2020-03-06, 01:00
Medlem
Alltså seriöst...vad är ni för typer som ger efter och betalar för sånt här?

Bestrid fakturan hos inkasso. Inget inkassoföretag vill ta i en sån här faktura med tång.

Vill de ta dig till tinget låt dem, det här är 100% lurendrejeri. Ni som betalat kunde lika gärna skickat pengarna via nigeriabrev.

Om ni har betalat så polisanmäl - tillräckligt många som anmäler för bedrägeri kanske det kan bli något av det. Men räkna inte med det.
Citera
2020-03-06, 04:14
Medlem
sebnies avatar
Självklart har ett företag rätt att ändra från gratistjänst till betaltjänst.

När du kryssar i:
[ ] Jag godkänner de allmänna villkoren för tjänsten

så är det i avtalslagens mening, ekvalient med att skriva sin namnteckning på ett skriftligt avtal.

I dessa villkor, står då att företaget har rätt att ändra båda avtal och priser med 30 dagars varsel. Då gäller detta. Det gäller även om det skulle vara bindningstid på avtalet utan att du har rätt att säga upp det, ty, du har ju GODKÄNT att det ska vara så.
Pacta sunt servanda säger jag - avtal ska hållas.

Då kommer vi till det andra problemet.
Företaget aviserar avtalsförändringar via den i tjänsten uppgivna adressen. Då är det din skyldighet att bevaka den adressen, inklusive skräpposten. Det är också din skyldighet att hålla din adress uppdaterad, och dessutom komma ihåg eventuella lösenord och spara eventuella mobilapps-authenticators så att du kommer åt kontot för att uppdatera kontaktuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
I alla betalgrejer som finns så brukar tjänsten stängas av

Inte alltid. Det är vanligt att man har en gratistjänst med en begränsning, säg att du bara får använda 1 GB. Sedan så fort du trampar över det, så börjar det ticka på taxameter. Meningen med sådana tjänster är då att man inte vill att folk ska "åka snålskjuts" på gratisabonnemanget, utan gratisabonnemanget är då bara till för att TESTA tjänsten.

Detsamma gäller att skita i att betala. Har du gått med på att de kan ändra avtalet ensidigt med 30 dagars Epost-varsel, så är det just detta som gäller! Då har du gått med på ett betal-avtal med priset 0 kr/mån.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Att hålla inne en faktura i två år för en vanlig rutintjänst är usel affärssed

De har inte hållt inne fakturan. De har bara inte drivit in den via inkasso, vissa företag har som kutym att inte ta via inkasso förrens totalskulden överstiger ett visst belopp - t.ex. 1500 kr. Att fakturorna & påminnelserna har blockerats pga TS skräppostfilter är inte FSdata's fel.

Det finns *INGEN SKYLDIGHET* att skicka en faktura brevledes utan man kan givetvis avtala om att fakturorna skickas via E-post. Det innebär att de blockerade fakturorna orsakar att skulden byggs upp tills dess att den slår över till gränsbeloppet och då skickas totalskulden till inkasso.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tänk om 20 stycken ändrar sina avtal till att kosta ett par tusen

De kan bara ensidigt ändra avtalet om de skrivit i avtalet att de får ändra avtalet.
Det är därför man ska KLICKA på allmänna villkor och LÄSA IGENOM. Inte företagets fel att du godkänner avtal utan att läsa igenom.
Sedan är det då din skyldighet som kund att hålla kontaktuppgifterna uppdaterade, speciellt om du byter E-post.
Citera
2020-03-06, 07:08
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

De kan bara ensidigt ändra avtalet om de skrivit i avtalet att de får ändra avtalet.
Det är därför man ska KLICKA på allmänna villkor och LÄSA IGENOM. Inte företagets fel att du godkänner avtal utan att läsa igenom.
Sedan är det då din skyldighet som kund att hålla kontaktuppgifterna uppdaterade, speciellt om du byter E-post.

Jo jag vet att man måste läsa igenom avtalet och att man godkänner. Men det blir ohållbart samtidigt. Då skulle jag sitta och spendera många timmar på det. Det skulle göra att jag fick lägga såpass mycket tid på det att det skulle påverka negativt på min effektivitet gentemot konkurrenter och istället sitta utan jobb.

Mycket därför jag numera signar upp mig med tillfälliga mejltjänster för API-nycklar med mera.
Citera
2020-03-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det finns *INGEN SKYLDIGHET* att skicka en faktura brevledes utan man kan givetvis avtala om att fakturorna skickas via E-post. Det innebär att de blockerade fakturorna orsakar att skulden byggs upp tills dess att den slår över till gränsbeloppet och då skickas totalskulden till inkasso.

Stämmer! Faktum är att det egentligen inte finns skyldighet att skicka faktura överhuvudtaget. Skyldigheten är omvänd, den som använt en tjänst är i princip skyldig att uppsöka företaget och be om den.

Det är dock en annan sak med gratistjänster som plötsligt blir betaltjänster eller kraftigt ökar i pris. Självklart måste man bekräfta och få på pränt att användaren delgivits de ändrade villkoren där. Inte en domstol i landet kommer gå med på att utdöma betalningsskydighet för en gratistjänst som smygande blivit betal, där den enda delgivningsmetoden var epost (leverans/delgivningssäkerhet noll).

