2020-03-05, 23:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hehejag skrev nästan helt identiskt som detta inlägg tidigare idag

Fick som svar: de är äldre i Italien, gamla människor

Ok.
Hade inte sett ditt inlägg tidigare.

Fler äldre i italien?
Ok.
Kan tänka mig att familjer i italien också umgås mer med varandra ofta, ung som gammal, gärna hela släkten på en och samma gång, så som man gör i sydeuropa spanien/italien iaf. Tillskillnad mot här i sverige där man träffar mormor/morfar/farmor/farfar ibland
Citera
Medlem
hörde att john hopkins map, hade publicerat 2.5 miljoner fall men det ändrades snabbt.

finns screen shots på sifforna, om man googlar det.,
Citera
Medlem
ningudos avatar
Om en vecka kommer vi veta om det är ngt att oroa oss för eller ifall vi kan då konstatera att det värsta har passerat. Redan under helgen lär vi få en fingervisning hur det ser ut. Så länge färre än 10 dör bör vi vara väldigt glada
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Den symboliska "begränsningen" blir inte skadlig om den kommer gratis, men problemet är att den inte gör det, utan man får betala ett irrationellt högt pris för väldigt lite vinst om ens någon mer än symbolisk.

Men som sagt, kina är ju ett utmärkt exempel på att du inte kan stoppa det. Trots extrema åtgärder, så har de inte stoppat det, och allt kommer börja om där då de får tillbaka smittan ifrån andra länder istället. De har betalat ett extremt högt pris för ingenting.

Sjukvården lider betydligt mer av att de ska hålla på med en massa tester och smittspåring och vård av personer som inte behöver vård. Det finns inget du kan göra för stoppa det, så allt du gör är bara att göra saken värre.

Viruset i sig är inte värre än influensan, men man kan ju göra den mkt värre med att skapa en massa hysteri.

Kinas insatser stoppade en katastrof och Corona-viruset är betydligt värre än vanlig influensa, varför ljuger du?

De uppoffringar som görs för att stoppa det är nödvändiga.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Han är anställd som chef på Regeringskansliet och har haft ansvar för Sveriges krisberedskap. Det hade varit ärligt av Aktuellt SVT att berätta det.
Kan man läsa om honom nånstans? Du verkar ju känna till lite.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Finns smitta i Sverige som inte är spårbar? Nej i stort sett inte alls.

Men det är ju bara en konsekvens av
Policyn för vem som får testas:

- fram tills igår krävdes att du varit själv i norra Italien, Kina eller Iran för att testas.

- igår ändrades policyn till att även de med svår lunginflammation kan testas, men inga andra.

Ergo, vi kan inte se någon smitta i Sverige Ännu som inte är kopplad till hemkommande från andra länder.

OM man börjar erbjuda tester till andra grupper så kommer ju alla de som inte går att koppla till hemkommande från dessa länder också att dyka upp i statistiken.

Detta kan bli kännbart.

Jag ser samma sak som du och är övertygad om att det finns fler smittade än de som är kända.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Är jag alarmist för att jag säger att du försöker tona ner detta och ljuger konstant, det är många i tråden som ser vad du håller på med.

Vad du är får du bestämma själv. Att använda argumentet »det är många« gör bara sådana som inte har något att komma med.

Citat:
När har jag sagt att det är någonting helt nytt genom historien du lägger ju ord i minnen på andra.
Det betyder inte att det är lugnt som du sitter och skriver i dina inlägg.

Det betyder inte att det inte är så heller.

Citat:
Ser att du försöker klistra någon alarmiststämpel på folk, tragiskt att se.
För övrigt om du nu är så pass gammal så hamnar du i en riskgrupp så lycka till det kan du behöva.

Det är ingen risk för mig. Jag har bättre kondition än de flesta 30-åringar. Tidigare elitidrottsman som aldrig slutat med träningen.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
LOL... EXAKT!
Vi i Sverige har NOLL förtroende för den NOLLAN. Och JA jag pratar i behalf of majoriteten av Sveriges befolkning.

Jag fasar för kommande dödsfall i Sverige. Hoppas verkligen att det inte blir så många. Att vi på nåt sätt kommer lindrigt undan. Men i denna smittningstakt så tror jag inte det.

Är det en flashback fjant som talar illa om en man som haft rätt i nästan allt?

Du skall enbart vara tacksam att vi har så kompetenta tjänstemän i Sverige och att vår dödssiffra är noll. Men mest fantastiskt är att vi ännu inte haft ens något allvarligt/kritiskt fall i Sverige ännu! Jag skall tala om för dig, din fjant, varför det är så: Jo, i Sverige känner de flesta, i motsats till dig, förtroende för myndigheterna. Därför väljer de att kontakta vården så fort de känner symptom, och får därmed sin behandling emot covid-19 på ett tidigt stadium

Så är det inte i alla länder. I Tyskland har folk hållit sig undan tills de tvingats söka vårt. Säkert ännu värre i Italien, där dödstalen förskräcker!
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-03-05 kl. 23:23.
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Funderar redan nu hur P3-dokumentären kommer vara över Coronaviruskatastrofen i Sverige. Reportrarna kommer fråga sig hur politikerna och MSB kunde hantera detta så fel. Tänk er Estonia, Tsunamin och skogsbranden i västmanland
Citera
2020-03-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Tror du själv att viruset aldrig skulle kommit till Sverige? Visst, han kanske inte har gjort alla rätt - men det är inte konstruktivt att håna honom.

Nu har vi den ledning av landet vi har, vi behöver sluta upp bakom dom i denna kris. Lita på mig, bättre att ha en dålig ledning än ingen ledning!

Nu kör vi!

Jag fattar vad du menar men jag tror faktiskt att det vore bättre om hans tjänst var tom än att han sitter där.
Citera
Medlem
Marcens avatar
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200304-sitrep-44-covid-19.pdf?sfvrsn=783b4c9d_6

Enligt WHO:s senaste situationsrapport har Sverige ”local transmission”. Inte bara ”imported cases only”, som FHM med Tegnell i spetsen strängt hävdar. Går att läsa på sida 3 i rapporten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vissa säger att Coronaviruset inte är farligare eller dödligare än vanlig influensa, andra säger tvärtemot. Vad är sant?

Ärligt talat kan inget EXAKT säga hur det ligger till, men de bekräftade fall som finns så ligger dödligheten på cirka 3,2% medan influensa har cirka 0,01%. Dock så vet man ju inte hur många som är smittade med corona. Dödssiffran är förmodligen längre, då jag tror många är smittade men knappt har några symptom, så det upptäcks inte. Jag är dock INTE positiv, detta ska tas på otroligt stort allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in