2020-03-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstan10
Någon annan som ligger investerad i OMX bear x20 inför morgondagen?
Hur går det börskungen?
Citera
2020-03-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hur går det börskungen?
Den kan inte kännas bra idag
Ajaj
Citera
2020-03-04, 16:23
Medlem
Talespins avatar
Verkar bli en bra dag för USA idag.
Citera
2020-03-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Mmmmm
Agera för uppgång eller köp konserver på Ö-B
Det är bara att välja
Citera
2020-03-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Men du är ” nästan ” säker på en smäll till
Utveckla gärna ? Har du nån indikation på det

En nergång brukar ske i 2 smällar. Den sista är större då skall blod flytta på gatorna, då ska alla synder ut.
Viruset som är orsaken kommer att ställa till det för företag i närtid, sportevenemang ställs in, fabriker stängs igen, resor stängs in, tillväxten kommer ta skada. Mycket av tillverkningen sker i Kina.
detta kommer påverka börsen negativt tyvärr.
Citera
2020-03-04, 16:35
Medlem
Jag har sålt samtliga mina innehav, en del med förlust på över 100k.

Men jag tycker ärligt talat inte det ser bra ut, rekordhög värdering i kombo med Corona, som inte ens är i närheten av att ha drabbat Europa med full kraft ännu.

Det är såklart möjligt att börsen går upp lite i det närmsta, men ser jag 2-3 månader fram så tror jag vi står betydligt lägre än nu...

Jag har upplevt de flesta stora börsfallen de senaste årtiondena, och det är inte roligt.

Många unga investerare har nog ingen aning om hur fort det kan gå, det är en närmast overklig känsla att se hur kurserna brakar rakt ned, och många tänker "nu kan det inte rasa mer" men jo, det kan det alltid.

Hur ni än gör, lycka till.
Citera
2020-03-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin

Vad trevligt, ett stöd inför nästa neråt rekyl.
Citera
2020-03-04, 16:43
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017

Men jag tycker ärligt talat inte det ser bra ut, rekordhög värdering i kombo med Corona, som inte ens är i närheten av att ha drabbat Europa med full kraft ännu.

Det är såklart möjligt att börsen går upp lite i det närmsta, men ser jag 2-3 månader fram så tror jag vi står betydligt lägre än nu...

Jag har upplevt de flesta stora börsfallen de senaste årtiondena, och det är inte roligt.

Många unga investerare har nog ingen aning om hur fort det kan gå, det är en närmast overklig känsla att se hur kurserna brakar rakt ned, och många tänker "nu kan det inte rasa mer" men jo, det kan det alltid.

Vilka värderingar är rekordhöga?
Citera
2020-03-04, 16:48
Medlem
Citat:

Frågan är vad ett högt värderat bolag egentligen är i dagens lågränte miljö?

Jag håller med att Assa Abloy med PE omkring 24 eller Axfood med PE 23 värderas högt. Då finns det inte mycket marginal att försvara kursen om räntorna stiger lite eller om folk börjar kräva riskpremie.

Dock Securitas som nu värderas med PE omkring 14? Kan man inte tänka sig att den är mer normalt värderad? Det är ju en hyfsat stabil marknad och även om räntan sticker till 3-4% så innebär ju PE 14 att man fortfarande får en liten risk premie som kan motivera kursen? Det finns ju dessutom gott om stabila företag med PE runt 10? Som Swedbank (och resten av bankerna) eller varför inte Bulten eller ScandiStandard?

Även om kurserna gick upp massor förra året så är nog inflationen underskattad och delvis verkar ju vinsterna följt med. Då finns det ju rätt liten risk för större kursfall egentligen. Blir det ingen massiv samhällsstörning av Corona (vilket det sannolikt inte blir) så kan nog kurserna tuffa på. Inte säkert att det blir så givetvis men man vet inte. Jag tänker inte chansa genom att sälja allt nu åtminstone. Behgåller det jag har och väntar in utdelningar,

Hade jag varit snabbare och sålt direkt hade det varit en sak men det tåget har ju gått redan...

Nu ägde jag aktier under kursraset på 80-talet och under IT-bubblan på 90-talet så jag vet vad en krasch är. Inför detta ras har jag bara sett till att inte sitta på hävstång nedåt. Det är 100% aktier (nästan) som gäller annars.
Citera
2020-03-04, 16:59
Medlem
Ok uttryckte mig otydligt, börsen generellt är högt värderad, vissa bolag väldigt högt värderade.

Med dagens låga räntor, vilka åtgärder skall sättas in? Centralbankerna pumpar in pengar, helikopterpengar?

Corona är dessutom, tror jag, underskattat. Vad händer om det kommer en andra våg i Kina exempelvis?

Kommer inte sitta och argumentera här, alla gör sin egna bedömning, men nog ser det skakigt ut.
Citera
2020-03-04, 17:24
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Vilka värderingar är rekordhöga?

kolla tex. Investor B eller Lundberg B på en 10-årsgraf, finns lite fallhöjd.
Citera
2020-03-04, 17:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ok uttryckte mig otydligt, börsen generellt är högt värderad, vissa bolag väldigt högt värderade.

Med dagens låga räntor, vilka åtgärder skall sättas in? Centralbankerna pumpar in pengar, helikopterpengar?

Corona är dessutom, tror jag, underskattat. Vad händer om det kommer en andra våg i Kina exempelvis?

Kommer inte sitta och argumentera här, alla gör sin egna bedömning, men nog ser det skakigt ut.
Viruset verkar ha muterat enligt kineserna.
https://www.cnbc.com/2020/03/04/coro...-covid-19.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in