristersson.

Han är totalt clueless.

Är Kristersson dum på riktigt? Det var ju hela syftet med "kritiken". Det är ju de vänsterliberalas ständiga taktik att diskutera person och andra bisaker för att slippa diskutera sakfrågan. Kristersson behöver medie-tränas av Hanif Bali.

Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag undrar hur skitnödig Löfven är just nu? Även om sossarna utåt sett måste ta avstånd från Åkesson och SD så vet de ju själva om att en ny invasion av migranter till Sverige skulle krossa sossarnas stöd än mer i opinionen, och gynna SD än mer. Problemet för Löffe är att trots att hans framtid hänger på att stoppa invasionen så måste han ju lyda partier som MP och C för att få sitta kvar vid köttgrytorna. Så han kommer nog sitta handlingsförlamad och hoppas att han räddas av andra länders politiker.

Sossarna vet att en ny migrantkris hade varit sista spiken i kistan för svensk välfärd och ekonomi, och därmed spiken i kistan för sossarna som parti. Samt leda till att SD blir helt ohotade som största parti för åratal framöver.

Jag tror Löfven gett upp för partiets räkning redan, han jobbar bara för den egna inkomsten och att kunna hålla S-partiledning med välavlönade jobb så länge som möjligt. Han bryr sig inte längre.
2020-03-05, 20:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kan lite grann juridik.
En allra minsta förutsättning för att "osant intygande" skall gälla, är givetvis att den tilltalade personligen skrivit under dokumentet.
Verkar bara vara tryckta flygblad.
Kan nog ge Åkesson ett lyft med några 10-dels procent i OM?

Ja det är ju trams och det vet nog advokaten, han är bara van vid att sverigehat är bra för karriären. Nu vet han bättre. I hans respons på hotet om anmälan till advokatförbundet så har han bara "mänskliga rättigheter" att komma med, inga brottsrubriceringar. "Svenska folket" är ingen person som man falskeligen kan utge sig för att vara.

10 % är nog lite optimistiskt men om vi kan få en ny uppgångsperiod vore trevligt. En ny stabil nivå på 27 % till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nu vänder EBT sig emot Åkessons agerande. Verkar inte som att M/KD/SD är såpass enade längre.
Ebba är förövrigt en jävla hycklare. Usch. Frågan är hur detta påverkar i opinionen för både KD och SD.

Ja folk måste lära sig att M och KD kan man inte lita på. De lajvar bara invandringskritiska, så fort det gäller så backar de.

Jag tror nog SD kan ta väljare både från M, KD och S med detta "utspel" och reaktionerna på det.
2020-03-05, 20:38
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1nbMve/darfor-delar-akesson-ut-sina-flygblad-helt-i-onodan

En till hysteriskt obegåvad artikel om Åkessons flygbladskupp. De kan verkligen inte förstå att hela huvudsyftet med jippot är just att provocera fram exakt den här typen av reaktioner. 😅
2020-03-05, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Exakt. Man kan också fråga sig hur många av de 72% SD-väljare som angav M/KD som andrahandsval som istället skulle ha uppgett AfS som andrahandsval om de hade fått en kort pedagogisk genomgång av vad AfS står för.

Eller annorlunda uttryckt: Hur radikala är SD:s sympatisörer idag? Hur stor andel lutar åt att M kanske inte är så pjåkiga trots allt? Och hur stor andel skulle bara göra en stor fet tummen upp på att börja använda Arlandas kapacitet?

SD-ares "radikalitet" är en fråga om hur länge de varit SD. De som röstade M 2018 kanske kan tänka sig att gå tillbaka dit. De som röstade SD redan 2014 (Och tidigare) går inte tillbaka till ett sjuparti. Folk som börjar gilla SD radikaliseras och institutionaliseras in i partiet. "Om SD inte fanns" skulle många gå till soffan och andra kanske till AfS eller något annat nytt alternativ. Men just AfS tror jag faktiskt inte lockar så många, de har för radikal ekonomisk högerpolitik och annat folk inte förstår sig på. SD-are är invandringskritiska och nationalister men inte revolutionärer. De vill inte omvälva samhället, bara ha tillbaka 70-talets ordning och reda.
2020-03-05, 20:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1nbMve/darfor-delar-akesson-ut-sina-flygblad-helt-i-onodan

En till hysteriskt obegåvad artikel om Åkessons flygbladskupp. De kan verkligen inte förstå att hela huvudsyftet med jippot är just att provocera fram exakt den här typen av reaktioner. 😅

