2020-03-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det finns dock inga bevis på något stort mörkertal.
Så 3,1% är vad vi bör förhålla oss till.

Jo, andelen fall från hemvändare som kommer från norra Italien är mångdubbelt fler än vad Italiens siffror på smittade är. 3800 smittade i norra Italien? Glöm det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Döden kommer ganska omedelbart till de sjuka och äldre.
De som dör i medelåldern har en fördröjning på dödsögonblicket mellan 5-14 dagar.

Studierna gjorda av de svårt sjuka va att inom 10 dagar så hade majoriteten ”av de som skulle dö” dött.

Kortfattat: smittad 6 mars, symptom 11 mars, svårt sjuk 18 Mars, död 21 mars.

Det är inte omedelbart som folk i medelåldern dör! Kroppen kämpar några dagar innan den stänger av. Det som är det hemska att man kanske blir sjuk och sen efter 4 dagars feber och i tro om att det ”inte är så farligt” så kommer bakslaget och man blir sämre o sämre. Får inte tillräckligt med syre. Åker in akut med familjemedlems hjälp till akuten.. hamnar i 5000 personers kö... :/ antingen hinner komma fram o få hjälp med syre, penicillin mot sekundära infektioner helt enkelt adekvat vård.

DETTA ÄR VIKTIGT: läs detta här under:
Hoppas sjukhusen i Sverige gör ett ”prioriteringssystem” så det kan gå läkare utanför bland köerna och screena och kolla med syremätare vilka som behöver vård först. Så slipper så många dö i väntrum och i köer!!

Det är hemskt nog som det är när katastrofen är ett faktum så lös denna enkla åtgärd redan nu innan!
🙏 tack

Det här var ett bra inlägg. Det är precis så. Det tar ett antal dagar och de som blir sämre intuberas och så får de hålla på att vända på dem för att förbättra cirkulationen. Vidare så ger de bredspekrum antibiotika mot sekundär infektioner.. och så får de hoppas levern och njurarna håller.. förutom att lungorna återhämtas. Det obehagliga är att de som överlever får ”honungslungor”, googla om ni vill veta mer..
Citera
Medlem
Vad har Tegnell JO-anmälts för?
Citera
2020-03-05, 21:05
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja. De är politiskt styrda. Trodde inte på Sandviksrapporten heller som var skriven av experter.

Litar man på WHO så behöver man inte besöka forum som detta eller kika på alternativa källor alls. Såååå bekvämt liv. Naivt och farligt men bekvämt.

Stefan Löfven säger att Sverige aldrig har varit tryggare. Han är för bövelen vår stadsminister.

Som du säger, man behöver noga välja vem man ska lyssna på!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
WHO räknar bara rapporterade fall. Det är korrekt att räkna siffrorna på så vis, men man bör även ha i åtanke att det finns ett stort mörkertal som gör att dödligheten är betydligt lägre än 3.1%.

Vad är det som säger att det där oklara ”mörkertalet” som kan vara allt mellan 1 till 1 000 000 000 (gissningsvis) ens har ett enda dödsfall?
Tja. Rent procentuellt kan man ju dra till med något, lite vad man känner för, och lägga det på siffran om mörkertalet, också den vad man känner för.
Så får man ett resultat.

Eller också förhåller man sig till allt det som WHO helt enkelt presenterar. Tämligen enkelt.

Förstår öht inte diskussionen om mörkertal.
Vad är poängen?
Vad vill ni säga som WHO inte redan presenterat i reda siffror?
Hur ser mörkertalen och dödstalen i mörkertalen ut hos alla historiska pandemier och epidemier ut? Räknar ni på det med för att få en jämförelse eller vad sysslar ni med?
Senast redigerad av M.J.A 2020-03-05 kl. 21:07.
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är en intressant notering(fetade).

Jag vet inte om det är skandinaviskt, men tror faktiskt att det är något vi har importerat, att bluffa sig in i välfärden.

Om man vill bli testad, vad hindrar att man helt enkelt påstår att man har varit i Teheran eller Italien, vem kollar det, hur kollar man det?

Det här kan innebära, den dagen paniken sprider sig, att många kommer att kräva testning på falska grunder, hur hanterar man den påfrestningen på sjukvården?

I det läget testar man inte i första hand för att kontrollera smittospridning utan för att ge korrekt vård.
Så människor som är sjuka och uppvisar tecken på behov av vård, testas för att de ska få korrekt vård. Simple as that.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Hello world!
Citat:
🌏 5 March 🌏

19:53: 1 new death in Iran. The patient was diplomat Hossein Sheikholeslam, a former member of parliament and Iran’s former ambassador to Syria. He also played a role in the hostage crisis at the U.S. Embassy in Tehran in the early 1980s.
19:35: 1 new case in Ireland.
17:41: 31 new cases in Washington state, United States.
17:40: 30 new cases in Sweden. Of those, 28 are in Stockholm County.
17:39: 1 new case in Wales, United Kingdom.

