2020-03-05, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det bli en dags förskjutning på uppdatering av fonder, om börsen går ner idag så kommer du märka att värdet på fonden har gått upp, då det speglar uppgången igår.

Jo tack jag vet, grejen är den att jag bara pratar om USA-fonder som har uppdaterat kursen från igår den 4:e och det är sjuk skillnad på hur olika indexfonder gick tex spp usa ner 0,14%, acces usa ner hela 1,56 och Avanza usa upp 1,25 och allt detta när usa börsen gick upp över 4% igår. Vad är knas? Återigen syftar enbart på fonder som uppdaterat gårdagens kurs den 4:e
Citera
2020-03-05, 16:00
Medlem
När var det senast sådan här berg- och dalbana på amerikanska börserna?
Att det svingas mellan 3 - 5 % upp och ner dagligen tycker jag tyder på en jävla massa underliggande hävstång i marknaden alternativt skiftande likviditet.

Någon som vet om det finns data över total hävstång i marknaden?
Amerikanska företag har ju rekordhög belåning och samtidigt gör de "stock buy backs", det måste ju ändå i praktiken bli en rejäl hävstång?

Om det börjar trilla in defaults bland belånade företag så tror jag att det kan bli riktigt åka av (sättning på 40 % >)...

Edit:
Vix har endast legat högre än nuvarande nivå oktober 2008.
Vid två tillfällen tidigare under 1998 (antar att det var under kollapsen av LTCM) och 2011 (Grekland/italien/spanien/portugal krisen?) låg det på en liknande nivå.
Senast redigerad av flakflak 2020-03-05 kl. 16:09.
Citera
2020-03-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Ööööh, det är inte vad du skrev. Du skrev att om man missar de tio bästa dagarna så halveras slutsumman jämfört med de som har suttit med hela tiden. Det finns INGEN som hade missat exakt de tio sämsta dagarna och övrigt varit fullinvesterad. Precis som INGEN hade missat det tio sämsta och övrigt varit fullinvesterad.

Att vara inne de bästa dagarna är ju inget svårt som du säger, det är däremot en obetydligt liten sannolikhet att någon ska missa endast de tio bästa dagarna. Det betyder att man sålt vid stängning dagen innan de 10 största börsuppgångarna och köpt vid öppning dag efter. Skulle detta faktiskt ha inträffat, så förtjänar man en plats i Guinness Rekordbok för mest osannolik och dålig tajming.

Min poäng var att det är ett tankeexperiment och har ingen/liten användning i verkligheten, för det är så fruktansvärt osannolikt scenario.

Ok förstår problemet du tar mina ord lite för bokstavligt poängen är att det räcker att va ute ur börsen bara ett litet tag för att få mycket sämre avkastning än börsen. Du hakar upp dig på de exakt bästa 20 dagarna men det räcker att bara missa ett par bra dagar för att få sämre avkastning, och hur du kan säga att det inte har någon användning i verkligheten är helt sjukt för mig då majoriteten av småsparare får dålig avkastning JUST PÅ GRUND AV DETTA. Det är alltså tvärt om en av de viktigaste sakerna man bör tänka på, att inte försöka tajma marknaden, det är verkligen inte bara ett litet ”hypotetiskt tankeexperiment”, säg det till majoriteten av småsparare som får pissavkastning pga just detta
Citera
2020-03-05, 16:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
"Sitt still i båten"

"Time in the market beats timing the market"

Citera
2020-03-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Åren skulle det vara
Fel bokstav på slutet

Vad är din tanke ned deras QT ?

Ah okej

De avbröt QT när de började sänka räntan igen. Marknaden blev för orolig i samband med handelskriget. Vid det här laget känns QT osannolikt innan nästa recession även om det dröjer flera år eftersom de är väldigt ackommoderande mot marknaden och den vill inte ha QT.

https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm
Citera
2020-03-05, 16:36
Medlem
Citat:
Förra året började man sänka och man sänkte 3 gånger. Man hade 2,5% i endast ett halvår innan man började sänka igen (upp 30%!? vad tittar du på?). Man minskade balansräkningen men den började man också öka igen förra året under s.k. "not QE".