Han Wolfgang har aldrig tänkt (Eller skrivit) en egen tanke i hela sitt liv. Oavsett ämne skriver han pundiga saker. Han var Aftonbladets "expert" när Iran sköt ner ett passagerarplan nyligen och han hade absolut ingen aning när han blev intervjuad av en annan AB-journalist.
2020-03-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD-ares "radikalitet" är en fråga om hur länge de varit SD. De som röstade M 2018 kanske kan tänka sig att gå tillbaka dit. De som röstade SD redan 2014 (Och tidigare) går inte tillbaka till ett sjuparti. Folk som börjar gilla SD radikaliseras och institutionaliseras in i partiet. "Om SD inte fanns" skulle många gå till soffan och andra kanske till AfS eller något annat nytt alternativ. Men just AfS tror jag faktiskt inte lockar så många, de har för radikal ekonomisk högerpolitik och annat folk inte förstår sig på. SD-are är invandringskritiska och nationalister men inte revolutionärer. De vill inte omvälva samhället, bara ha tillbaka 70-talets ordning och reda.
Ja, jag röstar i och för sig själv på AfS av flera olika skäl (tycker t.ex det vore bra med två populistpartier i riksdagen och inte bara ett) men denna nyliberala skit som AfS kör med stör mig. SD har bättre politik, men jag fortsätter nog ett tag till med AfS och hoppas att de kommer in.
2020-03-05, 21:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Ja, jag röstar i och för sig själv på AfS av flera olika skäl (tycker t.ex det vore bra med två populistpartier i riksdagen och inte bara ett) men denna nyliberala skit som AfS kör med stör mig. SD har bättre politik, men jag fortsätter nog ett tag till med AfS och hoppas att de kommer in.

Jeff Ahl säger att han är mer vänster och inte tycker som partiet i sådana frågor. Han är mer som en radikal Sverigedemokrat. Jag tror det är gamla SDU-arna som är lite mer så knepiga för vanligt folk. Hela det här "Alt right" och kristen amerikansk höger med "Vita pillret" etc. är inget som lockar massorna.

Lite off topic men med det sagt tror jag inte AfS är ett hot mot SDs opinionssiffror. Något annat parti utan Kasselstrand och de andra SDU-arna kanske skulle kunna ta ett par %-enheter från SD i OU.
2020-03-06, 07:23
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning

V 10,4 (+1,1)
S 22,6 (-2,1)
MP 3,1 (-0,7)

C 9,4 (+0,5)
L 4,1 (+0,9)

SD 22,1 (-1,4)

M 19,5 (+0,6)
KD 7,5 (+1,2)

Övriga 1,3 (+-0)

S+MP+C+L: 39,2 (-1,4)
M+KD+SD: 49,1 (-0,4)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAjqE/succe-for-sjostedt-hogsta-stodet-pa-15-ar
Senast redigerad av v50 2020-03-06 kl. 07:28.
2020-03-06, 07:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning

V 10,4 (+1,1)
S 22,6 (-2,1)
MP 3,1 (-0,7)

C 9,4 (+0,5)
L 4,1 (+0,9)

SD 22,1 (-1,4)

M 19,5 (+0,6)
KD 7,5 (+1,2)

Övriga 1,3 (+-0)

S+MP+C+L: 39,2 (-1,4)
M+KD+SD: 49,1 (-0,4)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAjqE/succe-for-sjostedt-hogsta-stodet-pa-15-ar

Inget smart drag att attackera gammelmedia uppenbarligen..

Undra varför KD ökar? Gillar allmänheten plastskatten? Har en känsla av att SD kommer tappa framöver.
2020-03-06, 07:57
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Undra varför KD ökar? Gillar allmänheten plastskatten? Har en känsla av att SD kommer tappa framöver.

Om en mer konfrontativ retorik (mot pissmedia, att man nämner svenskfientlighet, Åkesson i Grekland m.m.) hos SD får borgerliga sympatisörer att hoppa av så är det utmärkt. Bättre att sålla ut dessa nu än när det eventuellt blir skarpt läge.

Att ha sympatisörer som börjar lämna partiet vid skarpt läge - när SD har inflytande över regeringen och pissmedia börjar att hetsa - skulle innebära en moralisk kollaps.

Det är viktigare att SD har en stabil och trygg väljarbas än en väljarbas som är överkänslig vad gäller medias påverkansoperationer. Och det även om det kostar några procentenheter.
2020-03-06, 08:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Fokus har flyttats från allt kaos i Sverige till att handla om i huvudsak corona. Även politikerna var vart ovanligt lugna. Inte hänt mycket på sista tiden, är inte ovanligt att folk "går tillbaka" därav M och KDs uppgång.
Det som är väldigt intressant och glädjande är att MP ligger under 4% nästan med en hel procentenhet!

Tror inte man ska lägga för stor vikt vid enstaka mätningar nu. Oppositionen överlag bör ligga lågt tills man ser hur corona utvecklar sig. Har man tur får man öppet mål efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in