2020-03-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Inte undrapå att dom har mångdubblat sin omsättning sen förra året, på grund av sånna som dig.

Alltså allvarligt nu. "Tugget" och tonen i svaret du fick av dem är exakt samma som de rena blufföretagen som driver falska registertjänster brukar svara med. Det är ännu mera genomskinligt än jag väntade mig.

"Det är inte vårt fel, du har använt en fd gratistjänst som du sen ej sagt upp, tough luck, tråkigt att du insinuerar att vi skulle vara bedrägliga, bara att betala, ingen annan lösning finnes" osv.

Alltså: Detta är inte ett oskyldigt misstag. Det är tveklöst att de satt i system att hålla på såhär. Jag hade helt klart överklagat och drivit småmål i domstol; skit samma om man mot förmodan förlorar och får betala ett par tusen extra till advokater. Att man iallafall försökte kommer isåfall kännas bättre.

Efterskottsbetalning, och dessutom efter lååååång tid, är ej praxis i webbtjänstbranschen.

Att hålla inne en faktura i två år för en vanlig rutintjänst är usel affärssed. Inte sannolikt att detta följer deras faktureringsrutiner i övrigt.

Kontot har ej använts. Du har därför ej belastat deras infrastruktur nämnvärt, därav kan ockerargumentet eventuellt vara användbart.
Citera
2020-03-05, 18:08
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Alltså allvarligt nu. "Tugget" och tonen i svaret du fick av dem är exakt samma som de rena blufföretagen som driver falska registertjänster brukar svara med. Det är ännu mera genomskinligt än jag väntade mig.

"Det är inte vårt fel, du har använt en fd gratistjänst som du sen ej sagt upp, tough luck, tråkigt att du insinuerar att vi skulle vara bedrägliga, bara att betala, ingen annan lösning finnes" osv.

Alltså: Detta är inte ett oskyldigt misstag. Det är tveklöst att de satt i system att hålla på såhär. Jag hade helt klart överklagat och drivit småmål i domstol; skit samma om man mot förmodan förlorar och får betala ett par tusen extra till advokater. Att man iallafall försökte kommer isåfall kännas bättre.

Efterskottsbetalning, och dessutom efter lååååång tid, är ej praxis i webbtjänstbranschen.

Att hålla inne en faktura i två år för en vanlig rutintjänst är usel affärssed. Inte sannolikt att detta följer deras faktureringsrutiner i övrigt.

Kontot har ej använts. Du har därför ej belastat deras infrastruktur nämnvärt, därav kan ockerargumentet eventuellt vara användbart.

Grejen är den att jag är bosatt utomlands, hur mycket hade rättegångskostnader kostat mig? Jag hatar orättvisa och hatar även folk som livnärar sig på att lura andra, jag hade nog utan tvekan kunnat ta detta vidare bara det inte skulle kosta skjortan av mig.

Det som är sjukt är att det är flera kunder som har råkat ut för detta.
Citera
2020-03-05, 18:29
Medlem
Citat:
Grejen är den att jag är bosatt utomlands, hur mycket hade rättegångskostnader kostat mig?

Tror det i vissa fall går att delta via videolänk i domstolen. Juridikforumet vet nog bättre om detta kan vara en möjlig väg.

Läste på lite om FS-Data och hittat en förklaring till varför det kan ha blivit som det blivit: i våras köptes de tydligen upp av Miss Group. Detta är ett numera internationellt affärskonglomerat som bl.a. har brittiska storbanker som investerare. Jag är bekant med deras egna varumärke Miss Hosting. De var bra pengatörstiga och levererade vid tillfället inte särskilt imponerande heller... (DNS/mail som helt enkelt inte fungerade, eller sporadiskt).
Citera
2020-03-05, 18:38
Medlem
AlbusPercivals avatar
Efter ha varit i kontakt med deras CEO så fick jag ett professionelt bemötande där han sa att inget betalas för något man inte använt.

