2020-03-06, 04:12
Medlem
Bekrefter smittetilfelle ved videregående skole
En jente ved St. Svithun videregående skole i Stavanger har fått påvist coronavirus, bekrefter skolen til Aftenbladet.
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=28454

Barneskoleelev i Stavanger smittet
Torsdag kveld ble det klart at en elev ved en barneskole i Stavanger har fått påvist coronaviruset. Det opplyser kommunen selv på sin nettside.
Kommunen følger opp eleven, og samarbeider med nasjonale helsemyndigheter. Foreldre og foresatte på trinnet til eleven har blitt varslet på tekstmelding i kveld.
https://www.dagbladet.no/nyheter/barneskoleelev-i-stavanger-smittet/72215342

Citat:
Mother Nature is a serial killer. No one's better. More creative. Like all serial killers, she can't help but the urge to want to get caught. But what good are all those brilliant crimes if no one takes the credit? So she leaves crumbs. Now the hard part, while you spent decades in school, is seeing the crumbs for the clues they are. Sometimes the thing you thought was the most brutal aspect of the virus, turns out to be the chink in its armor. And she loves disguising her weaknesses as strengths. She's a bitch.
Citera
2020-03-06, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Personen behöver ju inte alls ha haft viruset, det finns många olika infektioner man kan ha och många anledningar till varför en patient och läkare kan ha mask på sig.

jag har också tänkt på det, och jag hoppas att så är fallet, men jag kunde inte låta bli att lägga märkte till en liten syrgas behållare vid sidan av sängen. men jag hoppas att jag såg fel och att det är carona virus, för annars ligger jag risigt till.
Citera
2020-03-06, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Måste rapportera till WHO i vilket fall så det går inte att mörka.

Kina har dock köpt WHO med stora bidrag. WHOs prisande av Kina har varit rent löjligt och det har de fått tuff kritik för.
Citera
2020-03-06, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
läser inte tidningar förutom dagens industri och andra affärsnyheter.
Då är det väl sanslöst korkat att komma med påståenden om vad som står i dem?

själva who har sagt i en presskonferens om att länder inte sköter virus fallen bra, och de nämnde specifikt om att olika länder bör börja testa för covid 19[/quote]
Självklart är det så, Kina har ju ertappats med det.

Citat:
jag förmodar att Sverige och andra länder inte testar folk för viruset lika frekvent som andra länder.
Det stämmer nog, länder med fler smittade lär rimligtvis testa fler.

Citat:
jag har också en känsla om att all sjukvårdspersonal i Sveriges sjukvård är hjärntvättade, av vem vet jag inte.
Hade du faktiskt läst nyheterna så hade du märkt att sjukvården flera gånger har kritiserat andra myndigheter såsom Folkhälsomyndigheten

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infektionslakaren-kan-det-handa-dar-kan-det-handa-har-darfor-maste-vi-ha-beredskap

https://www.expressen.se/nyheter/lakare-och-krisexperter-rasar-mot-folkhalsomyndigheten/

Citat:
men alla de talar om att viruset inte är farligt och att så länge man är ung så dör man inte, alltså wtf. förklara då varför unga människor dör i kina, och iran?

snälla förklara det.
Du håller dig inte uppdaterad, det är förklaringen till varför du har en konstig bild av läget.

”Alla” har inte sagt att viruset är ofarligt. Folkhälsomyndigheten uttryckte sig i början luddigt/fel. Det är inte alla. I Sverige så agerar myndigheterna separat från varandra och till och med granskar varandra - bland annat så att hemlighetsmakeri inte ska fungera.

Citat:
man ska inte ta viruset som den inte vore någonting, utan den är en risk faktor. ta mig tex, jag är ung men har ett underliggande sjukdom som gör att jag ligger i risk zonen för viruset, jag tror personligen att jag inte skulle kunna överleva viruset en vecka.

så man kan inte säga till vem som helst, ta det lugnt det är ingen fara.
Tråkigt att höra. Jag förstår din oro. Men om du är så orolig så borde du kanske läsa lite nyheter om vad som faktiskt sägs - och framförallt inte bygga och sprida slutsatser som är fantasier
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-06 kl. 04:19.
Citera
2020-03-06, 04:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Ärligt talat kan inget EXAKT säga hur det ligger till, men de bekräftade fall som finns så ligger dödligheten på cirka 3,2% medan influensa har cirka 0,01%. Dock så vet man ju inte hur många som är smittade med corona. Dödssiffran är förmodligen längre, då jag tror många är smittade men knappt har några symptom, så det upptäcks inte. Jag är dock INTE positiv, detta ska tas på otroligt stort allvar.