Man såg att marknaden började bli orolig och gav den lite lugnande, men man har hela tiden sagt att ekonomin är sund.
Vad jag tittar på
Omx 30. 28,5
Omxpi. 32,5
Min portfölj 32
Ja det blir 30 ish typ
Citera
2020-03-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ah okej

De avbröt QT när de började sänka räntan igen. Marknaden blev för orolig i samband med handelskriget. Vid det här laget känns QT osannolikt innan nästa recession även om det dröjer flera år eftersom de är väldigt ackommoderande mot marknaden och den vill inte ha QT.

https://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/bst_recenttrends.htm
Ok
Man undrar hur Fed tänker framåt
Räntevapnet börjar kännas utvattnat
Lågränte miljön kommer bestå ett tag till
På gott o ont
Citera
2020-03-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ok förstår problemet du tar mina ord lite för bokstavligt poängen är att det räcker att va ute ur börsen bara ett litet tag för att få mycket sämre avkastning än börsen. Du hakar upp dig på de exakt bästa 20 dagarna men det räcker att bara missa ett par bra dagar för att få sämre avkastning, och hur du kan säga att det inte har någon användning i verkligheten är helt sjukt för mig då majoriteten av småsparare får dålig avkastning JUST PÅ GRUND AV DETTA. Det är alltså tvärt om en av de viktigaste sakerna man bör tänka på, att inte försöka tajma marknaden, det är verkligen inte bara ett litet ”hypotetiskt tankeexperiment”, säg det till majoriteten av småsparare som får pissavkastning pga just detta

De får ju inte dålig avkastning främst för att de missar de absolut bästa dagarna. De går på magkänsla och säljer när det ligger lågt och vågar inte gå in igen eller väljer dåliga tillfällen eller efter att marknaden står betydligt högre, investerar i förhoppningsbolag utan att förstå dem, försöker fånga fallande knivar, onödigt hög risk utan att förstå innebörden osv osv.

Ja men att missa de 10 bästa dagarna endast kräver ju att man tajmar marknaden och extremt dåligt dessutom.

Kolla på denna:
https://theirrelevantinvestor.com/wp-content/uploads/2019/02/8.png

Utifrån den bilden kan jag påstå att det är bättre att tajma marknaden för att missa 25 bästa tillika sämsta dagarna ger högre avkastning under perioden jämfört med att sitta still. Det är därför bättre enligt mig att hänvisa till empirisk data som visar att 'time in market' faktiskt är lämpligare för småsparare så de inte försöker leka professionell trader så fort de överpresterat index första veckan de investerar.

Tycker för övrigt det är minst lika viktigt att lära nya investerare att inte kasta in pengar i förhoppningsbolag man inte förstår bara för att man vill bli rik snabbt. Många som bränner sig på det.

Citat:
Vad jag tittar på
Omx 30. 28,5
Omxpi. 32,5
Min portfölj 32
Ja det blir 30 ish typ

Okej jag var lite dum när jag antog att du fortfarande pratade om någon ränta där, typ ett konstigt sätt att säga att de ökat från 1,5 till 2 eller något... My bad.

Citat:
Ok
Man undrar hur Fed tänker framåt
Räntevapnet börjar kännas utvattnat
Lågränte miljön kommer bestå ett tag till
På gott o ont

Tror alla är livrädda att sätta stop för festen och hellre stimulerar tills det är någon annans problem.

Det kommer den med största sannolikhet ja, man får väl vara glad så länge det varar.
Citera
2020-03-05, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De sämsta dagarna kommer oväntat så kan man undvika dessa kan man inte ha pengarna på börsen och missar därmed alla bra dagar också som väger tyngre.
Med stopploss kommer aldrig de sämsta dagarna oväntat
Citera
2020-03-05, 17:02
Medlem
Glossuss avatar
Jävligt glad åt att jag ägnade måndag och tisdag till att sälja av. T o m papper som jag haft i +15 år rök.
Bara lite Lundin Gold och Bitcoin blev kvar..

När det kommer till stora beslut litar jag enbart till min intuition. Känns som att björnarna har gått ur idet..
Citera
2020-03-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Uppenbarligen du som är jävligt korkad... läs forskningen för fan det är fakta.
Vill gärna se den forskningen, har du en länk?
Fakta är att om man köper i god tid före botten och säljer i god tid före toppen så har man totalt misslyckats med att tajma marknaden men man blir ändå fan så mycket rikare än de som sitter still i båten.
Citera
2020-03-05, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Med stopploss kommer aldrig de sämsta dagarna oväntat

Jaså, hur tror du en vanlig stop loss för aktier skyddar dig mot ett ras som inleds när den svenska börsen är stängd?

Stoploss försämrar för övrigt avkastningen i alla strategier, det vet alla som har testkört detta med historiskt data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in