Citat:
Brist på dopamin? Hur? Att min koncentrationssvårighet beror på att min hjärna inte utsöndrar dopamin när jag gör saker så jag ser ingen mening med att fortsätta och därför slutar koncentrera mig? Och att jag söker kickar och är impulsiv för att jag inte får "belöning" av småsaker som andra får. Eller hur menar du?
Ja asså det är den delen i det hela som är "komplicerad". Det kan bero på jävligt mycket olika saker.
Ex 1: du är överintelligent och behöver kraftigare stimulans för att inte bli uttråkad.
Ex 2: Du fick ingen uppmärksamhet eller bekräftelse som liten så din hjärna har lärt sig att oavsett vad du gör så duger du inte. Att känna att man inte duger är motsatsen till självförtroende och självförteoende brukar ju öka dopaminet. Så om du känner att du inte duger så kommer ditt dopamin suga vad du än gör.
Ex 3: kemiskt medfött fel där du kanske rent av har färre dopaminreceptorer än vanligt vilket gör att effekten av dopamin minskar då aktiviteten inte kan bli lika hög med färre dopaminreceptorer (som skapar aktiviteten med dopamin).
Finns 1 miljard andra "Ex".
Men det jag menar är att det inte spelar någon roll vad det beror på, huvudsaken är att det ska funka och att du ska få ett bättre liv.
Får du ett sämre liv av en ADHD diagnos eller ADHD medicin så är man ju rätt dum om man INTE kan lista ut att det inte är så bra
.Så tänk på dig själv, gör det du tror funkar bäst. Skit i vad alla andra säger o tycker. Huvudsaken är att du ska äga världen i slutändan!