2020-03-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att skiten har nu träffat fläkten. FED sänkte räntan, Magda ska ha pressis om corona, jag tror att telefonerna har gått varma mellan världens ledare och finansministrar. Tror att FED bedömer detta som orkanen Katrina, men värre, de har fått info om viktigare delar av den amerikanska ekonomin har drabbats.

Katrina blåste bort en massa fattiga som ingen saknade. Barbara Bush konstaterade att det var ju bra att det drabbade sådana som är vana vid umbäranden. Vad har FED fått veta? Att detta virus som reser med medelklassen och kanske t o m rika har smittat vitala delar av det amerikanska ekonomin?

I Europa har viruset smittat Italiens industriella hjärta runt Milano. Det är ju dit man åker i business. Nu är det stängt på grund av viruset. Det är ju inte en turistort utan en viktig del av världsekonomin och det är inte bara skidbums som drabbas. Många för näringslivet viktiga människor från alla världens hörn brukar ta en sväng dit i affärer.

Och vi har nu 30 smittade i Sverige. 15 nya bara idag. De flesta med koppling till Italien. Alltså om det är höginkomsttagare som drabbas betyder det att många verksamheter kommer att få problem. Det är inga bidragstagare vi pratar om utan kanske nyckelpersoner. En irankoppling fanns bland de smittade idag vad jag han höra.
Nyckelpersoner inom politik och företag har väl ofta goda möjligheter att sköta sitt jobb hemifrån (plus att de har feta sjukförsäkringar). Inte riktigt dem jag oroar mig för...
Citera
Medlem
Orten19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
När denna mardröm är över, är det rimligt att låta Kina stå för ett skadestånd?

Jag menar, de skulle ju stänga ner dessa dekadenta djurmarknader efter SARS 2003. Nu gjorde de inte det och har utsatt världen för grov misshandel enligt mig.

Nej, det skulle ses som rasism i Sverige och är därför helt oacceptabelt. Alla är ju lika mycket värda?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jo det blir det säkert. I värsta fall inför tomma läktare men det gör inte så mycket då nästan alla ändå ser det på TV.

Hmmm, ja det vore iofs bättre än inget fotbolls-EM alls.

Hoppas du har rätt.
Citera
2020-03-03, 21:24
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Dum fråga kanske...
men man såg på tv för en tid sedan en man som var väldigt sjuk under en presskonferens där ifrån. Vet man någon status på just den mannen?

Det är ett stort antal iranska regeringstjänstemän som har drabbats av detta virus, även om ledamoten Mirmohammadis död är den första bland dem.

På tisdagen avslöjade Irans vice hälsominister Iraj Harirchi att han hade fått viruset. Dagen innan sågs han svettas och såg inte ut att må bra ut på en presskonferens.

På torsdag rapporterades det att en av Irans vice ordförande, Masoumeh Ebtekar, även hade drabbat viruset. Ebtekar var i ett möte med Rouhani och det iranska kabinettet så sent som på onsdag.

Många fler är drabbade, kanske hela regeringen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Karensdag har vi av den jäkla anledningen att latmaskar inte ska vara sjuka varenda måndag eller fredag. Nej det handlar om en inre prestige att man ska springa iväg till jobbet och visa hur duktig man är på att jobba trots att man borde stanna hemma. Fram för allt för att man förstör för andra människor som sitter på arbetsplatsen och vill jobba utan att bli sjuka.

Sjukdom varje måndag och fredag löser man med första-dags intyg.

Så bort med den där jävla karensdagen!
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag har läst om att folk sammankopplar Corona och HIV i lite olika sammanhang, men det blir ofta kortfattat eller slentrianmässigt och jag förstår inte riktigt vad de menar. Har du någon aning?

Det finns två virustyper, DNA och RNA (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ribonukleinsyra)
Det handlar om alltså om att Corona har RNA som genom/arvsmassa istället för DNA.