Glöm 0.01% dödlighet för vanlig influensa, det skulle innebära att 100 miljoner pers insjuknade varje år i Sverige eftersom man räknar med att mellan 500 och 1000 personer dör för varje år pga influensa (mest äldre pga lunginflammation orsakad av den).

0,01% av 100 miljoner = 1 000 personer.

Tror man brukar säga 0,5-1% dödlighet för influensan.

Sprid inte skit, många muppar här som läser men inte tänker, och sprider skiten vidare på fikarummen etc.
Citera
2020-03-06, 04:17
Medlem
Citat:
jag har också tänkt på det, och jag hoppas att så är fallet, men jag kunde inte låta bli att lägga märkte till en liten syrgas behållare vid sidan av sängen. men jag hoppas att jag såg fel och att det är carona virus, för annars ligger jag risigt till.

Finns en jäkla massa åkommor där man behöver syrgas och är infektionskänslig.
Citera
2020-03-06, 04:17
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Covid-19 smittar bara vid nära kontakt och många på resa ifrån Italien är smittade, väldigt många som har nära kontakter när de är i Italien 🤔

Covid19 kan smitta om du sitter nära en person. En smittad kock eller en smittad som besöker en buffe kan smitta hundratals.
Citera
2020-03-06, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
https://www.nytimes.com/aponline/2020/02/28/us/ap-not-real-news.html

CLAIM: The new coronavirus can cause 50 percent fibrosis of the lungs.

THE FACTS: False. Experts say there is no evidence that the new virus causes fibrosis.

Jaha. Så det är därför Kina har flera kliniska tester igång för att hitta vilken medicin som hjälper bäst mot fibrosis i f.d. 2019-nCoV patienter?

Treatment of Pulmonary Fibrosis Due to 2019-nCoV Pneumonia With Fuzheng Huayu
https://clinicaltrials.gov/ct2/show/record/NCT04279197?recrs=a

In this study, 136 eligible patients with pulmonary fibrosis due to 2019-nCoV infection will be randomly assigned to one of two treatment groups at a 1:1 ratio...

Helt seriöst, du länkar till en wannabe studie angående något jäkla kinesiskt naturläkemedel som kallas för Fuzheng Huayu och använder det som bevis?
Citera
2020-03-06, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Då är det väl sanslöst korkat att komma med påståenden om vad som står i dem?

själva who har sagt i en presskonferens om att länder inte sköter virus fallen bra, och de nämnde specifikt om att olika länder bör börja testa för covid 19
Självklart är det så, Kina har ju ertappats med det.

Det stämmer nog, länder med fler smittade lär rimligtvis testa fler.

Hade du faktiskt läst nyheterna så hade du märkt att sjukvården flera gånger har kritiserat andra myndigheter såsom Folkhälsomyndigheten

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/infektionslakaren-kan-det-handa-dar-kan-det-handa-har-darfor-maste-vi-ha-beredskap

Du håller dig inte uppdaterad, det är förklaringen till varför du har en konstig bild av läget.

”Alla” har inte sagt att viruset är ofarligt. Folkhälsomyndigheten uttryckte sig i början luddigt/fel. Det är inte alla. I Sverige så agerar myndigheterna separat från varandra och till och med granskar varandra - bland annat så att hemlighetsmakeri inte ska fungera.

Tråkigt att höra. Jag förstår din oro. Men om du är så orolig så borde du kanske läsa seriösa nyheter[/quote]

jag följer who, och läser Reuters, sedan så följer ja vissa youtube kanal, som tex Dr. John Campbell, dr paul cottrell och peak prosperity.

sedan så läser jag diverse nyheter, som tex aftonhoran och expressen samt sydsvenskan och ibland så sneglar jag in på folkhälsomyndigeten, och då och då även läser svt, men alla dem tar jag med nypa salt, då de ger missvisande information om allt som har med viruset att göra.

thats it.
Citera
2020-03-06, 04:23
Medlem
Citat:
ja en del bara, men majoriteten av fallen döljs. man masserar siffrorna.
Hur vet du det?
Citera
2020-03-06, 04:25
Medlem
arbetets avatar
God morgon spekulanter!

Vi börjar här:

Oj!:

Spot Brentolja
Kl 04:04 49,40 USD/fat −1,22%

Och nattens skörd:

98 370 smittade
3 383 döda
55 398 tillfrisknade

Och Sverige på en femtondeplats:

94 Sweden

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2020-03-06, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Helt seriöst, du länkar till en wannabe studie angående något jäkla kinesiskt naturläkemedel som kallas för Fuzheng Huayu och använder det som bevis?

Gillar er som orkar fact-checka brutalt. Tack för den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in