2020-03-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Tack för en mycket initierad och saklig analys.

Jag kan ha fel, det kan bli så att när Coronan en dag bara är ett minne blott så kollar vi tillbaka och säger "Sverige klarade ju sig bra, inte en ända person dog" men sanningen är att det är en rapporterad cirka 3,2% dödlighet i resten av världen och att tro att vi i Sverige är bättre eller säkrare är dårskap. Om folk dör exempelvis Schweiz (kan inte stava det landets namn haha) så varför skulle de inte dö här?

Av de nästan 100 som blivit sjuka hittills borde cirka 3 av dem dö statistiskt. Tyskland har 500+ sjuka utan en död hittills, men det är bara en tidsfråga där också. Sedan så kommer vi inte har 100 sjuka. Om en vecka har vi minst 1000 döda. JAG VET, jag kan inte veta det, men det är en ganska intelligent gissning. Och då lär 30 vara döda.
Citera
2020-03-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vad har Tegnell JO-anmälts för?

Folkmord?
Citera
2020-03-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du säger att det är en katastrof för att i nästa andetag säga att vi vet inte. Du vet inte och därför bör du sluta att jaga upp dig.

Jag samlar inga poäng.
Haha, att inget veta är ju det som skapar rädsla. Självklart kan du inte få några poäng även om du tappert försöker om och om igen, här ges bara poäng till de som följer tråden som säger att viruset orsakar panik. Och det kräver styrka för att inse vad viruset är.

Din psykologi är barnslig kompis, väx upp och lär känna din rädsla. Nödens stund är inte alls ensam, som du skriver du försöker bara att känna dej ok med din frånvaro som inte är samma sak som ensamhet. Det finns trådar på Flashback för dej som känner dej frånvarande och utanför.

Att äga sin rädsla och dela den är vackert!
Citera
2020-03-05, 21:11
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
WHO uttalar sig om influensa vs Covid-19 och dödsrisken

Covid-19 leder med 3.4 procent mot 0.1 procent för seasonal flu

34 gånger fler dör i corona. 100 gånger fler behöver sjukvård.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, speciellt inte eftersom det inte finns något djur där som bär på detta virus, samt att första smittade inte ens befunnit sig på marknaden. Tycker sannolikheten rusar till nära 100% när det visade sig finnas ett labb exakt just precis där, som sysslar med just detta. Varför hände inte detta någon annanstans i Kina? Om man tycker det enbart är ett sammanträffande så har man hål i huvudet, så är det bara!

Myrkottar
Första smittade eller första insjuknade?
En provins på +50 miljoner, inte särskilt märkvärdigt att de har ett ställe som sysslar med detta.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ganska enkelt, det kommer inte att göras några tester på andra grunder än att du har tydliga symptom, och vid en större spridning, inga tester alls. OBS! annorlunda regler för personer med hög risk för död, såklart...men det förstod väl de flesta...

Men nu är vi inte i ett läge med en större okontrollerad spridning. Finns folk med tydliga symptom som inte har fått testa sig på grund av att de inte har varit i ett riskområde eller har träffat någon med konstaterad smitta, Berlinfallet är ett exempel.

Vad som händer sedan är en annan fråga, den har jag inte lyft upp på bordet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Tycker man det så behöver man inte vänta så länge till.

Ja det är nog en hel del i tråden som tycker det, kanske du också. Vore ju oerhört märkligt om detta virus inte kommer upp i minst samma siffror som en vanlig säsongsifluensa. Då finns det dock inga alarmister som bryr sig om gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Folkmord?

Blir svårt utan döda personer.
Citera
Avslutad
Hur kan Tegner MÖJLIGTVIS veta att vi har nått toppen av smittade ... ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag kan ha fel, det kan bli så att när Coronan en dag bara är ett minne blott så kollar vi tillbaka och säger "Sverige klarade ju sig bra, inte en ända person dog" men sanningen är att det är en rapporterad cirka 3,2% dödlighet i resten av världen och att tro att vi i Sverige är bättre eller säkrare är dårskap. Om folk dör exempelvis Schweiz (kan inte stava det landets namn haha) så varför skulle de inte dö här?

Av de nästan 100 som blivit sjuka hittills borde cirka 3 av dem dö statistiskt. Tyskland har 500+ sjuka utan en död hittills, men det är bara en tidsfråga där också. Sedan så kommer vi inte har 100 sjuka. Om en vecka har vi minst 1000 döda. JAG VET, jag kan inte veta det, men det är en ganska intelligent gissning. Och då lär 30 vara döda.

Jag tror du har rätt. Om några veckor kommer det högst troligt ligga drivor med döda människor utanför sjukhusen eftersom de inte kunde ges vård.
Citera
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vad är den primära dödsorsaken av Covid-19 ?
Är det kvävning ?

Jo, i de värsta fallen så fylls lungorna med slem, vilket leder till kvävning.
Citera
2020-03-05, 21:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Nu spred du desinfromation än engång medvetet!

Nej, desinformation kan aldrig innehålla orden: jag förstår...

...det är en åsikt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-05 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in