2020-03-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Schweiz då? De har mer fall och vi har väl större befolkningsmängd?

EDIT: Såg listan nu, Sverige på 14 plats alltså.
Nån som har lista på länder med antal smittade & dödsfall
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
20:48: 1 new case in New Jersey, United States.
20:47: 2 new cases in Harris County, Texas, United States. These are the first cases in Harris County. Both are travel-related.
20:46: 19 new cases in Japan.

🌏 https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/ 🌏
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Förklaringen till Schweizs höga siffror är, förstås, att man har Italien som grannland.

Jo de förstår jag men menade på att Schweiz hade mer smittade per capita än Sverige vilket stämde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Gör om. Gör rätt!
Har du varit i Korea? Vet du vad dom är kända för att äta?

Vet att deras kost inte består av pasta och bröd på en daglig basis.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Viruset muterar hela tiden så det är ingen mening med att oroa sig över i sig. Att det muterar behöver inte betyda ett skit. De flesta mutationer är antagligen negativa för viruset och gör att det muterade viruset inte förökar sig alls. Några mutationer är "neutrala" och några kan vara negativa för oss av en ren slump, det kanske passar ännu lite bättre på någon receptor t ex.

För att utveckla ett virus med helt nya egenskaper med någon ny mekanism krävs en rad mutationer och en rätt lång evolution.

Influensavirus förändras inte snabbt genom mutationer utan genom att olika influensaviruset byter hela delar av genomet med varandra när de lever i samma värd (i allmänhet fåglar). Att coronavirus och influensavirus skulle byta gener med varandra känns mer komplicerat men visst kan det hända.

Har du en källa på detta om coinfektion med coronavirus och influensavirus? Det känns lite tidigt att man skulle veta det än.

Det känns som det här med "muterat!" är något slags svart låda för många som gör att man målar upp alla möjliga skräckscenarior utan att det finns något egentligt skäl. Viruset kommer inte att få några bäverklor eller flygförmåga som hjältarna i en Marvelfilm när de "är muterade".

Tack!

Ja, borde skrivit som du istället men uppenbarligen har jag inte alls samma kunskap och förståelse som du. Ska erkänna att jag inte till fullo förstod det när jag läste det men efter ditt inlägg blev det tydligare.

Jag ska försöka hitta källan och återkoppla till dig.
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Enligt statistiken så är det ingen dödlighet hos barn under 10 år av Coronaviruset. Vad beror detta på?

Borde inte barn ha sämre immunförsvar än tonåringar och unga vuxna?
Brässen.. (Har haft utbrott om saken tidigare= kolla tidigare inlägg)
=>
Är nära 0 st drabbade upp till 20+ år.
&
Dödligheten 80+ beror till stor del på att den är närmast obefintlig då.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halpmeplz
They lie. Det er sånn de redder turistindustrien tenker jeg
Konspirationsfeber hör jag. Är i Vietnam nu och de är extremt rigorösa med rengöring, masker och kontroller. De stängde gränsen mot Kina tidigt och gjorde en snabb lockdown av en by där deras coronasmittade finns. De har verkligen tagit detta på allvar.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är inget konstigt med paniken och vi är inte tokskallar som oroar oss.

Jag är 30, har inga lungsjukdomar, hjärtfel, diabetes, astma eller cancer. Men jag är ändå orolig. Man vet inte exakt hur bra immunförsvar man har eller om man är en av de få med otur som stryker med trots att de är unga och friska.

Även 0,2 är läskiga siffror

Du kanske har cancer utan att veta om det. Det är en läskig sjukdom som kan verka i det tysta utan att ge några symtom förrän det är för sent.

Det är betydligt större risk att du ska få cancer än att du ska dö i detta virus.
Citera
2020-03-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Schweiz då? De har mer fall och vi har väl större befolkningsmängd?

EDIT: Såg listan nu, Sverige på 14 plats alltså.

Yes, I europaligan verkar vi ligga efter Island, Italien, San marino, Norge och Schweiz. Tycker fortfarande att det är rätt högt med tanke på hur många länder det finns i världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Källa?
Coronan hemligstämplas..

https://www.svtplay.se/video/25869912/nyheter-direkt/sa-ser-coronalaget-ut-just-nu-1

börjar 15 min.in i programmet och återkommer.. flera gånger..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Nej, det tror jag inte, har du länk?

Finns smitta i Sverige som inte är spårbar? Nej i stort sett inte alls.

Men det är ju bara en konsekvens av
Policyn för vem som får testas:

- fram tills igår krävdes att du varit själv i norra Italien, Kina eller Iran för att testas.

- igår ändrades policyn till att även de med svår lunginflammation kan testas, men inga andra.

Ergo, vi kan inte se någon smitta i Sverige Ännu som inte är kopplad till hemkommande från andra länder.

OM man börjar erbjuda tester till andra grupper så kommer ju alla de som inte går att koppla till hemkommande från dessa länder också att dyka upp i statistiken.

Detta kan bli kännbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Det är en grej jag undrar?

Kan någon intelligent person komma med ett bra svar på följande:

Sydkorea har 6088 bekräftade fall, 40 dödsfall och 52 i serious/critical condition.

Medans italien har lägre antal bekräftat smittade men mycket högre antal döda 148 och bra många fler i serious/critical condition.

Vadfan beror det på?
Är den italienska corona strainen en mer aggressiv variant eller kan det finnas nån annan förklaring till detta?

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2Fsc ience%2F2020%2F03%2F04%2Fcoronavirus-has-mutated-a ggressive-disease-say-scientists%2F

Hehejag skrev nästan helt identiskt som detta inlägg tidigare idag

Fick som svar: de är äldre i Italien, gamla människor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in