Så i princip har HIV och Corona lika mycket gemensamt som människan och bananer (vilket förvisso är mer än vad folk tror).
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orten19
Nej, det skulle ses som rasism i Sverige och är helt oacceptabelt. Alla är lika mycket värda.

Tack och lov att resten av världen inte ser det på det sättet.

Anser ni världen ha rätt att kräva skadestånd av Kina?
Citera
2020-03-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Nej. Dom testar inte ens dom som har symptom. Dom testar bara dom som har symptom _samt_ personligen har varit i ett drabbat område _eller_ har symtom samt har träffat någon som redan har blivit bekräftad positiv för covid-19.
Jag menade dom från Iran och Italien men det är bra att du påpekar att det är värre än så.
Citera
2020-03-03, 21:25
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag har läst om att folk sammankopplar Corona och HIV i lite olika sammanhang, men det blir ofta kortfattat eller slentrianmässigt och jag förstår inte riktigt vad de menar. Har du någon aning?
Det har med uppbyggnaden och reproduktionen av viruset att göra.

Bra förklaring finns här https://time.com/5790709/coronavirus-drug-library/
Citera
2020-03-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Va? Du har nog missuppfattat texten du citerar.

Jag pratade om smittsamheten när man man är symptomfri. Inte om andelen symptomfria.

WHO har själva konstaterat att man verkar kunna vara smittsam även utan symptom.

Ingenting i ditt inlägg talar emot det.

Jag har inte missuppfattat någonting.
Däremot kan man ifrågasätta hur du uttrycker dig och vad som avses.

Men för att förtydliga.
Det är klart som korvspad man kan smitta, om man själv är smittad, men utan symptom. Är man smittad så är man.
Däremot säger det jag klistrade in att det per definition ska mycket till att man gör det, just eftersom nära alla får symptom. Man får anta det är förhållandevis mycket få personer som går runt sjuka, som inte stannar hemma. Det är vad WHO säger, och därmed säger man också att man JA, man kan smitta även utan symptom.

Världshälsoorganisationen (WHO) välkomnar samtidigt att få av dem som smittats av coronaviruset är symtomfria, något som kan dämpa farhågorna för att till synes friska sprider smitta.
Citera
2020-03-03, 21:27
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Det är ett stort antal iranska regeringstjänstemän som har drabbats av detta virus, även om ledamoten Mirmohammadis död är den första bland dem.

På tisdagen avslöjade Irans vice hälsominister Iraj Harirchi att han hade fått viruset. Dagen innan sågs han svettas och såg inte ut att må bra ut på en presskonferens.

På torsdag rapporterades det att en av Irans vice ordförande, Masoumeh Ebtekar, även hade drabbat viruset. Ebtekar var i ett möte med Rouhani och det iranska kabinettet så sent som på onsdag.

Många fler är drabbade, kanske hela regeringen?

Förödande!
Tack för sakligt svar 🙏
Citera
2020-03-03, 21:27
Medlem
RadioDDR1s avatar
Vetenskapskommittén som den Italienska regeringen tillsatt rekommenderar ikväll följande åtgärder som bör gälla i hela Italien:

- Säkerhetsavstånd på två meter. Inga kramar, inga handskakningar. Speciellt viktigt inomhus.
- Alla idrottsevenemang, konserter och dylikt som inte kan uppfylla säkerhetsavståndet bör ställas in i en hel månad.
- Teatrar, biografer och museer ska i möjligaste mån försöka upprätthålla säkerhetsavståndet för besökare. Bäst är dock om man undviker att besöka dessa helt och hållet.
- Alla som är 75 år eller äldre samt multisjuka personer bör röra sig så lite som möjligt ute.
- Alla som inte är helt friska uppmanas att inte gå till jobbet om de inte är helt säkra på sitt tillstånd.
- Alla medborgare uppmanas nysa i en näsduk och kassera den i en stängd behållare. När näsdukar inte finns att tillgå ska man nysa i armvecket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in