Är mer en nöjd med hur han hanterade ärendet, inkasso kravet kommer att strykas.
Citera
2020-03-05, 18:50
Medlem
Citat:
Efter ha varit i kontakt med deras CEO så fick jag ett professionelt bemötande där han sa att inget betalas för något man inte använt.

Är mer en nöjd med hur han hanterade ärendet, inkasso kravet kommer att strykas.

Det var ju bra, men undrar hur stor andel det är som ens orkar ta några vändors bestämd kommunikation som du gjort, och inte bara betalar.

I deras egna avtalsvillkor för www/epost står f.ö. detta:

"Periodkostnaden (normalt årsvis) för www-utrymmet måste alltid vara FS data tillhanda senast samma dag som perioden påbörjas alternativt enligt förfallodag på FS Datas faktura för aktuell period"

Alltså samma sak som är standard för resten av webhotellsbranschen sedan länge - förskottsbetalning...

Det du varit med om försök till är något helt annat...
Citera
2020-03-05, 18:58
Medlem
Det bästa är att bestrida en sådan faktura. Luta dig tillbaka och vänta på att de skall stämma dig. Jag vågar påstå, att är de inte 100% säkra på att vinna kommer de inte gå vidare.
Stämma en privatperson på småsummor kostar mer än de får in, även om de vinner.
Ännu bättre om du bor utomlands. Då löser du inte ut delgivningen så blir det ännu dyrare för dem.
Citera
2020-03-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tror det i vissa fall går att delta via videolänk i domstolen. Juridikforumet vet nog bättre om detta kan vara en möjlig väg.

Vilken domstol skulle varit aktuell om FS data ska stämma TS som bor utomlands? Normalt är det ju tingsrätten i domsaga svaranden har sin hemvist...
Citera
2020-03-05, 19:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-03-05, 19:48
Medlem
Du borde polisanmäla. Detta bedrägeri är ju något både för polisen och media. Jag luktar en stor skandal här. Kanske någon som har en kontakt hos media att tipsa? Ifall flera råkat ut för FSDATA så skriv i tråden så att där finns material för journalisterna att hämta från.
Citera
2020-03-05, 19:57
Medlem
Du verkar inte vara ensam: https://www.reco.se/fs-data

Fullt av folk som fått bluff-fakturor och andra problem. Undvik som pesten! Betala EJ.

Bestrid till företaget och säg sedan till inkassobolaget att du bestridit. Inkasso måste då lägga ner ärendet omedelbart. Samma med kronofogden ifall de tagit ärendet dit.

Enda alternativet som återstår för företaget är då att stämma i domstol men där vinner de aldrig en sådan här avtalsförändring och det ursprungliga avtalet angående prisförändringar kommer anses vara oskäligt och därmed ej gälla.
Citera
2020-03-05, 20:01
Medlem
Citat:

Professionell bedragare som försöker komma undan lindrigt när bedrägeriet avslöjats. Han försöker göra sig själv en tjänst och komma undan. Ungefär som att ta upp och ge dig tillbaka plånboken efter att du tappat den men enda anledningen till att personen ger tillbaka den är för att du vände dig om. Bli inte lurad!
Citera
2020-03-05, 20:46
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Professionell bedragare som försöker komma undan lindrigt när bedrägeriet avslöjats. Han försöker göra sig själv en tjänst och komma undan. Ungefär som att ta upp och ge dig tillbaka plånboken efter att du tappat den men enda anledningen till att personen ger tillbaka den är för att du vände dig om. Bli inte lurad!

Hotade med media och dylikt när jag kontaktade han, men nu vet jag inte om han stryker den för att han är godhjärtad eller för att jag nämnde att jag tänker ta upp det med media.

Hur som helst var det ett trevligt bemötande ifrån han, han ordnade så att jag fick ett telefonsamtal direkt ifrån en som jobbar där klockan var runt 18.30 förväntade inte mig att få samtalet så snabbt så han ordnade så att fakturan stryks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in