2020-03-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Ja visst är det det! Ur aforismsamlingen Apsefiston (2002), som på Teratologens egen tråd på Fb har kallats för hans viktigaste bok, kanske med rätta.

Över till Magmunnen!

Tackar!

Vem, lite kul att personen vi söker är så dumsnäll ändå och skriver "brud" om Maria Sveland, har skrivit detta:

Maria Sveland i tidningen ETC, skriver om
begreppet "introvert":
"Något som snubbar kan dra till med som ursäkt
för att få fortsätta sitta i skuggan med sina
tysta stenansikten."
Men
ska inte hon ge fan i skuggan och introvertheten?
Vad fan har hon med det att göra?
Hon är en riktigt tröttsam brud, Sveland
Citera
2020-03-05, 20:07
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Tackar!

Vem, lite kul att personen vi söker är så dumsnäll ändå och skriver "brud" om Maria Sveland, har skrivit detta:

Maria Sveland i tidningen ETC, skriver om
begreppet "introvert":
"Något som snubbar kan dra till med som ursäkt
för att få fortsätta sitta i skuggan med sina
tysta stenansikten."
Men
ska inte hon ge fan i skuggan och introvertheten?
Vad fan har hon med det att göra?
Hon är en riktigt tröttsam brud, Sveland

Ser väldigt mycket ut som Ulf Lundells tätt radbrutna "jag-läser-nåt-i-tidningen/hör-nåt-på-radio/ser-nåt-på-tv-och-blir-sur-och-skriver-några-gnälliga-rader-prosa.
Citera
2020-03-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ser väldigt mycket ut som Ulf Lundells tätt radbrutna "jag-läser-nåt-i-tidningen/hör-nåt-på-radio/ser-nåt-på-tv-och-blir-sur-och-skriver-några-gnälliga-rader-prosa.

Både analys och gubbe är rätt. Din tur!
Citera
2020-03-05, 20:24
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmannen
Blev nästan beklämd när det stod klart att det var Teratologen som skrivit detta. "Äldreomsorgen" tyckte jag innehåll många stilistiskt lysande partier. Vet inte här om idén är att härma/karikatyrisera någon stilistiskt i de olika fraserna, Cioran? Den här raden t. ex. Framtiden öppnar sig som ett obotligt kräftsår, och den måste förbli ensam om kroppen ska få sitt. Ska framtiden förbli ensam?
Annars finns det en del snygga formuleringar i det stycket och Siffredo är dråpligt i sammanhanget. Men också mycket som helt enkelt är för krystat men det kanske är avsiktligt i humoristisk anda?

Den andra aforismen om växterna som blir förutsägbara i väl omskötta odlinger etc, är inte den helt enkelt banal? Det var där jag gissade på Torgny.

Ja, jag får byta avatar!

Hehe nej varför det. Jag håller faktiskt med dig, mycket i de citerade styckena är alldeles för krystat. Eller banalt. Framtiden öppnar sig som ett obotligt kräftsår är... tja. Är det inte helt enkelt en väldigt, väldigt dålig metafor?
Annat var intressantare. Eftersom jag inte gillade Äldreomsorgen något vidare, var Apsefiston ändå en rätt positiv läsupplevelse - som jag minns det så här i efterhand.
Citera
2020-03-05, 20:25
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Nej men skriver han så platt, Lundell! Vilken gnällighet.
Citera
2020-03-05, 20:43
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Tack! Då får vi se hur det här går:

"I ett dystert fuktigt rum lever han sin enformiga sjukdag. Endast avbruten av städkäringens kraxande då hon beväpnad med en långskaftad borstfot åker kring på klapprande kängbottnar. Den lilla värld där hans kropp sakta resignerar. Rummets väggar har slutit sig kring honom som ett brunt nötskal. Och människorna aktar sig för att knäcka denna mögliga nöt vars utseende redan skvallrar om mask.
Där utanför gödslar duvmatronorna fasaden. Långa oviga bussar gräver sina trynen genom dimman och trafikfyrarna snurrar kring sig själv. (…) Och en bensinstation exponerar sina flugsvampar i gathörnet. Men allt detta vet Budus ingenting om. Ty det enda han kan se från sin skrumpna schäslong är ett rinnande fönster med svarta utsvultna telefontrådar. Det har hängt där hela dagen. Och skall göra det ända tills natten kommer och tar ned det."
Senast redigerad av Saltkatt 2020-03-05 kl. 20:46.
Citera
2020-03-05, 20:57
Medlem
Citat:

"I ett dystert fuktigt rum lever han sin enformiga sjukdag. Endast avbruten av städkäringens kraxande då hon beväpnad med en långskaftad borstfot åker kring på klapprande kängbottnar. Den lilla värld där hans kropp sakta resignerar. Rummets väggar har slutit sig kring honom som ett brunt nötskal. Och människorna aktar sig för att knäcka denna mögliga nöt vars utseende redan skvallrar om mask.
Där utanför gödslar duvmatronorna fasaden. Långa oviga bussar gräver sina trynen genom dimman och trafikfyrarna snurrar kring sig själv. (…) Och en bensinstation exponerar sina flugsvampar i gathörnet. Men allt detta vet Budus ingenting om. Ty det enda han kan se från sin skrumpna schäslong är ett rinnande fönster med svarta utsvultna telefontrådar. Det har hängt där hela dagen. Och skall göra det ända tills natten kommer och tar ned det."

Grymt citat! Måste vara centraleuropeiskt, skulle jag tro. Hermann Ungar?
Citera
2020-03-05, 21:21
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Gissar också centraleuropeiskt eller östeuropeiskt.
Skjuter från höften.
Olga Tokarczuk?
Citera
2020-03-05, 21:22
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Grymt citat! Måste vara centraleuropeiskt, skulle jag tro. Hermann Ungar?

Nja, du är nog inte direkt på rätt spår.
Citera
2020-03-05, 21:23
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Gissar också centraleuropeiskt eller östeuropeiskt.
Skjuter från höften.
Olga Tokarczuk?

Nej, inte det heller. Ungar är närmare tidsmässigt.
Citera
2020-03-05, 21:25
Medlem
Citat:

Jon Dos Passos?
Citera
2020-03-05, 21:26
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Kan det vara en ryss? Drar till med Gorkij...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in