17:38: 1 new death in Berkshire, England, United Kingdom. This is the first death in the United Kingdom. The patient, described only as elderly, had underlying health issues.
17:10: 769 new cases and 41 new deaths in Italy.
16:26: 27 new cases in the United Kingdom, including 25 in England.
12:47: 10 new cases in Norway.
12:30: 21 new cases in Greece.

12:27: 3 new cases in Azerbaijan.
12:23: 7 new cases in Singapore.
12:19: 3 new cases in Saudi Arabia.
12:07: 1 new preliminary confirmed case in Quebec, Canada.
11:54: First case in South Africa.

11:52: 1 new case in Egypt.
11:35: 8 new cases in Iceland.
11:22: 6 new cases in Spain.
11:05: 5 new cases in Malaysia.
10:38: 7 new deaths in South Korea.

10:34: 27 new cases in Belgium.
10:25: 8 new cases in Sweden.
10:20: 591 new cases and 15 new deaths in Iran.
10:16: 40 new cases and 1 new death in Spain.
09:42: 87 new cases in Germany.

09:09: 1 new case in India.
08:53: 1 new case in Bosnia and Herzegovina.
08:52: First death in Switzerland.
08:50: 3 new cases in Scotland, UK.
08:49: 5 new cases in Finland.

08:33: 2 new cases in Portugal.
08:27: 6 new cases in Norway.
08:24: 1 new case in Russia.
08:07: First 4 cases in West Bank, Palestine.
07:37: 1 new case in Morocco.

07:38: 1 new case in Georgia. In serious condition.
07:30: 4 new cases in Hong Kong.
07:20: First case in Bosnia and Herzegovina.
07:20: 2 new cases in Kuwait.
07:00: 8 new cases in Austria.

06:13: 2 new cases in Greece.
05:03: 12 new cases in Japan.
04:05: 1 new case in Delhi, India.
01:29: First case in Bergen County, New Jersey, United States.
01:18: 145 new cases in South Korea.

01:00: 4 new cases in Thailand.
00:20: China’s National Health Commission reports 5 new cases across the mainland, excluding Hubei province.
00:20: 134 new cases and 31 new deaths in Hubei province, China.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Nej, det är så klart viktigt att man faktiskt blir immun.

Men du verkar tro att ett vaccin är samma sak som att ha viruset. Båda gör dig immun. Men viruset kan döda dig, inte vaccinet.
Han har en poäng. Vad ska vi med ett vaccin till om detta ändå inte leder till ett immunsvar?
Det är antikropparna vi vill åt med ett vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns ingen mening att gå på någon dödlighetsstatistik i dagsläget. Det ger absolut ingenting och kan egentligen bara skapa förvirring. Det man bör göra är att vänta tills läget är under kontroll sen göra kontrollerade studier av hur många som dör baserat på hur många som faktiskt får sjukdomen och inte de som råkats upptäckas.

Jag tror att Sydkoreas dödlighet är vad vi kan förvänta oss. De har intensivt testat sin befolkning och jag tror vi där är nära sanningen för ett I-land. Men vad vet jag.

Visst har du en poäng, men jag blir fullständigt rosenrasande när folk helt bestämt säger "nej det är lågt som influensan" eller "nej det är helt lugnt bara de sjuka och gamla kommer dö".

Eftersom vi har 3,2% bevisad dödlighet, måste man respektera det och utgå ifrån det. Man bör alltid utgå från att det är värre än man trott. Att vara överförsiktig räddar live i slutändan.

Personligen behandlar jag coronan som att den har en 100% dödlighet, dvs. jag anpassar ALLT i mitt liv efter viruset och har i princip slutat leva, om du förstår vad jag menar. Det är en uppoffring jag får leva med några månader. Men det är värt det, ALLT är värt att inte ligga och dö in lunginflammation.
Citera
2020-03-05, 21:06
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår att det börjar bli trist när ingen dör.

Tycker man det så behöver man inte vänta så länge till.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
"Iran 'lied to its own people' about coronavirus: US envoy"

“It told them it was not anything to worry about but at the same time the virus was spreading throughout Iran.”

Tycker jag känner igen det där?

https://english.alarabiya.net/en/coronavirus/2020/03/05/Iran-lied-to-its-own-people-about-coronavirus-US-envoy-.html
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Alla ni som sitter här och skriker sedan veckor: har ni burit mask i dag när ni varit ute/ senast ni var ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in