Citat:
Ursprungligen postat av
Wyrtmer
De får ju inte dålig avkastning främst för att de missar de absolut bästa dagarna. De går på magkänsla och säljer när det ligger lågt och vågar inte gå in igen eller väljer dåliga tillfällen eller efter att marknaden står betydligt högre, investerar i förhoppningsbolag utan att förstå dem, försöker fånga fallande knivar, onödigt hög risk utan att förstå innebörden osv osv.
Ja men att missa de 10 bästa dagarna endast kräver ju att man tajmar marknaden och extremt dåligt dessutom.
Kolla på denna:
https://theirrelevantinvestor.com/wp-content/uploads/2019/02/8.png
Utifrån den bilden kan jag påstå att det är bättre att tajma marknaden för att missa 25 bästa tillika sämsta dagarna ger högre avkastning under perioden jämfört med att sitta still. Det är därför bättre enligt mig att hänvisa till empirisk data som visar att 'time in market' faktiskt är lämpligare för småsparare så de inte försöker leka professionell trader så fort de överpresterat index första veckan de investerar.
Tycker för övrigt det är minst lika viktigt att lära nya investerare att inte kasta in pengar i förhoppningsbolag man inte förstår bara för att man vill bli rik snabbt. Många som bränner sig på det.
Okej jag var lite dum när jag antog att du fortfarande pratade om någon ränta där, typ ett konstigt sätt att säga att de ökat från 1,5 till 2 eller något... My bad.
Tror alla är livrädda att sätta stop för festen och hellre stimulerar tills det är någon annans problem.
Det kommer den med största sannolikhet ja, man får väl vara glad så länge det varar.
2018 var bedrövligt
2019 bästa på väldigt länge
2020 hoppas + 10
Jag tror många säljer bort sig nu
”Det är annorlunda nu”
Det farligaste man kan tro
När alla är livrädda kraschar inte börsen , speciellt inte på våren
Det gör den när alla tror att träden växer till himlen och eurofin är på topp
Nån som sett någon eurofi hittills , inte jag iallafall
Vi kommer dit , det gör vi alltid
”Faran är över”