Det seriösa är givetvis att i samband med att man gör gratistjänsten till betaltjänst, skicka ut ett kostnadsförslag som ska betalas om man vill behålla tjänsten och i och med denna betalning godkänner man då de nya villkoren; i annat fall stängs tjänsten av.

Testabbonemang för t.ex. mobilt bredband där man får några gigabyte kostnadsfritt för att testa skulle vara något helt annat - detta skrivs ju i så fall in i villkoren från början. Mobiloperatörerna är dock tillräckligt vettiga numera för att mestadels ha lagt ner efterhandsdebitering av data - detta då det är bondfångeri - ett låst epostprogram som körs i bakgrunden och pumpar data dygnet runt kan tex ruinera kunden.
Citera
2020-03-06, 22:27
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Då skulle jag sitta och spendera många timmar på det.

Dock behöver man inte lusläsa det, men man behöver ju dock skumma igenom det. Typ 50% av innehållet i sådana avtal är bara friskrivningar av stilen "Vi tar inte ansvar om din dator skulle brinna upp eller att allt innehåll på hårddisken försvinner av att du använder vår tjänst" för att ha ryggen fri från eventuella skadestånd pga att man tillhandahåller en gratistjänst ungefär.

Här handlar det mer om att kolla så att inte extra kostnader tillkommer, t.ex. av överutnyttjande eller liknande, och att tjänsten stängs av om den går till betaltjänst, inte övergår i fakturerad tjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
gratistjänster som plötsligt blir betaltjänster eller kraftigt ökar i pris
Det finns inget som säger det. Det finns en paragraf som gäller oskälighet, men det gäller oskälighet i relation till motprestationen. Då kvittar det om man höjer priset med 1 % eller 2000 %. Om det slutgiltiga priset är skäligt, så är det skäligt. Om priset är oskäligt, så är det oskäligt.

Då är det frågan om vad det är för E-posttjänst det gäller, hur mycket utrymme som ingår, vad för extratjänster som ingår m.m. och så får man jämföra det med liknande tjänster på marknaden, och se om motprestationen står i uppenbar missproportion till priset. En eposttjänst för ungefär en hundralapp i månaden är inte direkt oskäligt, många andra E-posttjänster med utrymme på mellan 5-15 GB ligger på runt 50kr till 100kr i månaden, även om google kör sitt 15 GB gratis.

Sedan, antar jag att du haft en tillhörande domän right? Om denna domän sagts upp och eposttjänsten faktiskt blivit totalt obrukbar utan den tillhörande domänen (och man inte på något sätt kan knyta domänen externt till tjänsten, t.ex. via MX-records hos en annan registrar), så kan inte FSdata ta betalt för en tjänst som inte har levererats över huvud taget.
Har tjänsten dock legat tillgänglig för dig, t.ex. att du kunnat knyta domänen externt via MX-records (något som FSdata inte kan se), då ska du givetvis betala för den.

Det finns ingen skyldighet i varken avtalslag eller konsumentköplag eller konsumenttjänstlag, att delgiva mottagaren om avtalsförändringar på ett leveranssäkert sätt. Har man ingått ett avtal där det tydligt står i avtalet att avtalsförändringar meddelas via E-post, då får man stå för vad man ingått för avtal, och då tillse att man kan ta emot E-post på ett leveranssäkert sätt (altså välja en E-postleverantör som låter dig själv helt och hållet välja bort skräppostfiltret t.ex. så att du kan via en whitelist på ett leveranssäkert sätt ta emot E-posten).
FSdata har säkert loggar på att meddelandet faktiskt levererats till din E-postleverantörs server, och då gäller det som levererat meddelande, precis som ett inlämningskvitto för ett paket eller brev.
Att meddelandet blivit bortslarvat av DIN epostleverantör som DU valt, kan inte FSdata rå för.

Det är precis som att comhem aviserar en kraftig höjning, säg dubbling av priset pga kraftigt ökade kostnader i stadsnätet, uppsägning måste göras inom 1 månad om man inte godtar ändringarna, och sedan försvinner brevet pga postnord.
Då anses du också vara informerad, och har man då säg 24 månaders bindningstid, så får man då stå för att man inte sa upp avtalet när chansen gavs.
Senast redigerad av sebnie 2020-03-06 kl. 22:53.
Citera
2020-06-02, 19:04
Medlem
iok22s avatar
Fick påminnelsefaktura av dessa skojare idag och till min förvåning har jag 2 obetalda fakturor som avser 2019-2020 och 2020-2021. De vill alltså att jag betalar 1740 kr för en tjänst jag inte ens visste jag hade. Köpte 3 domän hos FS Data 2016 varav de löpte ut redan 2017 pga medveten utebliven betalning. Därmed sägs mitt avtal upp per automatik enligt deras egna villkor för domän men trots det så fakturerar de mig för en e-posttjänst som är helt obrukbar. Värt att notera är att de domän jag köpte 2016 ligger fortfarande aktiva så man från FS Datas sida kan fakturera för e-posttjänsten.

Har kontaktat deras support som hänvisar mig till mailkontakt med deras ekonomiavdelning där jag omedelbart bestred fakturorna. Ringer 11414 imorgon och gör en polisanmälan.

https://imgur.com/a/mZET3wj
Senast redigerad av iok22 2020-06-02 kl. 19:29.
Citera
2020-06-02, 19:19
Medlem
Verkar vara ett gäng skojare detta företag:

https://se.trustpilot.com/review/fsdata.se
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto