2020-03-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså, hur tror du en vanlig stop loss för aktier skyddar dig mot ett ras som inleds när den svenska börsen är stängd?

Stoploss försämrar för övrigt avkastningen i alla strategier, det vet alla som har testkört detta med historiskt data.
Fördelen är att det är jag som bestämmer till vilket pris jag skall köpa och sälja.
Citera
2020-03-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
det är verkligen inte bara ett litet ”hypotetiskt tankeexperiment”

Förtydligande: det är ett hypotetiskt tankeexperiment eftersom det inte bevisar time in market mer än att vad "missa 10 sämsta dagarna" bevisar tajming. Du vet aldrig att nästa dag kommer vara sämsta/bästa dagen. Du bevisar 'time in market' genom att lägga fram data på "x % som försöker sälja av och köpa in sig billigare underpresterar index" eller "de som försöker tajma marknaden har i snitt y% lägre avkastning".

Detsamma gäller folk som bara köper aktier i ett bolag och alla andra dumma påhitt småsparare har för sig.
Citera
2020-03-05, 17:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fördelen är att det är jag som bestämmer till vilket pris jag skall köpa och sälja.

Du kan inte försäkra dig mot börsfall med stopploss, men du kommer få sämre avkastning om du försöker. Tycker man det är en bra deal kan man förstås använda det.
Citera
2020-03-05, 17:27
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Du gick ju ur åt helvete för tidigt. Så mycket var den "fördelen" värd..

Nåja, det är nog sant att 90% är betjänta av att handla i indexfonder.
Citera
2020-03-05, 17:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Krisen har börjat för flygbolagen, dominoeffekten kommer som på ett brev på posten.
Vilken dominoeffekt?
Citera
2020-03-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
De får ju inte dålig avkastning främst för att de missar de absolut bästa dagarna. De går på magkänsla och säljer när det ligger lågt och vågar inte gå in igen eller väljer dåliga tillfällen eller efter att marknaden står betydligt högre, investerar i förhoppningsbolag utan att förstå dem, försöker fånga fallande knivar, onödigt hög risk utan att förstå innebörden osv osv.

Ja men att missa de 10 bästa dagarna endast kräver ju att man tajmar marknaden och extremt dåligt dessutom.

Kolla på denna:
https://theirrelevantinvestor.com/wp-content/uploads/2019/02/8.png

Utifrån den bilden kan jag påstå att det är bättre att tajma marknaden för att missa 25 bästa tillika sämsta dagarna ger högre avkastning under perioden jämfört med att sitta still. Det är därför bättre enligt mig att hänvisa till empirisk data som visar att 'time in market' faktiskt är lämpligare för småsparare så de inte försöker leka professionell trader så fort de överpresterat index första veckan de investerar.

Tycker för övrigt det är minst lika viktigt att lära nya investerare att inte kasta in pengar i förhoppningsbolag man inte förstår bara för att man vill bli rik snabbt. Många som bränner sig på det.

Okej jag var lite dum när jag antog att du fortfarande pratade om någon ränta där, typ ett konstigt sätt att säga att de ökat från 1,5 till 2 eller något... My bad.

Tror alla är livrädda att sätta stop för festen och hellre stimulerar tills det är någon annans problem.

Det kommer den med största sannolikhet ja, man får väl vara glad så länge det varar.

2018 var bedrövligt
2019 bästa på väldigt länge
2020 hoppas + 10

Jag tror många säljer bort sig nu

”Det är annorlunda nu”
Det farligaste man kan tro

När alla är livrädda kraschar inte börsen , speciellt inte på våren

Det gör den när alla tror att träden växer till himlen och eurofin är på topp

Nån som sett någon eurofi hittills , inte jag iallafall
Vi kommer dit , det gör vi alltid
”Faran är över”
Citera
2020-03-05, 18:29
Medlem
Kulturmannens avatar
Blir intressant att se dow imorgon! Nu har den gått upp och ner i veckan så att just nu torsdag är vi tillbaka där vi startade i måndags.
Nu är jag inte mkt för teknisk analys men för mig ser det mer ut som ner imorgon.
Citera
2020-03-05, 18:29
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
2018 var bedrövligt
2019 bästa på väldigt länge
2020 hoppas + 10

Jag tror många säljer bort sig nu

”Det är annorlunda nu”
Det farligaste man kan tro

När alla är livrädda kraschar inte börsen , speciellt inte på våren

Det gör den när alla tror att träden växer till himlen och eurofin är på topp

Nån som sett någon eurofi hittills , inte jag iallafall
Vi kommer dit , det gör vi alltid
”Faran är över”

Är detta vad du tror eller vad du hoppas på?
Citera
2020-03-05, 18:33
Medlem
Aversions avatar
Tror vi hamnar i en björnmarknad nu ett tag, men självklart kommer vissa uppgångsperioder, ibland kanske 10+ procent vissa veckor av folk som vill köpa billigt. Tror dock inte på någon riktig genomklappning, inland behövs till och med lite sämre tider för att locka nya människor till börsen som tror att nu är det deras chans. Det behövs för att hålla igång hjulen ett tag till.

Hela året kommer nog sluta på max ett par procent upp eller ner.
Citera
2020-03-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Är detta vad du tror eller vad du hoppas på?

Helt ärligt
Hoppas på + 20
Realistiskt + 10
Minus finns inte på min karta
Citera
2020-03-05, 18:55
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Helt ärligt
Hoppas på + 20
Realistiskt + 10
Minus finns inte på min karta

Sedär.. Själv köpte jag på mig lite omx bear x18 igår. Blir väl som vanligt att jag säljer för tidigt. Det gör jag i princip alltid.
Citera
2020-03-05, 19:19
Medlem
Sjuntorparns avatar
Nu darrar de rejält. Jag räknar med ett fritt fall inom kort.
Tror inte man behöver skynda fynda heller för att fånga upp något billigt. Framtiden kommer suga rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in